Er du opptatt av å bruke solfaktor?

Ja, jeg bruker solfaktor. Som regel 20 eller 15. 

Jeg har, som SenatorMalin, sett hvordan min mor ser ut med rynker, pigmentflekker og masse føflekker og sånn vil ikke jeg bli. I tillegg vil jeg ikke få kreft, og det er vondt å bli solbrent.

Jeg soler meg veldig lite, og har lys hud. Får fin brunfarge, men det tar lang tid.

Blir litt mobbet for det, men bedre å være lys og rynkefri/kreftfri enn å utsette meg for rynker og kreft bare for å se brun ut.

jeg smører jeg ja.. har vanlig nordisk hudtype som blir veldig lett brun.. tar meg lett( på flere måter, hehe)..
anyways, så brenner jeg meg lett på skuldrene og brystet og bruker 20 der, og i aniktet, og 6-10 på resten :)

Om jeg er utenlands er jeg veldig flink til å smøre meg, starter med faktor 20 å går ned til faktor 6. Men her hjemme i Norge er det bare om jeg er på stranden at jeg kan finne på å smøre meg. Jeg får fort farge å blir sjelden solbrent, så kommer ikke helt på å bruke det når jeg bare er ute i hagen:p

Jeg er nok en av de som lar være å bruke det. Smører meg litt av og til. Selv om jeg har rødt hår og er snøhvit i huden og aldri blir brun. Må bli flinkere, men jeg glemmer å smøre meg selv.

dere som ikke smører dere, blir dere ikke brent?
tenker spesielt på dere som har lys hud da :)

bruker 15 i begynnelsen av sommeren, men etter et par dager så blir jeg ikke brent uten solkrem. jeg har blondt hår og blå øyne, men ikke så hvit hud og for fort farge. jeg smører meg med solkrem dersom jeg skal ligge ute i sola, eller i ansikt og på skuldre og armer dersom jeg skal gå i solsteika. men smører ikke hele tiden nei.

Jeg kjøpte faktor 15 til oss voksne og 30 til guttungen her en dag. Cosmica. Guttungen smøres da han er en del ute i solen. Han har klær på, og tynn lue. Men nakken, litt bryst og ansikt smører jeg. En så aktiv krabat er det umulig å holde unna sola. Han blir liksom ikke værende der om jeg setter han under en parasoll;)

Jeg har vært elendig til å smøre meg i barndommen/ungdommen, men skal virkelig skjerpe meg nå. Jeg har egentlig ganske mørk hud, som ikke blir lett brent, men vet jo at jeg må smøre meg likevel. I dag har det gått i både faktor 15 og 30. Smurte meg ikke i går da, men skal virkelig være flink resten av sommeren:) Er bare så vanskelig å huske på å smøre seg selv...

Smører meg om jeg vet jeg skal være lenge ute. Når jeg kommer hjem fra jobb idag og kommer meg ut først i fem tiden gjør jeg det ikke.

Er flinkere til å smøre ungene.

De bruker faktor 30, jeg og mannen 6.

Malleleo skrev:

Jo, blir brent. Men rødt er fortsatt penere enn hvitt :-P

Ja bruker solfaktor 10 på meg og 20 på ungene og på kvelden bruker jeg aftersun..har typisk nordisk hud og blir fort brent og det er ikke godt..

Labambie skrev:

Imogene skrev:

Labambie skrev:

Imogene skrev:

FrkPedersen skrev:

Senator Malin skrev:

Imogene skrev:
Jeg har vel også typisk nordisk hud - men jeg blir veldig brun etter noen dager i sola.
Blir veldig lett brent på ryggen, og også brystkasse og overarmer. Ellers får jeg lett farge. 
Men jeg bruker selvsagt solfaktor, aldri under 10.
Guttungen bruker en på 30, og den er selvsagt uten parfyme og parabener.
Minstejenta håper jeg å slippe å bruke solfaktor på på en stund, det er ikke helt bra med alt innholdet i kremene heller - og hun skal jo ikke være i sola. Men OM hun må blir det faktor 50..

Nei, men man blir jo brent av å være i skyggen og. Så solkrem bør man bruke fra dag èn

Det er visstnok ikke bra å bruke solfaktor på barn under ett år pga giftstoffer i kremene, men det finnes klær med UV-filter:-)

Nemlig.
Er veldig uenig i at man skal smøre inn små babyer med solkrem fra dag én.

Da er man isåfall dårlig på å finne solkrem, finnes haugevis som bare har fysisk filter. Ergo de trekker ikke inn i kroppen. Og så lenge barnet er utendørs vil strålende nå frem. Dessverre... 

Så du mener de skal sauses inn i krem når de kun ligger oppi vogn, på korte turer? Her sa jordmor noe annet..

Absolutt ikke. De skal helst ikke være i solen i det hele tatt. Jeg bare sier at det finnes solkremer som absolutt ikke inneholder noe farlig, og kun fysisk solfilter. 

på babyer skal man dekke til med klær og holde i skyggen - ikke bruke krem. når barna er litt eldre kan man begynne med krem - da med fysiske filtre. men klær og skygge er allikevel å foretrekke. 

Ja, jeg synes det er viktig å beskytte huden mot sola både med bruk av klær og solfaktor - barn og voksne! Er lys i huden, og blir ikke spes. brun. Soler meg heller ikke
(ser ikke poenget), men er deilig å være ute i sola :)

Labambie skrev:

Malleleo skrev:

Jo, blir brent. Men rødt er fortsatt penere enn hvitt :-P

men man smører seg jo for å forebygge kreft. er du ikke redd for det?

jeg bruker 30 slik som barna.  blir brun likevel. men beskytter meg mot strålingen.

uv strålene kommer jo inn i huden selv om man er brun også. det er alt for mange som slurver.

her er faktor viktig, men i mine tenår var det ikke viktig, for jeg skulle nemelig bli brun og det ble man jo ikke av faktor :p

nå vet jeg bedre og jeg bruker 30 nå og 50 på ungene. ble anbefalt det så tidlig på sesongen, så kan man eventuelt gå litt ned i faktor senere på sommeren.

Jeg har lys hud, soler meg sjeldent, og bruker alltid solkrem hvis jeg skal være ute i sola. Jeg akter ikke å se ut som en inntørket rosin som 40-åring eller risikere å få hudkreft bare fordi jeg ikke gadd å bruke solfaktor. Den brunfargen man opparbeider seg i løpet av sommeren beskytter ikke så forbanna mye mot solens skadelige effekter som mange kanskje tror, derfor går jeg aldri under faktor 15 selv på slutten av sesongen.

bruker 15 i ansiktet og 10 på kroppen i Norge.. Blir sjelden/aldri solbrent... i syden starter jeg på 30 og slutten av ferien er jeg nede i 10 eller 6...

Man er rett og slett DUM om man ikke beskytter seg

Veldig nøye på å smøre meg!!

Har lært på den harde måten,var ikke like nøye sommeren jeg var 14, havna da på sykehus på sommerferie for å behandle blemmer og brannsårlignende sår, var så himla solbrent! Så himla vondt har jeg ca aldri hatt før eller siden, nå er det faktor 30 så fort sola glimter frem! Jentungen smøres mye og ofte! 

Er veldig lys i huden,blir lett solbrent, å har akkurat fjerna en skummel føflekk som heldigvis var snill,men en skummel og tankevekkende "opplevelse".

Så JA!

Jeg smører ijaffal jenta mi hele tiden :)
Men selv er jeg nok ikke så flink med, smører av og til... Ikke fordi jeg ikke vil smøre meg, men fordi jeg rett og slett glemmer det...
Så takk for påminnelsen... Skal bli flinkere fra nå! :)

Senator Malin skrev:

Imogene skrev:
Jeg har vel også typisk nordisk hud - men jeg blir veldig brun etter noen dager i sola.
Blir veldig lett brent på ryggen, og også brystkasse og overarmer. Ellers får jeg lett farge. 
Men jeg bruker selvsagt solfaktor, aldri under 10.
Guttungen bruker en på 30, og den er selvsagt uten parfyme og parabener.
Minstejenta håper jeg å slippe å bruke solfaktor på på en stund, det er ikke helt bra med alt innholdet i kremene heller - og hun skal jo ikke være i sola. Men OM hun må blir det faktor 50..

Nei, men man blir jo brent av å være i skyggen og. Så solkrem bør man bruke fra dag èn

Nei, det er feil. Man bør ikke bruke solkrem på barn under 6 måneder fordi produksjonen av melanin ikke er ferdigutviklet. Dessuten skal ikke så små barn utsettes for direkte sollys, så å ha på klær og solhatt skal holde som solbeskyttelse. Om man er redd for at barnet skal bli solbrent selv om man kun oppholder seg i skygge, da får man heller ta å gå inn innimellom sånn at man får pause fra "sola" :)

Back
Topp