Er gravid, men flytter til USA

Miilo

Første møte med forumet
Hei!

Jeg er i en litt kinky situasjon.. Håper at det er noen som kan være så snille å hjelpe meg med å komme i gang med alt som trengs å gjøres i forhold til et svangerskap, spesielt når jeg snart flytter!

Ok here we go.. Jeg fyller snart 20 og er ferdig med vidregående om 2 mnd. Jeg fant akkurat ut i dag at jeg var gravid, og hvis jeg har regnet rett er jeg 5 uker og 4 dager på vei:)

Saken er den at min samboer flytter til Usa i mai p.g.a. jobbtilbud etc, og planen var at jeg skulle fullføre vidregående, komme over i august, for deretter å skaffe meg jobb-/og eller gå på skole..

Jeg lurer på ting som om jeg burde skaffe meg en jordmor her i Norge, for deretter å finne en i Usa? Får jeg fortsatt økonomisk støtte fra Norge, med tanke på fødselspenger o.l (hva får jeg i så fall)? Er det noen steder jeg kan kontakte som kan hjelpe meg? Er det artikler o.l på babyverden.no jeg burde lese?

Jeg hadde satt utrolig stor pris på litt hjelp, for jeg er kjempenervøs for hva som skjer..
Jeg ble gravid da jeg var 16, men foreldrene mine tvang meg til abort.. Nå er jeg redd for hva de skal si og hvordan de tar det, i og med at de setter skole og utdanning så sinnsykt høyt.. Og tanken på å ikke ha mine foreldres støtte her hjemme mens min samboer er i Usa skremmer meg.. Har heller ikke mange venner jeg kan vende meg til og få råd fra :(

Evig takknemlig for alle svar som hjelper meg på min vei :)
Klem!

Hei, jeg skjønner godt at situasjonen er litt vanskelig, men det ordner seg!! Jeg selv dro til Tyskland for å studere, men ble ganske kjapt gravid. Tja, veslejenta er nå fire, og nummer to er på vei- og studiet er fremdeles ikke avsluttet... mamma og pappa har vel litt hetta. Men dette er mitt liv, ingen kan tvinge deg til å ta abort. Det viktigste er at du vet hva du vil, hvis du vil ha barnet, samboer også, så er det det som teller! aLT det andre ordner seg. Når det gjelder finansen har du rett på barnetrygd fra Norge. Men kontantstøtte får du ikke, hvis ikke mannen er ansatt for Norge i USA. Derimot får du en engangsstønad fra trygdekontoret ditt på ca 40000 kroner, og det kommer godt med. Hvis du søker lån i lånekassa, får du også et ganske bra fødselsstipend, det hjelper også veldig!! Lykke til iallefall!!

Hei!

Takk for hjelpsomt svar :) Skal sjekke ut dette nærmere!

Klem Miilo

engangsstønaden er på 33 538 kr (sånn ca)

Hvor i USA skal du flytte?
Jeg går siste året på vernepleierlinja på høgskolen i akershus og er ferdig i juni.. Gubben min også jobber i USA, jeg har ventet med å flytte til jeg er ferdig på skolen. Derfor så tar jeg og flytter i sommer... Jeg blir boende i Bosten!!!

Maa bare si ifra at jeg matte formatere pc1 pga virus og har derfor glemt innlogging info.. men dette er da min nye konto [:)]

jeg lurte ogsaa paa om den lille vil bli amerikansk statsborger hvis jeg f0der i amerika, eller om man kan velge paa noen maate, eller bli den norsk uansett?

Du kan ta kontakt med trygdekontoret. De har en egen avdeling for utenlandssaker. Nå vet jeg at USA ikke er det enkleste landet å bare flytte til . Du må kanskje regne med å betale mye selv av undersøkelser og ikke minst fødsel.

USA er skikkelig kjipe på oppholdstilatelse så du må søke nå.

Oki :) Skal ta aa sjekke det opp, men h0res riktig ut det du sier! Takk :)

om du har norsk statsborgerskap, så vil babyen din kunne få norsk statsborgerskap også.

Hos oss er det motsatte veien; gutten min ble født i Norge, pappaen er amerikansk, og nå har gutten vår fått amerikansk pass; dvs. han har delt statsborgerskap.

MEN, et viktig spm; er mannen din amerikansk???
Hvis han er amerikansk og du føder i usa, kan de NEKTE deg å ta med barnet ditt til norge dersom det skjærer seg mellom dere.....
bare noe å tenke på....

...synes også det var trist å høre at foreldrene dine tvang deg til å ta abort.... [:(]

Back
Topp