Er du som har termin de første dagene i mars fortsatt i full jobb? Og har du i så fall kontorjobb?

M-40327541

Flørter med forumet
Jeg har mye hjemmekontor, men starten av året er travel. Pga. behov for ulønnet permisjon/ barnepass før barnehageplass, tar jeg all ferie i slutten av permisjonen, så har ikke hatt ferie i år.

Det går, men jeg er sliten og lei, noe jeg ikke anser som grunn til sykemelding. Jeg skal alltids holde ut noen uker til, tror jeg. Er mye stinn, har hatt urinveisinfeksjoner og bekkenet er litt uforutsivgbart, men jeg er jo frisk nok til å jobbe.

Lurer titt og ofte på om det er verdt det, i livets lange løp. Vil jeg angre meg for å stå i jobb frem til 3 uker før fødsel?

Jeg har mye hjemmekontor, men starten av året er travel. Pga. behov for ulønnet permisjon/ barnepass før barnehageplass, tar jeg all ferie i slutten av permisjonen, så har ikke hatt ferie i år.

Det går, men jeg er sliten og lei, noe jeg ikke anser som grunn til sykemelding. Jeg skal alltids holde ut noen uker til, tror jeg. Er mye stinn, har hatt urinveisinfeksjoner og bekkenet er litt uforutsivgbart, men jeg er jo frisk nok til å jobbe.

Lurer titt og ofte på om det er verdt det, i livets lange løp. Vil jeg angre meg for å stå i jobb frem til 3 uker før fødsel?
Sniker…
Nå har jeg termin 16. februar 2023, men måtte begynne å trappe ned på jobb allerede fra september 2022.
Jeg har kontor jobb og har mulighet til hjemmekontor og benyttet meg tidvis av det hvis jeg var veldig sliten etter dårlig natts søvn.
Jeg startet først med 20 % sykemelding. Ettersom jeg er type 1 diabetiker ble det etter noen uker søkt om 40 % svangerskapspenger for meg da kombinasjonen av dårlig søvn og mye stress på jobb (pga underbemanning) førte til problemer med (svingninger i) blodsukkeret. Vi har også en liten en som akkurat har fylt 2 år hjemme.

Det kan nok hende at mye av det jeg skriver/har opplevd ikke er sammenlignbart med dun situasjon, men hisk å ta vare på deg selv :Heartred
Forrige graviditet jobbet jeg (redusert vel og merke - var 80 % sykemeldt siste to ukene på jobb) frem til ca. 1 uke før fødsel og jeg var helt utslitt. Slet veldig mye med søvn gjennom hele svangerskapet.
Er det noe spesielt du lurer på er det bare å spørre, eventuelt send meg ei melding.

Husk at noen klarer fint å jobbe frem til permisjonen starter, mens andre må sykemeldes tidlig i svangerskapet pga ulike plager. Dette er nok veldig individuelt.
Som du skriver vil nok det å være «lei» ikke være grunn til sykemelding, men økende grad av å være sliten kan i noen tilfeller gi grunn til sykemelding. Tror nok det kommer litt ann på hvordan fastlegen din tolker det (noen fastleger er veldig «imot» å sykemelde gravide ettersom man må regne med å bli sliten mens man går gravid, mens andre fastleger gjerne vil sykemelde deg nesten med en gang du nevner at du er sliten).
Jeg ville nok også vurdert å snakke om dette med jordmor (gitt at du har en jordmor som du har god kjemi med og som du føler deg komfortabel å prate med). Forklar hvordan du har det og hør hva hun sier/mener.

Masse lykke til :Heartbigred

Jeg jobber som sykepleier. På grunn av bekkenløsning og mye sykefravær og lite sykepleiere generelt på jobb så har tilretteleggingen vært så som så. Ble gradert sykemeldt fra oktober, men fra desember ble jeg 100% sykemeldt. Nå jobber jeg i et yrke med mye løft, mye gåing, mye og et yrke som er presset. Jeg syns det var et nederlag å bli 100 % sykemeldt, men kjenner at det var det rette for kroppen min.

Hvis du begynner å kjenne deg sliten så bør du ta det opp med legen din så kan dere sammen finne en løsning som fungerer for deg. Det tar på å gå gravid og man bør ikke bruke opp alle kreftene på slutten av svangerskapet. Lykke til :)

Har termin 7. mars og jobber fortsatt så mye jeg kan (renhold og miljøarbeider på sykehjem). Har ikke fast jobb, så er ikke hver måned det blir like mye. Og så er jeg i mye bedre fysisk form denne gangen, så jeg er jo veldig heldig! :)

Jeg ville satset på helsa og hvis du kjenner du ikke klarer så ville jeg ihvertfall ha kutta ned (om mulig) og se om det er bedre for deg. Man skal ikke overdrive tenker jeg! Helsa; både psykisk og fysisk er så viktig, spesielt nå! Ville nok snakka med legen. Kanskje de har noen gode råd. :)

Jeg har termin 6. mars og jobber fortsatt 100%. Har også kontorjobb der jeg kan ha mye hjemmekontor. Har hatt det ganske rolig før jul, men forventer at det tar seg opp de siste ukene før permisjonsstart. Foreløpig går det greit, men merker at jeg synes det er ubehagelig å sitte lenge noen dager. Vurderer også om jeg skal redusere noe på slutten dersom det fortsetter å være ubehagelig å sitte, samtidig så har jeg litt lyst til å holde ut også :confused013

Masse lykke til med siste innspurt

Jeg har termin 08.03 og har vært SM siden desember. Først 50%, deretter 100%. Jeg jobber i en kontorjobb og har gode mulighet for tilrettelegging. Årsaken til så høy grad av sykemelding var i førTe omgang hyppige og stressrelaterte kynnere. Nå, etter noen ukers hvile, har jeg mindre kynnere men har store smerter i muskulatur/bindevev øverst på magen. Det et innimellom uholdbart og det eneste som hjelper er å ligge. Og det kan jeg ikke gjøre på jobb.

Jeg mener også at den lille rest energien min skal gå til å være mamma til treåringen, kjæreste og venn. Jobben er der etter fødsel også, og disse ukene betyr ingenting i en lang karriere.

Så, om du kjenner at all energien din går til jobb, og det ikke er noe igjen, så tenker jeg det er helt innafor med en sykemelding.

Termin 4. Mars. Har egentlig vært i fin form vertfall etter ca uke 14. Kjenner selvfølgelig at kroppen er i endring og alt blir tyngre litt bekkenplager osv, men er sykepleier og elsker jobben min det sitter derfor langt inne og ikke jobbe. Jobber 100%, har brukt en egenmeldingsdag pga 0 søvn mellom sein/tidlig sist uke. Har tett dialog med jordmor og fastlege om svangerskapspenger og sykmelding (de anbefaler vel egentlig nedtrapping) så er helt trygg på at den dagen det blir behov for det så går det fint. Så får vi se hvordan de neste ukene blir.

Men du må lytte til din kropp, du vet best hva som er bra for deg. Er ingen andre som kan kjenne hvordan du har det, så lytt til din egen magefølelse

I mine to tidligere svangerskap har jeg angret på at jeg ikke tok bedre vare på meg selv og lyttet til kroppen, og jeg har satt jobben og den samvittigheten først. Denne gangen har jeg gjort motsatt og angrer ikke et sekund. Heldigvis er jobben veldig støttende denne gangen så jeg sitter ikke med dårlig samvittighet<3 Husk at du skal ha litt krefter igjen til fødsel og alt det som kommer etter også<3

Termin 1. mars. Har 80% svangerskapspenger og hatt siden uke 28/1.des, angrer på at jeg ikke fikk gradert sykemelding før.. aldri vert gravid før, og ser nå tilbake på hvor mye unødvendige smerter jeg hadde i hofte og bekken, og hvor sliten jeg var hjemme etter jobb. Trodde jo det bare skulle være sånn grunnet graviditeten, men merker jo nå hvor godt kroppen fungerer igjen og hvor høyt energinivå jeg har igjen når jeg har trappet ned:happy:

Har termin 5.mars. Har jobbet 100% frem til nå, men nå kjenner jeg at bekkenet har begynt å gjøre vondt og at jeg har fått mye mer behov for hvile etter jobb og lufting av hunden, og ikke minst mye større søvnbehov. Har derfor tatt ut egenmelding i noen dager, og blir sykemeldt 50% fra neste uke, men med mulighet for å øke sykemeldingsprosenten hvis jeg trenger det.

Har termin 5.mars. Har jobbet 100% frem til nå, men nå kjenner jeg at bekkenet har begynt å gjøre vondt og at jeg har fått mye mer behov for hvile etter jobb og lufting av hunden, og ikke minst mye større søvnbehov. Har derfor tatt ut egenmelding i noen dager, og blir sykemeldt 50% fra neste uke, men med mulighet for å øke sykemeldingsprosenten hvis jeg trenger det.
Vi har termin nesten samtidig:) så gøy. Jeg tror jeg gjør som deg. Etter kontroll i dag har jeg knapt klart å gå. Hjemmekontoret består nå av å ligge i sengen med pc på puta.
God bedring og snart god fødsel:)

Jeg har termin i slutten av mars, men jeg svarer fordet.

Denne setningen: "Lurer titt og ofte på om det er verdt det, i livets lange løp. Vil jeg angre meg for å stå i jobb frem til 3 uker før fødsel?"

Gjør at jeg tenker at det ikke er verdt det. Hvis du tenker nå at det kanskje ikke er verdt det, hvorfor gidde? Man er som regel gravid og føder et par ganger i livet, og hvorfor skal man på død og liv "holde ut" helt til siste slutt? En graviditet er smerter, dårlig søvn, vondter og plager, og man er overhodet ikke på topp, selv om at man ikke nødvendigvis er syk. Jeg har angret siden forrige svangerskap at jeg ikke sluttet å jobbe tidligere, og når jeg sluttet nå etter jul tenker jeg at jeg burde gjort det enda tidligere. Så mitt tips er, kjenn etter, og hvis du tenker "er det verdt det" - så er det som regel ikke det :) Stor klem og lykke til.

Jeg har termin i slutten av mars, men ble denne uken sjukmeldt 50% prosent. For ting jeg følger er bagateller, men det var behov. Har butikk jobb med litt kontortid, har en sønn på snart 2 som liker å være voken på natten. Så mine problemer var vondt i korsrygg og sliten pga søvn.

Må helt ærlig si at det er deilig å endelig få slappe av litt..

Det første svangerskapet jobbet eg heilt ut, 100%. Det hadde aldri gått denne gangen.

Og husk: det er ingen som gir deg medalje for å slite deg ut! Så ta det med ro! Det er ikkje verdt det.

Termin 1. mars, jobber fullt enda, og tenker å fortsette med det. Er i topplederstilling, så strengt tatt jobber jeg nok sikkert 120 prosent. Går veldig fint. Prøver å la være å stresse, men det er hektiske dager og et yrke med høyt tempo. Liker å holde meg selv opptatt og aktiv.

Har termin 2/4, men skal ha planlagt KS rundt midten av mars. Jobber fortsatt fulltid på sykehus, men får ikke lov til å jobbe lenger enn til uke 34 grunnet risikosvangerskap (tynt KS arr, blødersykdom, tidligere komplikasjoner under KS).

Har hatt ferie i 2 uker nå og skal begynne mandag og spent på å se om jeg holder ut i jobb. Jobben kan være ganske hektisk og har mye pasientkontakt og noen dager jobber jeg opptil 12 timer dagen. Hadde jeg hatt vanlig kontorjobb eller hjemmekontor hadde det sikkert vært lettere å holde ut. Følte det var litt på grensen før ferien pga de lange dagene og mye pasientkontakt. Så får se hvordan det går til uken.
Føler egentlig at jeg ikke gjør en så god jobb hjemme med rydding og å ta meg av de 3 guttene våre, er mye trøtt og har styrt mye rundt kostholdet etter nylig å fått diagnosen svangerskapsdiabetes påvist, sover mye og til tider ryggsmerter og mannen og aupairen tar seg av det meste i hjemmet. Så lurer virkelig på hvordan det vil gå å komme tilbake til jobb på mandag:p

Gynekologen sa jeg må selv se an hvor mye jeg klarer nå fremover til uke 34 når jeg ikke får jobbe mer.

Har termin 22 Mars, jeg er fortsatt sykmeldt. Har hjemmekontor mulighet. Men slitt med oppkast, sliten, bekken, hovne ben og nå insomnia. Viktig å ta vare på oss selv og ikke presse oss. Vi skal tross alt ta vare på et lite menneske snart 24/7.

Fikk jobbforbud av gynekologen fra og med denne uken (er i uke 29) og ut svangerskapet, nettopp fordi jeg ikke har mulighet til å ha hjemmekontor og må enkelte dager jobbe opptil 12 timer i døgnet. Gynekologen mente det var uforsvarlig å jobbe slik pga risikosvangerskapet og tynt KS arr og fare for ruptur som må følges opp ukentlig nå.

Fikk jobbforbud av gynekologen fra og med denne uken (er i uke 29) og ut svangerskapet, nettopp fordi jeg ikke har mulighet til å ha hjemmekontor og må enkelte dager jobbe opptil 12 timer i døgnet. Gynekologen mente det var uforsvarlig å jobbe slik pga risikosvangerskapet og tynt KS arr og fare for ruptur som må følges opp ukentlig nå.
Du har fått kjørt deg. Huff. Da er det virkelig nødvendig med sykemelding

Jeg har kontorjobb og jobber fortsatt 100% (31+2), men har avklart med HR at jeg kan ta så mye hjemmekontor som jeg vil/trenger. Har jobbet hjemmefra siden før jul, men tok en tur på kontoret i går og da fikk jeg kjenne på at det koster meg mye mer krefter å sitte stille der i 8 timer. Hjemme kan jeg i hvert fall flytte litt mer på meg, legge meg ned litt om jeg trenger det, spise små måltider underveis osv. Det utgjør en stor forskjell for meg, tror ikke jeg hadde klart 100% så mye lenger om jeg MÅTTE på kontoret hver dag, så er veldig takknemlig for den fleksibiliteten.

Jeg har kontorjobb og jobber fortsatt 100% (31+2), men har avklart med HR at jeg kan ta så mye hjemmekontor som jeg vil/trenger. Har jobbet hjemmefra siden før jul, men tok en tur på kontoret i går og da fikk jeg kjenne på at det koster meg mye mer krefter å sitte stille der i 8 timer. Hjemme kan jeg i hvert fall flytte litt mer på meg, legge meg ned litt om jeg trenger det, spise små måltider underveis osv. Det utgjør en stor forskjell for meg, tror ikke jeg hadde klart 100% så mye lenger om jeg MÅTTE på kontoret hver dag, så er veldig takknemlig for den fleksibiliteten.
Jeg hadde vært sjanseløs uten hjemmekontor selv.

Back
Topp