Er du gift? Tok du etternavnet til mannen din?

• Trådstarter Trådstarter Janet
  • Opprettet Opprettet
Jeg tok etternavnet hans, mest fordi jeg ikke føler noen tilknytning til eller har noe ønske om å ha pikenavnet mitt. Nå som vi har gått hver til vårt er det like naturlig å beholde giftenavnet selv om mange mener jeg burde bytte tilbake.

Tok mannens navn, ja. Ikke av noen spesiell grunn egentlig, føltes bare naturlig. Ville at vi skulle ha samme navn etter vi ble gift, for da følte jeg meg mer gift på en måte.

Kommer til å ta mannen sitt etternavn, og beholde mitt eget som mellomnavn. Vil også at han skal ta mitt som mellomnavn, men han er litt lunken til det forslaget :P Men nå er det nok enda en stund til vi gifter oss, så satser på at jeg har klart å overtale han til da ;)

Vi har vel bestemt oss for at vi skal hete det samme som sønnen vår. Begge etternavnene med bindestrek. Hans sist for det klinger best.

Tok mannens etternavn, men jeg og barna har mitt som mellomnamn

Jeg kommer til å ta hans og fjerne mitt :)
...han må bare få fingeren ut og fri!

Vi kranglet om dette da jeg egentlig bare ville beholde mitt. Mannen mente jeg "måtte" ta hans, mens jeg ikke ser noe problem i å ha forskjellig etternavn. Hans er sjeldent og han lider nok litt under av å ha det på seg at han skal bringe navnet videre, og jeg ga beskjed om at barna kunne få hans, men likevel mente han jeg også måtte ha det... Jeg har flere grunner til å ville ha mitt eget, en er rett og slett at det er en del av identiteten min jeg ikke vil gi opp og jeg for endel år siden bestemte at jeg ikke ville skifte om jeg noensinne giftet meg. Jobbmessig publiserer jeg og da føles det helt feil å publisere under et annet navn da det jo ikke er "mitt". Endte med at jeg beholdt mitt men la hans til med bindestrek, det følte jeg at fungerte og han også synes det var greit (selv om det fortsatt ergrer meg at det i det hele tatt var en diskusjon, burde til syvende og sist være mitt valg selv om han kan uttrykke hva han ønsker jeg gjør). Men altså likte jeg løsningen og synes det er fint jeg også har det navnet selv om jeg nå har et langt og merkelig etternavn :D Hadde jeg ikke likt det hadde vi kanskje ikke blitt gift likevel, såpass sta er jeg ;)

Jeg tok mannens ja, men beholdt mitt også - med bindestrek. Det samme heter begge barna. Jobber med han for å få han til å bytte så vi heter det samme alle sammen... Ikke helt på gli enda der ;-)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Sambo vil at jeg skal ta hans navn om vi gifter oss, men det er mange tusen i landet som har hans navn, mens mitt etternavn er det bare ca 25stk som har... Mathea har fått hans etternavn

Back
Topp