Er du gravid og jobber på sykehjem/hus?

x1x*månesol*

Glad i forumet
Er du gravid og jobber på sykehjem/sykehus? Hvordan opplever du dette? Tungt, mye løft? Blir arbeidsplassen tilrettelagt for deg synes du?
Er det vanlig å bli SM tidligere pga tungt arbeid?
 
Jeg har ikke en slik jobb, men kan si en ting.
 
Gravide som egentlig er friske, men ikke kan utføre sin vanlige jobb pga svangerskapet (men altså fint kunne gjort en annen jobb) plikter arbeidsgiver å tilrettelegge for. Dersom tilrettelegging ikke lar seg gjennomføre skal den gravide ikke sykemeldes, men ha svangerskapspenger.
 
jobber på sykehjem.. du skal ikke løfte mer enn 10 kg..
de tunge stellene får de andre ta seg av.. pass på å løfte rett...
hold deg unna å gi medisiner, enkelte medisiner som enkelte cellegift kreftmed for brystkreft. går igjenom huden vår... obs dette..
du har rett på tilrettelegging, visst ikke dette går eller du jobber med sånne som meg, som driter i at du e gravid... sykemeld deg..
 
Jeg jobber på sekehjem. Løftet en dame for noen uker siden. Har vært 50% sykmeld pga dette i tre uker nå snart. Skal tilbake i 90 % arbeid neste uke. Tror det går veldig bra. Skal til samtale med arbeidsgiver før jeg starter for fullt igjen for tilrettelegging. De ønsker å ha meg i arbeid så lenge som mulig så de tar vare på meg. Tilrettelegger å jeg slipper å ta tunge stell... Supert!! odt å vite at det finnes gode sykehjem rundt omkring også..
 
ORIGINAL: vilde
du har rett på tilrettelegging, visst ikke dette går eller du jobber med sånne som meg, som driter i at du e gravid... sykemeld deg..

 
Nei, tilrettelegger de ikke, krev svangerskapspenger!  Det er DET som er korrekt.
 
DErved vil også statistikkene vise det faktum at det er arbeidsgiver som nekter å tilrettelegge, ikke gravide som er så sykelige av seg.
 
ORIGINAL: *Stella*

ORIGINAL: vilde
du har rett på tilrettelegging, visst ikke dette går eller du jobber med sånne som meg, som driter i at du e gravid... sykemeld deg..


Nei, tilrettelegger de ikke, krev svangerskapspenger!  Det er DET som er korrekt.

DErved vil også statistikkene vise det faktum at det er arbeidsgiver som nekter å tilrettelegge, ikke gravide som er så sykelige av seg.

Bortsett fra at det er mest rett å kreve sv.skapspenger pga at det ikke tilrettelegges...Hvorfor skulle feks jeg gidde å bry meg om å be om det istendefor å be om sykmelding ? Korrekt for hvem? Utgjør jo ikke forskjell for meg.
De fleste bryr seg ikke om den statistikken akkurat..

Spør ikke for å være vanskelig og sånn- men lurer på dette.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
*Jobber forresten i sykehjem jeg å. Har ikke vært sykmeldt pga tungt arbeid,men pga at det tunge arbeidet ga meg masse vondt*
 
hatt en ræva dag i dag på jobb..trøtt i tryne.. men det stemmer at arb skal tilrettelegge så langt det e mulig.kan de ikke, har du krav/rett på svangerskaps penger.. men da har du ikke krav på helligdagtillegget.. dette har du krav på visst du e sykemeldt eller i sv,perm...
(snakka med nav for en stund siden pga litt turbulente forhold ang tilrettelegging)
 
 
og det e jo det som e det rette... men med tanke på permpenger for de som går i vikariat(som meg selv) som får sv.perm penger av nav når sv.perm begynner.. e det mest økonomisk.. j
ikke bar for stattestikken, men gjør det for min egen del. e i 100% jobb nå.. men for kor lenge??
 
[>:]Vel, statisitikken betyr faktisk noe, for hver gang en arbeidgiver leser st gravide kvinner er så mye sykemeldt, så lagrer det seg i hodet, og så er han litt mindre villig til å ansette en kvinne i fruktbar alder.
 
Det betyr noe for de holdninger vi møtes med på jobb når vi forteller at vi er gravide. Det er hyggeligere å fortelle det til en sjef som ikke har siste statistikk om at alle gravide er syke på netthinnen... om han har lest at mange gravide får svangerskapspenger fordi arbeidsgiver ikke tilrettelegger, så kan en fornuftig sjef lese ut av det at han kan beholde sine gravide ansatte i arbeid lenger om han tilrettelegger bedre. Og dessuten får "resten av verden" se at det er sjefene, ikke de ansatte, som har ansvaret her.
 
Og det er nå engang slik at en frisk kvinne, gravid eller ei, ikke har RETT på sykemelding, derfor er det altså FEIL om legen gir det, for du ER ikke syk, og oppfyller ikke lovens krav til sykemelding, rett og slett. Derimot oppfyller du kravet til svangerskapspenger. Så hvorfor i strengeste tolkning av dette "svindle" til deg sykepenger, når du har rett på svangerskapspenger? (loven sier også at svangerskapspenger beregnes etter samme bestemmelser som sykepenger fra trygden, og uten arbeidsgiverperiode (med andre ord, arbeidsgiver bør være glad og fornøyd, sånnsett)
 
det e trist at det skal være sånn... men for meg som jobber i et lavtlønnet/tungt yrke betyr faktisk helligdagstilleget mye... 133% ekstra på rød dager .. . . og det e trist at det skal være sånn .har overhode ikke tenkt å sykemelde meg uten at eg faktisk er syk. og syns at det e gale når folk som e friske sykemelder seg . og de fleste  leger sykemelder ikke paientene side uten at de e grunn for det.... heldigvis.. men det finnes jo desverre unntak.
og arb.givere e fullt oppdaterte på svangerskaps penger og sykemeldinger.. og nav sine rettigheter opp og ned i mente..
og desverre så finnest det sjefer(min sjef)som nektet i begynelsen å tilrettelegge.. selv om eg stod med papir fra jordmor..
og når eg snakka med nav , fikk eg beskjed fra hu eg snakka med at i min situasjon var det mest økonomisk å være sykemeldt.. syns det sier mye om systemet vi boltrer oss i...
rett og slett trist.
men eg forstår godt at du blir hissig stella..
 
Det er litt rart at helligdagstillegget forsvinner, når loven sier at det skal beregnes etter de samme reglene? Men jeg kan ikke de reglene godt nok.
 
Jeg vet at tidligere var det merkbar økonomisk forskjell, derfor var det mange leger som var "snille" og sykelemdte gravide som burde hatt svangerskapspenger. Men slik loven er i dag, så trodde jeg ikke det var forskjell, siden det står at det beregnes etter samme regler. Men, det vet vel nav bedre enn meg (hvor oppdatert jordmoren din er vet jeg ikke, jeg er ikke helt sikker på når denne loven ble endret)
 
Hissig er jeg egentlig ikke. Og jeg jobber ikke i en slik type jobb at det er aktuelt for meg med svangerskapspenger uansett antakelig. Jeg sitter pent og pyntelig på et kontor, og har en sjef som sier at jeg må ta hensyn til meg selv, ikke presse meg for mye, om det er mye å gjøre får de andre ta en støtte belastning da (Det er han selv som vil måtte ta det egentlig...) for jeg skal ikke presses til overtid nå. Og uansett jobber jeg altså ikke på sånne røde dager, så helligdagstilegg er ikke noe jeg har, jeg har fast månedslønn jeg, derfor ville det ikke vært noen forskjell for meg uansett. Tror min arbeidsgiver uansett hadde betalt lønna mi også, og fått refundert fra nav, det gjør de i alle fall med sykepenger og permisjonspenger, derved får jeg feriepenger av hele permisjonspengetida også, etc.
 
vi e i 2 forsjellige arb.situasjoner..
i det papiret fra jordmor stod det bare at eg ikke skulle løfte mer enn 10 kg, eller delta i tunge stell eller gi enkelte typer medisiner. som trenger igjenom min hud og faktisk kan skade fosteret i verste fall føre til sa.
dette ble ikke tatt hensynt til før eg truet med fagforbundet.... da ble det fart på sakene..men sjefen prøver seg i ett sett.. men det nytter desverre ikke.. vi har ikke sjangse til å ta pause.. eller sitte oss ned når vi e trøtte.. vi springer beina av oss. plukker de opp fra gulv og det e alltid noe å henge fingen i..alltid
helgetilegg og kveldstilegg e med i svangerskaps pengene. får dette uten om fastlønn.. men helligdagstilegge faller ut... og det utgjør mye...
det er heller ingen gravide som ønsker å være sykemeldt uten om at helsen sier stopp..
natta klem
 
******** kvinnfolk.
 
Jeg jobber i 80 % stilling på et sykehjem. Jobben er tung, og dagene er travle. På min gruppe, så bruker 7 av 10 heis, noe som sier litt om pleietyngden.
Jeg har vært gravid før, og da ble jeg sykmeldt p.g.a bekkenløsning i ca uke 25. Legen skrev da beskjed om at jeg måtte få tilrettelagt arb.situasjon. Det er veldig lett å si, men det er tilnærmet håpløst i en slik jobb. Jeg har supre kollegaer som tok de tyngste løftene, men det hjelper ikke. Det er ikke nok personalet til at man kan slippe unna alt man burde. Og ikke minst, hovedproblemet mitt var det harde gulvet på jobb. Trengte bare gå i 5 min, så var det nesten håpløst å flytte bena.
 
Huff, dette ble veldig rotete. Poenget mitt er at det er faktisk ikke alle jobber det er mulig og tilrettelegge veldig mye. Jeg fikk ikke sv.skapspenger, p.g.a at legen sa at de pliktet å tilrettelegge. Og jobben min prøvde virkelig, men hva kunne de gjøre liksom?!
 
Nei, dette er ikke lett. Denne gangen er jeg veldig spent på hvor lenge jeg holder ut. Jeg stortrives på jobb, og kjeder meg dønn ihjel hjemme, så jeg vet jeg holder ut i det lengste.
 
Men, det er en tung jobb og slik jeg har sett det på min avd, så er det ikke mange gravide som holder koken etter uke 30. Synd men sant, og forståeli!!
 
Dette ble veldig langt og rotete, men det er litt sent på kvelden nå.... *gjesp* *rusler i seng*
 
Jeg er vist velig heldig med det sykehjemmet jeg arbieder på. Der er det en pasient som trenger heis. Resten klarer å hjelpe til med det meste selv.
 
******** kvinnfolk. ... kin hennviser du til chips??
 
Back
Topp