Er du kresen i matveien?

Venessiela

Forumet er livet
VIP
Himmelbarn
Maiblomstene 2017
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Jeg er veldig kresen. Egentlig ganske rart da jeg har vokst opp med en familie som spiser ALT! Jeg smaker alltid på om det er ting jeg ikke har smakt, eller lenge siden jeg har smakt, men det er overraskende mange matvarer jeg synes er helt forferdelig og klarer bare ikke å spise. Om jeg prøver begynner jeg bare å brekke meg. Synes selv det er fryktelig dumt da jeg ofte må spesialbestille mat når vi spiser ute, eller det blir et problem når vi er invitert på middag. Jeg spiser ikke: fisk og sjømat (prøvd utrolig mye og tilberedt på forskjellige måter men det går bare ikke), tomat, paprika, løk, sopp, sylteagurk, dressing, karbonader, kjøttkaker, potetball/komle, de aller fleste sauser.. Er du kresen? Eller har du noen tips til hvordan man kan lære seg å like annen mat?

Jeg spiser ikke hvit fisk eller noe sjømat (untatt krabbe :p ). Jeg kan spise rød fisk, men da med rikelig tilbehør å "skylle det ned" med, og bare sprøstekt så det ikke får "ekkel" konsistens.
Skulle ønske jeg likte fisk.
Liker ikke dill heller. Kanskje fordi det ofte serveres med fisk?
Da jeg var liten hadde jeg perioder av og på der jeg likte og ikke likte paprika.

Jeg er veldig kresen. Egentlig ganske rart da jeg har vokst opp med en familie som spiser ALT! Jeg smaker alltid på om det er ting jeg ikke har smakt, eller lenge siden jeg har smakt, men det er overraskende mange matvarer jeg synes er helt forferdelig og klarer bare ikke å spise. Om jeg prøver begynner jeg bare å brekke meg. Synes selv det er fryktelig dumt da jeg ofte må spesialbestille mat når vi spiser ute, eller det blir et problem når vi er invitert på middag. Jeg spiser ikke: fisk og sjømat (prøvd utrolig mye og tilberedt på forskjellige måter men det går bare ikke), tomat, paprika, løk, sopp, sylteagurk, dressing, karbonader, kjøttkaker, potetball/komle, de aller fleste sauser.. Er du kresen? Eller har du noen tips til hvordan man kan lære seg å like annen mat?
Trodde jeg var det til jeg leste det her:p
Glad i alt du skriver ... Bortsett fra potetball :p

Ikke kresen, og spiser så og si alt, uten om supersterk mat og noen ting som blodpudding og lever. Smakt det, og det ikke ikke min greie :)

Svigerfamilien min er hyperkresen of har en del allergier i tillegg. Blir direkte flau når jeg er på restaurant med de. Bestiller feks biff med salat og potet, men uten tomat, løk, salat, pommes frites i stede for potet, biffen skal være godt stekt, og ikke noen tegn til ditten og datten så når det kommer på bordet er det mer eller mindre bare kjøtt og pommesfrites med ketchup. Hva er poenge med å gå ut å spise da?

Ja er vel ganske kresen. Men var verre før, nå er jeg flinkere til å smske på ting. Men jeg liker ikke løk ( finhakket i mat går greit), sopp, tomatsauser/tomatsuppe, melk, kjøttkaker, karbonader, fiskeboller, fiskepudding. og er ikke glad i gryteretter og annet sånt "alt blanda sammen". Liker å se hva jeg spiser, rene råvarer.

Jeg har blitt flinkere og flinkere til å smake på mat, og jeg klarer å presse ned en del, så jeg syns ikke jeg er kresen. Men klart det er en del mat jeg helst står over.

Jeg er vist kresen blir det sagt :P men det er ikke bare det at jeg ikke liker enkelte ting, jeg blir dårlig av mye også.

Men jeg spiser ikke sterk mat, innmat, sjømat bortsett fra fisk det elsker jeg, blodig kjøtt. Så spiser jeg nesten ikke noe pålegg og hvertfall ikke posteier. Liker ikke melk, selleri, enkelte bønner,asparges og faktisk mest kresen når det kommer til søtsaker :P men jeg liker kjøtt,fisk, grønnsaker og slike ting så vi spiser mye rene råvarer hjemme. Og jeg lager det meste av maten vi spiser da jeg liker å vite hva vi putter i oss :)

Ikke kresen, og spiser så og si alt, uten om supersterk mat og noen ting som blodpudding og lever. Smakt det, og det ikke ikke min greie :)

Svigerfamilien min er hyperkresen of har en del allergier i tillegg. Blir direkte flau når jeg er på restaurant med de. Bestiller feks biff med salat og potet, men uten tomat, løk, salat, pommes frites i stede for potet, biffen skal være godt stekt, og ikke noen tegn til ditten og datten så når det kommer på bordet er det mer eller mindre bare kjøtt og pommesfrites med ketchup. Hva er poenge med å gå ut å spise da?

De bestiller jo fordi de synes det er godt, de koser seg jo antageligvis like mye som det du gjør med din mat ;)

Jeg elsker å spise ute, men har masse allergier og er i tillegg veldig kresen. Jeg sliter ikke bare med smak, men også konsistens på maten. Jeg begynner å brekke meg og tilslutt kaster jeg opp :(

Ja, er ganske kresen :p blitt litt bedre med årene da.

Jeg var kresen. Men mye fordi jeg i en alder ev 20 år ikke en gang hadde spist grilla indrefilet. Men nå spiser jeg det meste. Er noe jeg ikke kan spise pga magen og ett par ting jeg synes smaker for mye. Men det er paprika, sennep og sylteagurk, blir for mye smak i forhold til maten synes jeg.

De bestiller jo fordi de synes det er godt, de koser seg jo antageligvis like mye som det du gjør med din mat ;)

Jeg elsker å spise ute, men har masse allergier og er i tillegg veldig kresen. Jeg sliter ikke bare med smak, men også konsistens på maten. Jeg begynner å brekke meg og tilslutt kaster jeg opp :(
Konsistensen har veldig mye å si for min del også. Også må jeg ha kjøttet godt stekt. Blir litt flau når jeg spiser sammen med andre og får ofte høre at jeg er så kresen og at jeg er som et barn som ikke vil spise maten. Det er jo ikke det at jeg ikke vil eller ikke har prøvd før, det er bare det at jeg har ikke særlig lyst å sitte og brekke meg og kaste opp som jeg vet kommer til å skje :p

Er ikke kresen, men enkelte ting spiser jeg ikke :P vil nok påstå jeg var mere kresen før :)

Syns ikke jeg er så kresen, eneste jeg ikke spiser er sjømat og ren fisk(fiskeboller, fiskegrateng, fiskepinner osv spiser jeg).

Spiser alt, jeg.
Ikke lutefisk og slike sære ting, men all normal mat går ned.

Spiser det meste føler jeg. Smaker ihvertfall på alt:)
Er ikke noe glad i fisk, spesielt rosa, men jeg smaker hver gang jeg får det servert:p

Ellers så blir jeg dårlig av mye fløte og melk, så drikker ikke ren melk. Har også noen allergier, så må jo passe på det også.

Jeg var kresen før, men etter at jeg ble sammen med samboer som spiser alt, har det blitt bedre. Nå spiser jeg nesten alt. :D

Nå liker jeg til og med oliven. ;)

Mitt tips er bare å smake og smake hver gang dere har det feks. :p

Jeg var kresen før, men etter at jeg ble sammen med samboer som spiser alt, har det blitt bedre. Nå spiser jeg nesten alt. :D

Nå liker jeg til og med oliven. ;)

Mitt tips er bare å smake og smake hver gang dere har det feks. :p

Med oliven så funker ikke det her. Brekker meg like mye hver gang:p haha
Men jeg smaker hver gang da:)

Back
Topp