Jeg har mye hjemmekontor, men starten av året er travel. Pga. behov for ulønnet permisjon/ barnepass før barnehageplass, tar jeg all ferie i slutten av permisjonen, så har ikke hatt ferie i år.
Det går, men jeg er sliten og lei, noe jeg ikke anser som grunn til sykemelding. Jeg skal alltids holde ut noen uker til, tror jeg. Er mye stinn, har hatt urinveisinfeksjoner og bekkenet er litt uforutsivgbart, men jeg er jo frisk nok til å jobbe.
Lurer titt og ofte på om det er verdt det, i livets lange løp. Vil jeg angre meg for å stå i jobb frem til 3 uker før fødsel?
Sniker…
Nå har jeg termin 16. februar 2023, men måtte begynne å trappe ned på jobb allerede fra september 2022.
Jeg har kontor jobb og har mulighet til hjemmekontor og benyttet meg tidvis av det hvis jeg var veldig sliten etter dårlig natts søvn.
Jeg startet først med 20 % sykemelding. Ettersom jeg er type 1 diabetiker ble det etter noen uker søkt om 40 % svangerskapspenger for meg da kombinasjonen av dårlig søvn og mye stress på jobb (pga underbemanning) førte til problemer med (svingninger i) blodsukkeret. Vi har også en liten en som akkurat har fylt 2 år hjemme.
Det kan nok hende at mye av det jeg skriver/har opplevd ikke er sammenlignbart med dun situasjon, men hisk å ta vare på deg selv
Forrige graviditet jobbet jeg (redusert vel og merke - var 80 % sykemeldt siste to ukene på jobb) frem til ca. 1 uke før fødsel og jeg var helt utslitt. Slet veldig mye med søvn gjennom hele svangerskapet.
Er det noe spesielt du lurer på er det bare å spørre, eventuelt send meg ei melding.
Husk at noen klarer fint å jobbe frem til permisjonen starter, mens andre må sykemeldes tidlig i svangerskapet pga ulike plager. Dette er nok veldig individuelt.
Som du skriver vil nok det å være «lei» ikke være grunn til sykemelding, men økende grad av å være sliten kan i noen tilfeller gi grunn til sykemelding. Tror nok det kommer litt ann på hvordan fastlegen din tolker det (noen fastleger er veldig «imot» å sykemelde gravide ettersom man må regne med å bli sliten mens man går gravid, mens andre fastleger gjerne vil sykemelde deg nesten med en gang du nevner at du er sliten).
Jeg ville nok også vurdert å snakke om dette med jordmor (gitt at du har en jordmor som du har god kjemi med og som du føler deg komfortabel å prate med). Forklar hvordan du har det og hør hva hun sier/mener.
Masse lykke til