Er i ferd med å gi opp jeg ....

Tussi75

Forumet er livet
Asbjørn og jeg har trent vel og lenge på bleieslutt .... Jeg setter han ofte på do (når han har spist og drukket, når det har gått en stund siden sist og når vi skal ut ) ,men da kommer det ingenting og han gråter sine modige tårer .Jeg lar han sitte litt og vi ser litt i en bok ,men ingenting kommer ...Så går vi ut fra doen og det tar maks 5 minutter så har han tisset på seg og han bæsjer i trusen også hvis han får anledning til det [&:] Det virker nesten som om han ikke vil slutte med bleie og at han er redd for doen ....
Han har masse uhell og aldri eller sjelden hell i løpet av dagen ...Er i ferd med å gi opp jeg .... Noen gode råd jenter ?

Kan nok være han ikke er helt klar ennå..
Noen trenger litt lenger tid enn andre, tror nok jeg ville ha brukt bleie og satt han på do når han ville.
Ikke stress for mye med det for da kan det virke motsatt, han kan bli litt skremt og føle det som et mas..

Har ikke noe med deg å gjøre, du har prøvd ditt. Er bare han som ikke er klar, slapp av med det en stund så kommer det plutselig.

dere er kommet myyye lengre enn hva vi er, her tisses det kun på do om kvelden og da er det ikke alltid det kommer noe... vi tar det helt i deres tempo. De gikk uten bleie inne en dag og i løpet av 10 min hadde Brage tisset på gulvet 2 ganger og Trym 1 gang... de sier ikke fra, bare trør i det og leker videre. Trym sier ikke fra når han har bæsja i bleien en gang, vi må fremdeles gå etter lukta og når vi spør han benekter han at han har bæsja. Snakket med helsesøster om det og hun gav tilbakemelding på at de virker ikke modne nok ennå men at det skal være lystbetont å sitte på do, så skal bare fortsette med det vi har gjort hittil. Vårt (vi voksnes) mål om bleiefrie unger i løpet av sommeren ryker med glans...men sånn er det bare!

Har hørt om noen som har sånn do-vegring [8|] Men det har gått bedre etterhvert for de. [:)] Ana Maria har heldigvis ikke hatt do/potte-vegring, men istarten var det også sånn for henne at hun prøvde å tisse eller ble spurt om hun måtte tisse for så å tisse på seg 3 min etter [8|] Tror det er en fase de må igjennom for å begynne å gjenkjenne 'følelsen' av når de må tisse/bæsje.
Vet ikke om jeg har noe tips å komme med, men hva med å ikke gjøre så stor nummer ut av det (hvor en irritert eller overlykkelig man blir). Prøve å ikke tvinge ham til å sitte der lenger enn han vil når det ikke kommer noe (minuttene kan virke lenge for ham) og ikke reager når han tisser/bæsjer på seg, men bare si kort og med litt skuffet mine at "tissen/bæsjen skal i doen, ikke i trusa". Når han klarer det, ikke gjør stort nummer ut av det heller. Bare en kort og noe blidere "Ja, tissen/bæsjen skal i doen.Det var bra at trusa slapp å bli skitten". Har dere prøvd klistremerke-belønning?
Vi på vår side ga opp i november pga vår utålmodighet og bestemte oss for å vente til hun Selv sa at nå ville hun ikke ha bleia. I januar sier hun plutselig at nå vil hun slutte og da var vi bedre rustet med tips og greier og det gikk kjempebra fra da av! [:)]

Er nok viktig å ikke presse han for mye tror jeg...Men som de andre sier her, ikke sikkert han er klar for det enda -de er jo så forskjellige disse 3åringene våre. Er nok vi mødre som har en tendens til å stresse og bekymre oss for mye. Plutselig en dag så snur det seg skal du se -sikkert lurt å ta det i et sakte tempo... Ikke gi opp [;)]

Må bare støtte de andre her i det at han sikkert ikke er helt klar enda. Og tror også at det er viktig at det er lystbetont.

Vegard nekta å gjøre noe som helst på do lenge, før han plutselig fant ut nå i juni at han ikke skulle bruke bleie lenger. Tror han ble inspirert av noen litt større gutter i barnehagen. Og da var han tydeligvis klar, for etter det han har vært så og si tørr.

Lykke til, er helt sikker på at dette går seg til! Klem

Back
Topp