"Er du religiøs?"

Imogene

Forumet er livet
VIP
Har jeg blitt spurt om siden vi har valgt å døpe sønnen vår.

Og grunnen til at vi vil døpe han er jo fordi vi verdsetter mye av det kristendommen innebærer: som f.eks nestekjærlighet, de ti bud - ja, etikk, altså.
Og siden vi feirer jul og påske, synes jeg at han skal lære hvorfor - og ikke bare slafse i seg godteri og forvente gaver.

Hvorfor har DU døpt ditt barn?

Jeg har ikke døpt mine barn [8D]

Her  har det vært og blir det dåp, i kirken.

Jeg er ikke personlig kristen, langt der ifra! Men i likhet med ganske mange her i landet har jeg en barnetro som stammer fra kristendommen. Det er verdier, tradisjoner og skikker som jeg liker og derfor velger å føre videre. Jeg liker også det estetiske med kirken, det er noe spesielt som man ikke finner andre steder. Det er arenaen hvor jeg har valgt å dele de store øyeblikkene i livet mitt, med mine nære og kjære[:)]

ORIGINAL: Kranglefanten

Her  har det vært og blir det dåp, i kirken.

Jeg er ikke personlig kristen, langt der ifra! Men i likhet med ganske mange her i landet har jeg en barnetro som stammer fra kristendommen. Det er verdier, tradisjoner og skikker som jeg liker og derfor velger å føre videre. Jeg liker også det estetiske med kirken, det er noe spesielt som man ikke finner andre steder. Det er arenaen hvor jeg har valgt å dele de store øyeblikkene i livet mitt, med mine nære og kjære[:)]

Fint sagt!

Jeg har også en barnetro - og siden man har det, kan man da kalle seg kristen?

Jeg lurer også på hvorfor de samme som ikke døper /konfirmeres/ gifter seg kirkelig feirer jul og påske, f.eks, jeg da..

ORIGINAL: Lissyjane

Pga tradisjon. Og pga hvis han vil komfirmere seg sammen med de andre i klassen sin,så må han døpes først. Jeg har en venninne som måtte døpe seg i tenårene,og hun syntes det var dritflaut! Så jeg døper han,om han ikke vil komfirmere seg eller gifte seg,så er det opp til han. Men han får hverken gifte seg eller komfirmere seg før han er døpt.

Enig.
Vi har også tenkt slik, at det antakelig er gørflaut å døpe seg som 15-åring..

Fordi vi er kristne.
Dog er mannen katolikk og jeg protestant, så da valgte vi katolsk dåp.

ORIGINAL: Labambie

Jeg er selv ikke døpt.. Jeg valgte å døpe meg i en alder av 21 år, og står ved valget mitt!! Vi følte det meget vakkert, ekte og rikitg å døpe jenta. Jeg har ingen barnetro, men jeg vil at hun skal ha det!!! [:)] 

Ja, det tror jeg ikke de har vondt av [:D] Vil at gullet vårt skal tilegne seg verdier og litt tro!

Nei jeg er ikke religiøs og kunne aldri ha stått i kirka med sønn min og lova noe sånt overfor presten! Hvis gutten vår har lyst til å døpe seg når han blir eldre så støtter vi jo han i det,men hadde blitt helt feil for meg å døpt han nå

Pga tradisjon...

ORIGINAL: Lissyjane

Pga tradisjon. Og pga hvis han vil komfirmere seg sammen med de andre i klassen sin,så må han døpes først. Jeg har en venninne som måtte døpe seg i tenårene,og hun syntes det var dritflaut! Så jeg døper han,om han ikke vil komfirmere seg eller gifte seg,så er det opp til han. Men han får hverken gifte seg eller komfirmere seg før han er døpt.
Går jo ann og konfimere seg og gifte seg borgelig da.
Valgte selv å ta navfest til simen siden jeg ikke er kristen.

Vi døpte barnet mest av tradisjon. Ønsker også at lillegutt skal ha sin egen branetro....  Jeg syns også det er en fin dag å markere, sammen med familien[:)]

Back
Topp