Er for mye UL farlig?

Søtnos*

Glad i forumet
Jeg er 20 uker på vei og har tatt ul 5 ganger til nå. Dette er pga småblødninger jeg har hatt hele veien. Jeg har veldig lyst til å ta 3d ul privat, men føler liksom at dette blir veldig mye.
Er det skadelig med for mye ul i svangerskapet?

Nei.

Jeg har vært på ordinær UL, og 3 vekstkontroller.
Og skal på ny kontroll i uke 36.
hvis de hadde ment det var farlig,så hadde de vel ikke gjort det.

Nei det er ikke skadelig. Da hadde de nokk ikke gjort det. Tror gravide som har diabetes fra før de ble gravide, Har UL hver mnd for å følge med veksten på babyen. :)

Det er ikke påvist at fostre tar skade av ultralyd. Jeg har fått tre så lang i svangerskapet (uke 32 nå) og skal på to til. Har også vært på 3D privat.

Jeg har ultralyd hver 6 uke, pluss tidlig ultralyd privat og den ordinære. Hadde enda fler med førstemann. Tror ikke du trenger å beskymre deg:)

Jordmora her brukte UL for å telle hjerteslaga. Da sjekket hun også at alt så bra ut i samme sleng.
Flaks for meg, for hun mente alltid at ungen lå med hodet ned, men UL visste hver gang at hun satt.

Hadde en UL i uke 6, ny i uke 10.
Så den ordinære.
Hos jordmor hver mnd, så annenhver uke og til slutt hver uke.

I uke 31 ble det ekstra UL hos gynekolog, pluss UL på sykehus pga stort vekstavvvik.
Deretter hos jordmor på tirsdager og sykehus på torsdager de siste 9 ukene. Pluss daglig de siste dagene før hun kom, pga lite fostervann. Ville helst ha ho ut, men satte ikke i gang på grunn av seteleie. Så lenge hun hadde det bra der inne, ville de heller ikke ta keisersnitt.

Så farlig håper jeg inderlig ikke det var for henne..

takk for svar!

Jeg er på ul ca annenhver uke, så håper da ikke det...
Er grunnet at de sjekker blodgjennomstrømningen i navlestrengen og vekst...

Professor Kjell Salvesen ved Nasjonalt senter for fostermedisin på St. Olavs hospital er usikker, mens en gjeng med mødre på babyverden.no vet svaret.

Dani California skrev:
Professor Kjell Salvesen ved Nasjonalt senter for fostermedisin på St. Olavs hospital er usikker, mens en gjeng med mødre på babyverden.no vet svaret.

Overraskende.

Jeg tok mange og har en frisk og fin baby. Hadde det vært skadelig hadde de nok ikke latt folk tatt mange eller sjekket opp jevnlig på enkelte

Jeg hadde ultralyder hver uke fra uke 4 til uke 16 + noen ekstra pga økende blødning. Jeg hadde dette pga tidligere spontanaborter og fikk derfor tett oppfølging. 

Dette med ultralyd er jo veldig omdiskutert - men jeg tenker at om det hadde vært skadelig eller farlig så hadde de ikke gjort det. Tenker også det at det er MER skadelig kanskje å ikke sjekke ved f. eks blødninger. Hos meg, da jeg mistet andre gangen misstenkte de blant annet svangerskap utenfor livmoren - så da er det jo mye bedre å ta ultralyder enn å "risikere livet".

Alle jeg har vært hos på ultralyd har ikke sagt noenting om at det er farlig iallefall! :)

Forskerne er jo veldig usikre på dette temaet, og mange leger er avventene med å sjekke fosterlyd f.eks på grunn av denne skepsisen. 

Av alle dere som skriver dere har hatt mange UL undersøkelser, ser jeg jo at dere skriver at det er en grunn til det, og dere argumenterer med at de hadde ikke gjort det visst det var falig. 

I mange tilfeller så er jo nytten av mange UL undersøkelser større enn "farligheten" av det, hvis de trenger å  følge med babyen. Men jeg er veldig skeptisk til mange undersøkelser, "bare for gøy". 

Men igjen, forskere er også uenige her, for forkningen har ikke kommet så langt enda...

*FruM* skrev:
Jeg hadde ultralyder hver uke fra uke 4 til uke 16 + noen ekstra pga økende blødning. Jeg hadde dette pga tidligere spontanaborter og fikk derfor tett oppfølging. 

Dette med ultralyd er jo veldig omdiskutert - men jeg tenker at om det hadde vært skadelig eller farlig så hadde de ikke gjort det. Tenker også det at det er MER skadelig kanskje å ikke sjekke ved f. eks blødninger. Hos meg, da jeg mistet andre gangen misstenkte de blant annet svangerskap utenfor livmoren - så da er det jo mye bedre å ta ultralyder enn å "risikere livet".

Alle jeg har vært hos på ultralyd har ikke sagt noenting om at det er farlig iallefall! :)

Dette er et viktig poeng. :)

Back
Topp