Er du for eller mot pinneraketter?(med link)

Solstrålenes mamma

Forelsket i forumet
http://www.fvn.no/lokalt/article729165.ece

Jeg er mot, og tydeligvis var det også et fornuftig valg å forby dem.
En halvering i skader betyr mye for nettopp den halvdelen som kunne vært deg eller meg... men som vi heldigvis har sluppet å erfare[:)]

Ser det er en gruppe på facebook som har vokst seg stor på kort tid, som er for pinneraketter. Syns det er så rart at så mange så ukritisk og etter å sett resultater av hva forbudet har betydd i praksis, faktisk velger å bli medlem i en slik gruppe.

Så hva er din mening om pinneraketter?

Jeg er imot et forbud slik det foreligger nå.

Det burde være strengere restriksjoner i stedet, på all form for fyrverkeri, ikke bare raketter.

Med restriksjoner så mener jeg:

A: Kun edru person(er) får håndtere fyrverkeri

B: Man må registreres for å kjøpe, slik at hvis noen f.eks fulle har håndtert fyrverkeri så vil personen som kjøpte det være ansvarlig ved skader, er personen som kjøpte det edru og har overlatt fyrverkeriet til noen i påvirket tilstand så er den edru kjøperen ansvarlig - noe som vil føre til at kjøpspersonen vil tenke seg om 10 ganger før de gir fyrverkeri videre til noen i påvirket tilstand. Hvis en person som forårsaker skader ved fyrverkeri ikke kan vise til at de har kjøpt det, vil det anses (og straffes/dømmes) som eiendomstyveri, for å unngå dom/straff må man altså oppgi kjøpspersonen man fikk det av, som igjen vil ha en avskrekkende effekt mot å i det hele tatt gi fra seg fyrverkeri man kjøper.

C: Den registrerte kjøper er alltid ansvarlig ved skader, og kjøper er påbudt å holde alle minst 20 meter fra oppskytningsstedet.

D: Registrering av kjøp innebærer at forsikring for fyrverkeriskader er innlagt som pristillegg ved kjøp. Denne forsikringen er kun gyldig hvis A,B og C ikke brytes. Dvs. forsikringsselskapene er ikke pliktig til å dekke medisinske kostnader/skadekostnader hvis f.eks personen som ble skadet ble truffet av en rakett hvis de har stått nærmere enn 20 meter fra oppskytningsstedet osv.

Komplisert, men på samme måte som det i dag er vanskelig å kjøpe en mobil anonymt, så vil langt færre raketter da havne i feil hender (f.eks fulle 18-åringer som løper rundt og skyter dem mot hverandre m.m).

Back
Topp