Er fødselsvekt og fødselstidspunkt arvelig?

Juice

Glad i forumet
Januarhula 2014
Jeg bare lurer på om noen vet om fødselsvekt er arvelig? Dersom det er arvelig, er det arvelig fra mor eller far sin fødselsvekt. Lurer også på om fødselstidspunkt er arvelig? Jeg vet at mamma gikk over tiden med alle barna, og jeg har i utgangspunktet regnet meg at jeg også kommer til å gjøre det (siden hun gjorde det). Er det noen som har opplevd annet?
Og til slutt så lurer jeg på om fødselstid (hvor lang tid fødselen tok) er arvelig?

Vil jordmor/lege etterhvert estimere hva vekten på fosteret er på senere kontroller?
 
Har egentlig ikke peiling, men gutten vår var like tung, lang og hadde samme hodeomkrets når han var født som mannen min, det er jo litt morsomt :D
 
Jeg har hørt noen si at din egen mor kan være pekepinn på hvordan du kan få det. Hos en av de få venninnene mine som har fått allerede så stemte det.
Jeg for min del håper jeg arver mamma, begge oss søstrene var uner 3,5kg. En kom litt tidlig og den andre på termin.
Håper IKKE jeg får barn som svigermor ihvertfall, hun har fått barn på 4.3kg. De trenger ikke være så store altså.. Og mannen var så bredskuldret som barn at han nesten ikke ville ut. Heldigvis er han bredskuldret enda
(men baby trenger ikke bli det!!!)
 
Håper egentlig ikke babyen arver fødselsvekt fra mannen min sin side. Selv veide han 4,5 kg og svigerfar veide 5 kg! Jeg veide 3,7 kg, og ble født en del dager over termin.

Men dersom det er arvelig fra far sin vekt er det uansett lite man kan gjøre med den saken. Det viktigste er jo uansett at lillegutt i magen er frisk og rask når han blir født :-)
 
Håper lillemor arver fødselsvekta til faren sin :) Han var nesten 3 kg :) Men jeg tror egentlig ikke det, for det kan hende at han og broren var små fordi mora røyka..
 
Dette har jeg lurt på å           l,,
 
Tror det er sånn at babyen stort sett ligger ganske nærmt din og din manns fødselsvekt. Hvis du og din mann var små er det mindre sjanse for at du får et stort barn! Sondre var ihvertfall akkurat like stor som jeg var, 3250 gram og 49 cm. (Ble født 4 dager før termin.)
 
Tror ikke fødselsvekt er direkte arvelig, men hva slags fødsler man får tror jeg kan være litt genetisk. Både jeg og mamma gikk over termin med førstemann. Jeg begynte dog av meg selv med rier 8 dager over, mens mamma gikk totalt 18 dager....
Vi hadde tunge og harde fødsler begge to, med et seint forløp.
Forskjellen er at jeg endte med å måtte ha akutt keisersnitt mens mamma fødte vaginalt.

Jeg (som var hennes første) veide 3800 gram og sønnen min veide 3580 gram.
 
Jeg veide 2,5 (to uker før termin) kg da jeg ble født, min mann ca, 3 kg (to dager på overtid). Vår sønn ble født to dager på overtid og veide 4 kg! 

MEN fødselen min var ganske lik mora min sin første, babyen ble hengende fast i for trangt bekken... resten av oss ble tatt med keisersnitt. Det måtte jeg også til slutt ty til. 
 

babyen har gener fra både deg og pappan, og fødselsvekta deres kan gi en pekepinn på hvor stor babyen vil være, men det er også andre ting som spiller inn så man vet aldri sikkert. 

fødselstidspunkt aner jeg ikke.

 
Stemmer ikke med mamma  sine fødsler ihvertfall .. ho har fått begge over termin , tror de har vært vanlig lengde på det , og broren min  var 4200 og jeg var 3900 .. mine derimot har kommet før termin alle 3, har 3 styrtfødsler og har veid 2970, 3060 og 3260..
mannnen derimot veide rundt 3 kilo, så da har de i så fall arvet fødselvekta fra den siden
 
Ja, både fødselsvekt og lengde på svangerskap er en arvelig egenskap.
Vi er jo ett produkt av en lang evolusjon der den "sterkeste overlever" de menneskene som klarte å bære barnet såpass langt at det var størst sjanse for at det overlevde samtidig som det ikke var lengre enn vi klarte å bære det eller det ble for stort til fødselskanalen overlevde. Dette gjelder alle pattedyr.
Men genetikk er mer komplisert enn å sammenligne seg selv med nærmeste slekt, barnet har gener fra begge sider og arvelige egenskaper kan en få fra flere ledd bakover ;)


 
arv og miljø har en stor betydning på d meste :)
 
Mamma gikk 14 dager over med meg og søstra mi, og svigermor gikk nesten 3 uker over med samboeren. Jeg slapp heldigvis unna med 2 dager over siste gang :)
 


pianøtt skrev:
arv og miljø har en stor betydning på d meste :)



men spørsmålet i HI var vel om det var arv som hadde noe betydning :) Arv og Miljø har betydning på alt, spørsmålet er hvort mye som er arv og hvor mye som er miljø ;)
 
Back
Topp