Er du blind på egne barn?

Maibarn1618

Betatt av forumet
Eller klarer du å se barna gjennom objektive øyne?

Ser stadig foreldre som er fullstendig blinde på sine egne barn, og ofte så går det kun utover barna selv. Tenker da spesielt på barn som f.eks er overvektige, eller de som mobber andre barn. Eller de som rett og slett ikke klarer å innse at barna ikke er verdensmestere i alt de gjør.

Selv har jeg ingen problemer med å se mitt barns mindre gode sider, og jeg følger med på kroppen hennes i forhold til vekt da jeg vet hvordan jeg selv var som liten.

Så hva med deg? Klarer du å se barnet ditt gjennom andres øyne?

Føler jeg klarer det ja. Men kjenner jeg fort går i "løve-mamma-modus" om noen f.eks kritiserer mitt barns vekt.

Men jeg klarer helt fint å se at mine ikke er englebarn bestandig ja.

Ja, heldigvis klarer jeg å se barna mine gjennom andres øyne.

Eldste datteren min ble plaget i barnehagen og hadde veldig dominerende venner. Dette gjorde meg sint og jeg tok det opp med både barnehagen og foreldrene.

Så begynte yngste i barnehagen da hun fylte 1 år. Etter noen måneder oppdaget vi at hun er veldig dominerende og kan være veldig selvsentrert og til tider være slem mot andre barn inkludert søsteren hennes. Så det jobber vi med, for jeg vet hvor vondt det er å ha et barn som er redd de andre barna i barnehagen.

Hun slipper ikke unna selv om hun er 2 år. Så vi er veldig på for å unngå at hun fortsetter slik. Det vil jo til slutt bare gå utover henne da hun ikke kommer til å få/beholde venner eller samarbeide med andre når hun blir eldre.

Mi jente er som alle andre, langt fra perfekt.

Her har hun (u)heldigvis arvet mine og bestefarens forbrenning og apetit så hun kan spise for to voksne men jeg at det varer ikke evig (desverre!) så må feks holde litt igjen slik at hun ikke hele tiden overspiser for plutselig kan den forbrenningen snu og da skyter nok vekta opp.
Hun kan vær litt naiv og dumsnill. Vil alle til lags og kan fort finne seg i mer enn hun burde for å få vær med noen. Dette jobbes med, at hun tør å si fra hva hun ønsker og når nok er nok.
Hun kan bli for intens mot folk, blir litt klengete og vil gjerne være med på alt, alltid og sliter litt med å alltid forstå personlige soner når hun blir veldig giret.
.....og mye mye mer.
Hun er en kjempe snill, omsorgsfull og god jente men hun er ikke perfekt og hun har områder som kunne vært annerledes, akkurat som jeg har og alle andre.

Ja eg føler eg er flink til det og er irritere meg grønn over de som ikke gjør det :-P

Det føler jeg selv at jeg klarer ja! Jegsynes det er viktig, for at ikke ungen min skal ende opp med å tro at han kan slippe unna med alt mulig, fordi at jeg bareblindt forsvarer han og pakker han inn i bomull. Da mister han ho også evnen til å utvikle selvinnsikten!! Og DEN er viktig å ha med seg!

Ser det samme som deg både når det gjelder egne barn og hvordan noen andre foreldre ser på barna sine.

Hvis jeg noen ganger bringer fram mine barns negative sider (konstruktivt og ikke drittslenging liksom) så forsvarer ofte folk barnet mitt som om det ikke er lov å si at noen har negative sider eller prøver å få meg til å føle meg bedre som om det er fælt/feil at ungene ikke alltid er perfekte.

Ser det samme som deg både når det gjelder egne barn og hvordan noen andre foreldre ser på barna sine.

Hvis jeg noen ganger bringer fram mine barns negative sider (konstruktivt og ikke drittslenging liksom) så forsvarer ofte folk barnet mitt som om det ikke er lov å si at noen har negative sider eller prøver å få meg til å føle meg bedre som om det er fælt/feil at ungene ikke alltid er perfekte.

Opplever det samme med spesielt svigers her også. Hvis jeg sier noe negativt om kiden, så skal de liksom dysse det ned mest mulig. Nå skal det sies at svigermor mangler evnen til å se sine egne barn med objektive øyne tildels også. Hun erkjenner ikke at hennes sønn på over 100kg er overvektig liksom ... Han er jo bare litt kraftig ;-)

Jeg ser absolutt mitt barns mindre gode sider. Ser også andre sine ogdå, som foreldrene ikke ser;)

Jeg kan ærlig si at jeg ser mitt barn for den hun er ;) irriterer meg dagelig over foreldre som kommer masjerende inn å påstår både det ene og det andre "for deres barn er IKKE sånn"... Så det har jeg vært veldig bevisst på ;)

Ja, vi har helt klart ting som må jobbes med. Allerførst må jeg få pappan til å skjerpe seg. At han er sliten betyr ikke at han kan la mini styre showet den tiden. Mini er mye enklere å ha med uten pappaen faktisk..

Back
Topp