Er du opptatt av å bruke solfaktor?

Pin-up

Forumet er livet
Eventuelt hvor høy og hvilken hudtype har du? 

Jeg har typisk nordisk hud - lys, blir lett solbrent og bruker lang tid på å bli brun (hvis det lille brunskjæret jeg oppnår i det hele tatt kan kalles brunfarge). Derfor kjører jeg på med faktor 30 i starten og jobber meg nedover, bruker ikke lavere enn 10. Nå snakker jeg om sommeren her på Vestlandet, hadde jeg vært i sørlige strøk hadde jeg nok gått for faktor 50. 

Jeg lurer på dette fordi jeg hadde en samtale med en jentegjeng i helga der sånn cirka halvparten av dem ikke "gadd" å bruke solfaktor. Føflekkreft er tydeligvis noe som rammer alle andre. Siden mange av dem benyttet seg av solarium jevnlig var de jo i tillegg herdet og så dermed ikke behovet for å beskytte seg mot de farlige strålene. Meg bekjent er det like viktig å beskytte huden selv om du har en mørkere hudtone, men det er visst ikke alle enige i. Hva mener du?

Her bruker vi solfaktor hele gjengen, faktor 30. Kunne aldri falt meg inn å ikke smøre meg om jeg skal være mye ute i sola.

Ja! Mora mi ser ut som en rosin så jeg har fått skrekken.

Har på meg faktor 10 ca.. Blir sjeldent solbrent av sola i Norge. Men beskytter meg, uansett. Både fra rynker, kreft og evt. solbrenthet.

Jeg vet ærlig talt ikke hvordan hudtype jeg har.. Lys, men blir sjeldent brent. Ble VELDIG brun da jeg var yngre, men melaninproduksjonen min datt ut samtidig med morkaka tror jeg. Blir ikke skikkelig brun lengre.

Smører meg bare hvis jeg vet jeg skal være lenge i solen, eller ligge å sole meg, bruker da faktor 8 eller 10.. 

Har mørk nordisk hud, blir sjelden solbrent.

Nei, jeg burde blitt flinkere. Bruker ingenting, og jeg er vel mer blå enn noe annet... 

Takk for påminnelsen! :) Skulle akkurat til å sette meg ut i sola, men fikk smurt meg først nå ja. Med faktor 15. Jeg pleier å være flink til å bruke der, særlig på brystet og skuldrene. Og ansiktet!

Jeg ser ingen grunn til ikke å gjøre det. Jeg er iallefall ikke villig til å ødelegge huden min (og barna mine sin) ved å ikke gjøre det.
Ungene og mannen bruker 50-30. Jeg bruker 10-12.
Jeg blir skjeldent brent, de gangene jeg blir det er det fordi jeg har smørt for dårlig.

Ja! Jeg blir også fort solbrent, så derfor er det lett og huske på.

Smører meg mange ganger om dagen. Starter med faktor 30, og på slutten av sommeren er jeg på 15-20. Tør ikke gå lavere.

Buker 50-30 og aaaav og til 20.

Får knapt farge, men har kreftangst!

Vi bruker solkrem alle tre (hadde det ikke vært for at mannen er redd for missfarging av tatoveringene sine ville han nok ikke gjort det..). Faktor 20-30. 

Altfor dårlig på det.... Har vel en krem med faktor 10, bruker aldri noe høyere enn det. Ellers går det i sololje med faktor 6. Kremen bruker jeg på hele kroppen kun oim jeg skal på vannet eller noe sånt en hel dag. Ellers bruker jeg bare litt i ansikt og på bryst, der jeg vet jeg kan bli lett brent. Burde absolutt være mye flinkere.

FrkPedersen skrev:
Eventuelt hvor høy og hvilken hudtype har du? 

Jeg har typisk nordisk hud - lys, blir lett solbrent og bruker lang tid på å bli brun (hvis det lille brunskjæret jeg oppnår i det hele tatt kan kalles brunfarge). Derfor kjører jeg på med faktor 30 i starten og jobber meg nedover, bruker ikke lavere enn 10. Nå snakker jeg om sommeren her på Vestlandet, hadde jeg vært i sørlige strøk hadde jeg nok gått for faktor 50. 

Jeg lurer på dette fordi jeg hadde en samtale med en jentegjeng i helga der sånn cirka halvparten av dem ikke "gadd" å bruke solfaktor. Føflekkreft er tydeligvis noe som rammer alle andre. Siden mange av dem benyttet seg av solarium jevnlig var de jo i tillegg herdet og så dermed ikke behovet for å beskytte seg mot de farlige strålene. Meg bekjent er det like viktig å beskytte huden selv om du har en mørkere hudtone, men det er visst ikke alle enige i. Hva mener du?

Jeg har vel ca lik hud som deg, men jeg bruker faktor 20 her hjemme. Bor jo tross alt i Lofoten. :p 
Smeller på med 30 i syden eller andre varmere steder med sterkere sol. 
Men jeg må innrømme at det er ikke bestandig jeg er flink til å smøre. Helst burde jeg ha brukt en dagkrem med solfaktor i, så ansiktet er beskyttet hele året, men jeg har ikke funnet en jeg liker enda. Og om sommeren er det vanlig at jeg glemmer å smøre flere ganger utover dagen, og etter bading og slikt. 
Er bare glad til om jeg får litt farge. 

Jeg har vel også typisk nordisk hud - men jeg blir veldig brun etter noen dager i sola.
Blir veldig lett brent på ryggen, og også brystkasse og overarmer. Ellers får jeg lett farge. 
Men jeg bruker selvsagt solfaktor, aldri under 10.
Guttungen bruker en på 30, og den er selvsagt uten parfyme og parabener.
Minstejenta håper jeg å slippe å bruke solfaktor på på en stund, det er ikke helt bra med alt innholdet i kremene heller - og hun skal jo ikke være i sola. Men OM hun må blir det faktor 50..

Ja, her er jeg ekstremt nøye med smøring! Mamma har hatt hudkreft så her tar vi alle forholdsregler! Bruker 20 eller 30 på meg og 30 på barna. Mannen bruker 15 eller 10, men han er mye mørkere i huden og blir lett brun. Jeg har lys hud og blir aldri brun :o(

Imogene skrev:
Jeg har vel også typisk nordisk hud - men jeg blir veldig brun etter noen dager i sola.
Blir veldig lett brent på ryggen, og også brystkasse og overarmer. Ellers får jeg lett farge. 
Men jeg bruker selvsagt solfaktor, aldri under 10.
Guttungen bruker en på 30, og den er selvsagt uten parfyme og parabener.
Minstejenta håper jeg å slippe å bruke solfaktor på på en stund, det er ikke helt bra med alt innholdet i kremene heller - og hun skal jo ikke være i sola. Men OM hun må blir det faktor 50..

Nei, men man blir jo brent av å være i skyggen og. Så solkrem bør man bruke fra dag èn

Åja... Har skikkelig lys hud så jeg smører meg med 20 på kroppen og har en egen til ansiktet. Ellers ender jeg opp som en svidd reke og ma blir ikke brun om man skifter hud..hehe.
Så har jeg skikkelig respekt for sola.
Smører meg heller en gang form mye enn en for lite.

Jeg har lys hud og fregner, og blir fort brent, så passer alltid vedlig på. Bruker faktor 20 eller 30, ser ikke poenget med å bruke noen mindre, blir jo brun allikevel men er bedre beskyttet. Mann og barn bruker også faktor 30, eller 50 på barna. 

Ja det bruker jeg, bruker 15 og oppover. Har mørk hud og blir lett brun og sjeldent brent.

Jeg bruker faktor 6 her hjemme, og hvis jeg er i syden så bruker jeg 10 i begynnelsen for så å gå nedover. Ungene bruker faktor 20.

Å bruke faktor 30 gjør det ikke dobbelt så bra som 15. På apoteket så mente de at faktor 20 var MER enn nok til ungene.

Back
Topp