Er ekstra tidlig ultralyd alltid innvendig UL?

De jeg har vært på har vært innvendig, ja. Ellers er det vanskelig å se noe. Det stod tydelig på hjemmesiden da jeg tok det privat.
 
Her jeg bor er det innvendig før uke 10-12 :)

Jeg synes det var litt flaut/var nervøs første gangen, men var ingen problem. De er forsiktige og jeg synes det ikke gjorde noe vondt. Husk å slapp av.
 
Det er stort sett det ja, de er veldig hensynsfulle og hvis du har noen spesielle hensyn som må tas så si ifra på forhånd om det. Er det krise kan de nok ta utvendig men da er det ikke sikkert man ser noe. Ta gjerne med deg noen du er trygg på som kan holde deg i hånda ;) :Heartred
 
Det har aldri vært nødvendig med innvendig ultralyd på meg på det tidspunktet. Har vært i uke 6 flere ganger og legen har sett godt utvendig og derfor ikke trengt å ta innvendig. Har nok litt med anatomi å gjøre også, hvordan livmoren ligger og at jeg er veldig slank. Kan også avhenge av utstyret
 
  • Liker
Reactions: HCS
Tenker på UL sånn i uke 7-8?
I de aller fleste tilfeller så benyttes innvendig UL så tidlig ja. De kan bruke utvendig, men kommer an på kvaliteten på utstyret, kvinnens anatomi etc.. Så innvendig er for mange foretrukket da det gir best sjanse for å se best mulig.

Både privat og offentlig går dem som regel over til utvendig når livmoren er kommet over skambeinet.
 
Jeg har vært privat tidlig i begge svangerskap. Alltid fått utvendig. Hvor holder du til? I Oslo kan jeg tipse om Mille ved Familieklinikken hvis du vil unngå utvendig. Så kan man eventuelt skifte til innvendig om det er nødvendig. Kan også være lurt å komme med full blære, så hjelper det litt på å få sett utvendig :) men ja, utstyret er nok ganske viktig.
 
Jeg har vært privat tidlig i begge svangerskap. Alltid fått utvendig. Hvor holder du til? I Oslo kan jeg tipse om Mille ved Familieklinikken hvis du vil unngå utvendig. Så kan man eventuelt skifte til innvendig om det er nødvendig. Kan også være lurt å komme med full blære, så hjelper det litt på å få sett utvendig :) men ja, utstyret er nok ganske viktig.

Det med full blære er et godt poeng! Hadde glemt det. De to private jeg har vært hos har bedt om at jeg drikker 0,5 l en time før undersøkelsen. Men hadde ul på sykehuset også i uke 6, og de sa ingenting om det. Gjorde det derfor ikke og det gikk fint utvendig likevel
 
  • Liker
Reactions: HCS
Jeg har vært privat tidlig i begge svangerskap. Alltid fått utvendig. Hvor holder du til? I Oslo kan jeg tipse om Mille ved Familieklinikken hvis du vil unngå utvendig. Så kan man eventuelt skifte til innvendig om det er nødvendig. Kan også være lurt å komme med full blære, så hjelper det litt på å få sett utvendig :) men ja, utstyret er nok ganske viktig.
Jeg var i går, og måtte ha innvendig, men gikk greit det hun prøvde utvendig etterpå, men det funket dårlig…
 
Jeg var i går, og måtte ha innvendig, men gikk greit det hun prøvde utvendig etterpå, men det funket dårlig…
Jøss, har vært der fem ganger og aldri hatt innvendig. Har i tillegg bakovervendt livmor, så da må du ha hatt veldig uflaks tror jeg! Edit: var så tidlig som 6+1, og likevel har det alltid vært utvendig.
 
Jøss, har vært der fem ganger og aldri hatt innvendig. Har i tillegg bakovervendt livmor, så da må du ha hatt veldig uflaks tror jeg! Edit: var så tidlig som 6+1, og likevel har det alltid vært utvendig.
Var ikke på samme sted, så kan ha vært noe annet utstyr ;)
 
  • Liker
Reactions: HCS
Back
Topp