Er han treg?..

Plink

Glad i forumet
Lillegutt nærmer seg 10 måneder og kan ikke krabbe, reise seg opp, sette seg opp eller gå selv ennå.. Han har ikke skjønt hvordan han skal bruke bena til å gå med og hopper heller bare opp og ned framfor å sette den ene foten foran den andre.

Det han kan er å sitte stødig, stå rett med bena men da må jeg alltid holde hendene mine under armene hans for plutselig vil han hoppe opp og ned, han kan rulle fra mage til rygg og tilbake igjen. Han strekker ut armene når han ligger på magen men gjør ikke så mange forsøk på å trekke bena oppunder seg.

Er han treg eller hvordan ligger deres barn an i utviklingen?

Førstemann krabbet når hun var 1 år, og gikk når hun var 15 måneder. Men føler kanskje lillegutt er ennå litt senere enn hun var? Er ikke bekymret på noen måte, for jeg vet jo det kommer til slutt. Men bare lurer på om det er noen andre av dere som har barn som ikke krabber eller reiser seg opp ennå?

Treg nei!! kanskje litt bedagelig anlagt[;)] Det er ihvertfall snuppa her[;)]
Hun verken kryper eller åler, reiser seg ikke opp, og er heller ikke noe super til å gå når vi holder henne under armene. Eneste koden hun har knekt (for et par dager siden), er hvordan hun kan sitte seg opp selv..
Men jeg tar det med knusende ro, og nyter at hun er hvor jeg plasserer henne[:D]

Han er jo absolutt en aktiv gutt! Når han sitter i stokke-stolen så vugger han så ivrig fram og tilbake at hele stolen vipper opp og ned.. Og på stellebordet løfter han bena opp og ned sånn at det eneste som er bakken når han heiser opp bena er nakken og hodet [:-][:)]

ORIGINAL: Plink

Han er jo absolutt en aktiv gutt! Når han sitter i stokke-stolen så vugger han så ivrig fram og tilbake at hele stolen vipper opp og ned.. Og på stellebordet løfter han bena opp og ned sånn at det eneste som er bakken når han heiser opp bena er nakken og hodet [:-][:)]

Du skal se han fyker over gulvet når du minst aner det[:)]

ORIGINAL: blondi83

ORIGINAL: Plink

Du skal se han fyker over gulvet når du minst aner det[:)]

venninen min hadde det nesten slik, jenta henes gjorde ingenitng omtrendt, bare rulla seg begge veier. Kunne sitte som ett fjell, men satt seg selv ikke opp eller krabbet/ ålte.. Men så plutselig så løsnet det, og på en uke så hadde henne lært å sette seg opp, krabbe, stå og nå holder hun på å øve seg på gåvogna! Så det kan skje plutselig før du aner det! [:D] Lillegutt har altid vært tildig ute med enkelte ting og han har reist seg siden han var syv måneder, men nå har jenta hennes nesten nådd han igjen på motoriske og det bare på den uken! så ting kan plutselig skje fort![:D] nyt den lille tiden du som du har igjen at du faktisk kan forlate rummet i 2 min uten at ungen er ute på revestreker[8D]

Det er veldig vanskelig å måle hvor langt den ene er kommet i forhold til den andre. Gjerne er det slik at noen er tidlig ute på det motoriske, mens andre er tidlig ute på språk/ snakking. Og plutselig skjer alt på en gang og han raser forbi de som har klart det en stund [:)]

Før jul klarte Lucas bare å åle seg fremmover og bakover og reise seg opp på knærne (han kom dit han ville). Og han satt stødig som en saltstøtte, men da kom han seg ingen vei. I løpet av romjulen begynte han å forstå hvordan han kom seg fra sittende til krabbende og omvendt. Og like kjapt kom krabbingen på plass også (over natten), men han klarer fremdeles ikke å reise seg helt opp på beina - han prøver men trenger litt mer tid på seg (han klarer det i sengen sin da)[:)]

Det du evt kan gjøre er å tørrtrene i sengen der du viser han hvordan det skal gjøres for å gi litt "starthjelp". Det er mye lettere å få til krabbing, sitting og å reise seg på mykt underlag [:)] Men nyt "stillheten" så lenge du kan - plutselig løsner det! Og da blir det super hektisk!! [;)]

min bare åler han, og klatrer opp på lave ting.. men ingen kryping, reising, gåing.. Jeg synes det er kjekt, fint han venter med slikt til han har vett på at han slår seg om han er uforsiktig ;) Greit å kunne løpe på do uten at han slår seg forderva i mellomtida :)

ORIGINAL: *eim*

går tregt her også, men det nytes så lenge det varer![:D]

Sign [:D]

Hvis man ser på gjennomsnittet, så er han kanskje litt etter. Men for at man skal få et gjennomsnitt, så må noen være tidlig ute, og noen må være senere. Så han er helt normal! Plutselig løsner det, og så kommer det ene etter det andre på løpende bånd.. [:)]
Min gutt er forresten like ''treg'' som din. Han åler seg fremover, og sitter støtt. Men han kan ikke reise seg, ikke sette seg opp selv og ikke krabbe. Han går når vi holder han i hendene da, men det er fryktelig ustøe steg. [:)]
Eldstemann var i andre enden av skalaen, og jeg må si at det er mye kjekkere med en baby som er litt bedagelig anlagt. De blir jo så fort store når de begynner å gå mens de fortsatt er babyer!

Høres ut som snuppa mi detta:). Jeg stresser ikke med det, det er det andre som tar seg av hehe. Er så lei detta at de sier at min gjør det, ditt og datt. Snuppa mi gjør det når hun er klar hun!!! Ser på en som jeg har hørt han krabber alt han, han reiser seg opp han, han gjør det han. Men det han ikke klarte var å gå noe særlig da de holdt i han, snuppa mi går kjempe fort og elsker og gire opp etter hunden og katten i huset. Da jeg så at han ikke klarte å gå så bra så klarte jeg ikke å la være og sa "gjøss går han ikke så bra ennå, enda han krabber og reiser seg". Snuppa mi ligger midt på kurva si når det gjelder vekt og høyde. Han gutten som er 1 mnd yngre er mye kortere og veldig mye lettere. Det var flere som anmerket det og sa at han så undervektig og liten ut til å være gutt og snart 10 mnd gammel. Så.......noen klarer seg bra på noe andre ikke gjør. Så lenge unga er friske så ikke vær redd for at de er litt trege. Var som ei sa til meg.....vær glad hun ikke krabber for da må du passe mye bedre på henne, nyt den tiden du har nå. Er ikke alle som vil krabbe. Tror ikke mi vil gjøre det. Hun kommer seg bare hun er klar for det og jeg presser enne ikke. Hun er perfekt uansett om hun er sjapp eller treg hun[:D]

Back
Topp