Er gutter mer verdt enn jenter?

• Trådstarter Trådstarter Prikken
  • Opprettet Opprettet
P

Prikken

Guest
I noen kulturer er gutter mer foretrukket enn jenter (eller omvendt). I enkelte land "velger" kvinnen å ta abort dersom det viser seg å være en datter på ultralyd. Dette fordi mange ser på jentene som en "byrde". I India og Pakistan for eksempel må foreldrene gi medgift når døtrene giftes bort. Etter ekteskapet er inngått, tilhører jenten guttens familie. Og dermed "dør" familienavnet ut da pikene må ta mannens etternavn. Gutter der imot ses som en "investering". De skal stå for inntekten av husstanden når de blir voksne, ta seg av de eldre og føre familienavnet videre. 

I enkelte asiatiske land er det skille mellom kjønnene. Og derfor er det ikke lov å ta ultralyd i disse landene. Fins det slikt skille her også? Kanskje i de skjulte kretser? Hvordan forholder våre nye landsmenns seg til deres kulturelle/religionelle forhold til gutt/jente? Hva gjør de dersom barnet viser seg å være "feil" kjønn? Er kvinner som føder flest gutter mer verdt enn de som har flest jenter? Er det kultur som påvirker hva som er "mest verdt", eller påvirker religion? Jeg kjenner jeg blir provosert av bare tanken, men det er ikke til å stikke under en stol at dagens situasjon er slik. Hvordan er det mulig at alle mennesker ikke stilles likt?

Det er ikke til å stikke under en stol at jenter generelt sett er mindreverdig i verden i dag.
Etter hva jeg har forstått så "mangler" noen endel millioner jenter som enten er abortert i mors liv eller blitt tatt av dage rett etter fødsel.

Relgion har mye av skylden.Jeg sier ikke alt , men mye

Alvepike skrev:
Det er ikke til å stikke under en stol at jenter generelt sett er mindreverdig i verden i dag.
Etter hva jeg har forstått så "mangler" noen endel millioner jenter som enten er abortert i mors liv eller blitt tatt av dage rett etter fødsel.

Relgion har mye av skylden.Jeg sier ikke alt , men mye

Hvorfor er jenter mindre verdt enn gutter? Det er jo tross alt de som bærer nye liv fram. Hvordan kan en kvinne ta et liv av en annen kommende kvinne? Jeg har også mange ganger tenkt at religion har mye av skylden, men samtidig kan jeg ikke huske å ha lest noen plass hvor det står at noen religion skiller mellom kjønnene. Etter hva jeg husker, stiller alle mannen og kvinnen likt. Men om det blir praktisert i det relle liv, er heller et annet spørsmål.

Jeg tror ikke nødvendigvis det er hverken kultur eller religion som spiller inn. Det mest avgjørende er nok hvordan du selv har sett for deg fremtiden din, og dine egne vyer om fremtidig familie..

Har du sett for deg at du skla bo i et hvitt hus med en liten datter og en sønn, så blir vel dette også dine håp for fremtidig familie..

Det er jo som du sier, samfunnet og kjønnsrollene som står bak. Guttene er de som skal jobbe, tjene penger, føre familienavnet videre, og dermed er de som kan ta seg av foreldrene økonomisk. Joda, man trenger jenter for å ha balanse i samfunnet og for å føde barn, men det virker litt som om enkelte familier tenker at den støyten for samfunnet får noen andre ta. I Kina har det jo vært spesielt grusomme tilstander, pga. ettbarnspolitikken. Da går folk til drastiske tiltak for å kvitte seg med de uønskede jentene. Ulovlige og farlige aborter, og å forlate jentene, enten så de ender på barnehjem, eller bare for å dø.
Masse jenter har blitt adoptert vekk fra Kina gjennom årene. Som min mamma sa for lenge siden: Plutselig står de der og så har ingen av guttene noen å gifte seg med. Hva gjør de da?

I Norge har det jo også vært slik at det var smart å få gutter, da de kunne hjelpe til med arbeidet mest. Fikk man jenter var det vanlig at den yngste av dem skulle bli værende hjemme for å ta seg av foreldrene når de ble gamle.

Slik tanktegang er jo latterlig i vårt moderne samfunn. Hvis man bare kunne lagt bort de gamle tradisjonene om  medgift, at jenter ikke skal kunne ha samme jobber som menn eller få like godt betalt, og heller vært litt mer kjønnsnøytrale, så kunne man jo ha løst problemet. Men i sånne land som Kina osv. er tradisjonene livsviktige.

Jeg klarer likevel ikke å forstå, uansett hvordan samfunnet er, hvordan en gravid eller nybakt mor klarer å ta sånne grusomme valg bare fordi barnet ikke er riktig kjønn.

Jeg tror denne "verdien" på kvinner er mer kulturelt betinget enn religiøst. Det var jo vanlig med medgift i Norge tidligere også, men når samfunnet har utviklet seg til at kvinner har egenverdi i form av at de bidrar til hjemmet på en annen måte, så blir nødvendigheten av å godtgjøre kostnaden ved at kvinnen blir en del av familien borte. Kvinnen vil ikke lenger være en utgiftspost, men en bidragsyter.

I norsk kultur vil jeg si at barns verdi er lik uavhengig av kjønnet.

Jeg tror en nøkkelfaktor til å endre denne holdningen om barns verdi ligger mye i utdannelse. Både hos menn og kvinner.

At noen klarer å velge bort barn, evt "sette ut i skogen" pga kjønn er for meg uforstålig. Men er kulturen der, forventningene fra familie, bekjente og samfunnet forøvrig så er nok resultatet at man ikke ser noen annen utvei.

Det kan selvsagt ikke sammenlignes med det du beskriver, Prikken, men mitt inntrykk er faktisk at mange synes det er mer "stas" med jenter enn gutter her i Norge. Jeg har tre jenter, og får bare "ååååå så heldig du er!" fra alle, mens jeg har flere venninner og bekjente som har to-tre gutter og som faktisk har fått flere kommentarer på at "neste gang kommer det nok ei jente," eller "å, enda en gutt..." eller "skal dere prøve på en jente nå?"
Har selvsagt ikke statistikk på dette her, da... men dog. Kanskje er det fordi enklere er ansett som "enklere" å ha med å gjøre enn gutter? Jenter i Norge greier seg jo statistisk sett bedre enn gutter f.eks. på skolen, og er mindre bråkete (snakker generelt her!). Og så kan man jo bedrive den berømte pyntingen... 

På verdensbasis er det jo direkte tragisk.

Jenter og gutter stilles mer likt nå når det gjelder utdanning. Jentene bidrar økonomisk så lenge de bor sammen med foreldrene. Men etter at de blir gift, får de ikke lengre lov å dra nytte av sin utdannelse. Flere må ta seg av det daglig i hjemmet. Hva er da vitsen å ta seg utdannelse dersom de ikke får lov å dra nytte av den? Hvordan går det an å få slutt på medgiften når velutdannede velger å gi medgift fordi alle andre gjør det. Det er en tung byrde for mange jenter å gå gravide fordi de er redde de bærer på en datter. Mitt spørsmål er når og hvordan få slutt på dette skillet?

Jeg har selv asiatiske røtter og har sett flere lide pga dette skillet. Og det gjør meg vondt at slikt kan skje i 2011! Og enda verre er at kvinner kan ta abort i 5-6 måned nesten uten å bli påvirket (vertfall vises det ikke på utsiden).

Her i Norge tror (HÅPER) jeg ikke det er slik.

Men jeg vet at i Kina for eksempel så er gutter "mer verdt" enn jenter på grunn av denne ettbarnspolitikken (Nå tobarns). Dette fordi gutter blir sett på som mer kapable til å ta seg av foreldre og gård når de blir gamle, og siden de fleste bare har den ene sjansen til å få barn så vil de helst ha gutter..

Dette har jo ført til at 30% av gutter og menn i min generasjon vil være single hele livet, for det er rett og slett ikke nok jenter i Kina..

Nå har andelen gutter adoptert fra Kina økt veldig de siste årene, så det kan jo se ut til at folk har innsett hvor feil dette blir..

Nå syns jeg dette er absurd uansett hvor man er, men det er jo dette med at gutter er fyskisk sterkere, og blir sett på som psykisk sterkere, og smartere (noe jeg tror er fordi flere gutter har fått sjansen til å gå på skole, så derfor får ikke jentene vist det)

Religionelle

Er dette faktisk et ord?

Vet at dette er et stort problem i den ikke vestlige delen av verden..

Men jeg vil si at personlig ble jeg veldig glad for å få en jente til, istedet for to gutter.
Gutter har en tendens til å flytte med sin nye familie, uten å se seg tilbake etter familie, og da spesielt mamman sin  hehe..

Mens jenter har en tendens til å ville være i nærheten av familien, og er ikke så lett å løsrive seg som det guttene har.. Men dette er bare noe jeg har sett igjennom livet da, og sånn er jeg selv.. Broren min kunne sikkert flyttet langt pokker i voll, men jeg ville aldri kunne vært borte fra mamma mer enn fire dager av gangen
Vi får håper resten av verden en dag våkner opp, og ønsker de velkommen til 2011!!

Lena Levegg skrev:
Vet at dette er et stort problem i den ikke vestlige delen av verden..

Men jeg vil si at personlig ble jeg veldig glad for å få en jente til, istedet for to gutter.
Gutter har en tendens til å flytte med sin nye familie, uten å se seg tilbake etter familie, og da spesielt mamman sin  hehe..

Mens jenter har en tendens til å ville være i nærheten av familien, og er ikke så lett å løsrive seg som det guttene har.. Men dette er bare noe jeg har sett igjennom livet da, og sånn er jeg selv.. Broren min kunne sikkert flyttet langt pokker i voll, men jeg ville aldri kunne vært borte fra mamma mer enn fire dager av gangen
Vi får håper resten av verden en dag våkner opp, og ønsker de velkommen til 2011!!

Vet du hva, jeg har veldig motsatt inntrykk. Det er jo selvsagt store forskjeller ute å går, men jeg har inntrykk av at mange gutter/menn ikke har lyst til å flytte for langt fra mammaen sin, og at jentene er mer modne og tøffere sånn sett, og blir med ham dit han ønsker. Litt satt på spissen altså, så stereotyps blir det jo ikke. ;) Men det er liksom en sånn greie jeg har lagt merke til her da.
Men jeg tror at jenter kanskje er flinkere til å inkludere mammaen sin i barnebarna, og mor-datter-forholdet får jo en helt ny dybde når datteren selv skal ha barn. Da er det godt å ha mamma nært altså. :)

Det finnes desverre ikke helt likestillijg i verden,ikke en gang i norge.slik er det bare.

ElisabethR skrev:
Det kan selvsagt ikke sammenlignes med det du beskriver, Prikken, men mitt inntrykk er faktisk at mange synes det er mer "stas" med jenter enn gutter her i Norge. Jeg har tre jenter, og får bare "ååååå så heldig du er!" fra alle, mens jeg har flere venninner og bekjente som har to-tre gutter og som faktisk har fått flere kommentarer på at "neste gang kommer det nok ei jente," eller "å, enda en gutt..." eller "skal dere prøve på en jente nå?"
Har selvsagt ikke statistikk på dette her, da... men dog. Kanskje er det fordi enklere er ansett som "enklere" å ha med å gjøre enn gutter? Jenter i Norge greier seg jo statistisk sett bedre enn gutter f.eks. på skolen, og er mindre bråkete (snakker generelt her!). Og så kan man jo bedrive den berømte pyntingen... 

På verdensbasis er det jo direkte tragisk.

Jeg har fått veldig inntrykk av at gutter er MYE enklere å med å gjøre enn jenter. 
Men nå har også alle guttene i vår familie klart seg bra, og det har ikke vært noe tull hverken på skolen eller i ungdomstiden. 
Jeg har vært utplassert i flere barnehager og skoler, og jeg synes guttene virket til å være ekstremt mye enklere enn jentene. Spesielt når de var i barnehagealder. Da er som regel alle jenter utrolig sutrete og sære. 

Jeg vil nok tro at jenter er ti tusen ganger verre! 

Jeg har dessuten også fått inntrykk av at alle synes det er mer stas med gutter. Både for mannens stolthet, men også fordi at gutter er enklere å ha med å gjøre.
Søsteren min har 3 jenter, og det er mange som har sagt til henne at "da blir det vel et barn nummer 4 da? For å få gutten?"  

Jeg vil si at trenden holder på å snu i helt andre retningen. Flest jenter tar høyere utdanning, kommer inn på de mest prestisjetunge studiene, får de best betalte jobbene osv. Jentene er i ferd med å ta førersetet i mange vestlige samfunn. Jeg har aldri noen sinne opplevd holdninger om at gutter er mer verd. Ikke noen sinne har jeg fått kommentarer i den retning angående meg selv eller at jeg har to døtre fra noen gruppe av mennesker jeg har møtt på min vei. Jeg er faktisk litt bekymret for guttene som så lett faller utenfor i dagens samfunn. Vi er ikke tjent med at noe kjønn har en høyere stjerne, uansett hvilket kjønn det er.

Back
Topp