Er du ærlig med jordmor?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kristin
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Kristin

Guest
Jordmor spør om veldig mye rart, man skal igjennom kosthold, følelser, samliv og mye annet. Tar du en liten hvit løgn om det er noe du ikke har sånn kjempelyst til å innrømme?

Foreksempel å lyve å si at du spiser sunt, går turer og trener og lignende.
Sånne såkalte hvite løgner.

Nei. Har veldig god tone med jordmor. Ser ikke poenget i å skjule noe.

Nei, karman slår tilbake.
Hvorfor skal jeg ta en hvit løgn tenker jeg.

Jeg er ikke overvektig fra før og elsker mat. At jeg vil ha en skive med Nugatti 4 ganger i uka feks. Vil ikke jm komme langt med likevel tenker jeg. Spiser jo generelt sunt. Ikke helt hysterisk heller.

Jeg tenker meg om 2 ganger når det gjelder kost når jeg er gravid og ammer. Ellers spiser jeg det jeg vil .

Trene? Sa til jm at trene får du meg aldri til å gjøre . Hater det. Går heller tur , er aktiv hjemme...har 2 små barn fra før og bikkje , så aktiv er man jo. Pusser opp et hus også , så holder i massevis med trening :)

Jeg er den som er minst opptatt av trening og kalorier her inne .

Jeg røyker ikke , drikker ikke alkohol , det får holde :) som sagt, tenker jeg meg om en ekstra gang uansett når jeg er tjukk nå :)

Nei, jeg tenker det er greit å være ærlig. Men det å komme på hva man skal si på helsehistorikk er ikke alltid like lett. Jordmor på ultralyd spurte om ting jeg ikke har fortalt kommune-jm, rett og slett fordi jeg ikke tenkte på det.

Nei, jeg er nok ikke helt ærlig med helsepersonellet som følger meg opp (ironisk nok?). Jeg har i alle fall ikke ærlig og redelig listet opp alt det usunne jeg dytter i meg. Jeg tenker at det er en balanse mellom å ikke måtte si alt, men ikke overdrive heller. Jeg sitter jo ikke hos jm og påstår at jeg bare spiser salat [emoji57]

Jeg føler jeg er ærlig på det hun spør om. For jeg ser ingen grunn til å lyve om ting, for å heve meg selv. Sikkert ting jeg glemmer å nevne innimellom men å glemme ting føler jeg må være lov med alt det som skjer i kroppen til gravide. Er som en gullfisk :p

Hvorfor skal man lyve til jordmor? Jeg svarer sånn det er, har ingen behov for å få jordmor til å tro jeg er så mye bedre. Om hun spurte om jeg noen ganger spiste usunt, så klart jeg hadde bekreftet det. Ting blir ikke bedre av å lyve.

Tenker at det er ingen verdi i å lyve for mennesker som følger meg opp for min og babys beste... Ærlighet tenker jeg er helt greit, selv om vi ikke alltid er enig. Jeg står for de valg jeg tar [emoji4]

Jeg lyver ikke, for jeg trenger jo jordmors støtte! Hvem forstår vel gravide bedre enn en god jordmor? Men jeg er glad for at jeg har en jordmor jeg er på bølgelengde med. Hadde jeg følt at jordmor feks moraliserte ville jeg nok ikke ha vært like åpen.

Er ærlig, men forteller ikke nødvendigvis om alt heller. Bare det jeg ønsker skal bli tema og som jeg tenker på liksom :happy:

Ærlig er jeg men forteller ikke alt. Jeg er mye engstelig for fortsatt å miste. Blir veldig redd om det går for lenge mellom bevegelsene. Tenkte å fortelle det sist men det er vel ikke stort hun får gjort med min frykt uansett.

Ærlig er jeg men forteller ikke alt. Jeg er mye engstelig for fortsatt å miste. Blir veldig redd om det går for lenge mellom bevegelsene. Tenkte å fortelle det sist men det er vel ikke stort hun får gjort med min frykt uansett.

Jeg sliter også mye med redsel for å miste. Jeg får hjelp til dette av psykolog osv. Men fortalte det også til jordmor, og hun har lav terskel for å ta meg inn til ekstra kontroller, lytte etter hjertet osv. Hun sa også at hun ville henvise meg til føden en ekstra gang om det var nødvendig, og eventuelt bistå for at jeg skal få slippe å eventuelt gå 10 dager over termin. Du burde absolutt ta det opp med jordmor, du har ingenting å tape på det [emoji4]

Jeg sliter også mye med redsel for å miste. Jeg får hjelp til dette av psykolog osv. Men fortalte det også til jordmor, og hun har lav terskel for å ta meg inn til ekstra kontroller, lytte etter hjertet osv. Hun sa også at hun ville henvise meg til føden en ekstra gang om det var nødvendig, og eventuelt bistå for at jeg skal få slippe å eventuelt gå 10 dager over termin. Du burde absolutt ta det opp med jordmor, du har ingenting å tape på det [emoji4]

Er det noen grunn for at du er redd?

Her er det vel ubegrunnet av egen erfaringer. Har to flott svangerskap og fødsel bak meg. Eneste jeg hadde en god del blødninger med den ene. Langt ute i svangetskapet, i mange uker. Mange turer på sykehuset og de klarte ikke å finne noen grunn. Fikk beskjed om at jeg måtte forbrede meg på å miste da. Gikk bra heldigvis.

Men jeg tror rett å slett er at alt er så opplyst og det skjer jo. Tragedeier skjer, hvorfor ikke meg?
Tungt å gå å kjenne på.

Er det noen grunn for at du er redd?

Her er det vel ubegrunnet av egen erfaringer. Har to flott svangerskap og fødsel bak meg. Eneste jeg hadde en god del blødninger med den ene. Langt ute i svangetskapet, i mange uker. Mange turer på sykehuset og de klarte ikke å finne noen grunn. Fikk beskjed om at jeg måtte forbrede meg på å miste da. Gikk bra heldigvis.

Men jeg tror rett å slett er at alt er så opplyst og det skjer jo. Tragedeier skjer, hvorfor ikke meg?
Tungt å gå å kjenne på.

Jeg har mistet 3 ganger tidligere, og fått diagnosen habituell abort. De vi mistet har vært tidlig i svangerskapet, siste i uke 13, men satt sine spor. Den siste mistet vi grunnet blodpropper i morkaken som førte til morkakesvikt. Er så redd for at det skal skje igjen, da dette ikke er noe man har kontroll over. Det er også fler familien til både meg og samboer som kom hjem fra sykehuset uten babyen sin, og dette gjør meg selvfølgelig stresset. Jeg er en person som liker å ha full kontroll, og det har jeg ikke over kroppen min nå. Det skremmer meg. Heldigvis får jeg god hjelp og blir tatt ordentlig seriøst!

Det er absolutt tungt å gå med disse tankene og bekymringene!! For meg har det hjulpet å lufte tankene om det til psykolog, lege og jordmor. I dag har vi vært på kontroll på føden og alt er fint med lillemor. Men de er klar over mine bekymringer og er skikkelig støttende. Syntes virkelig du bør ta det opp med jordmor, forhåpentligvis vil hun kunne tilby deg noe som vil berolige deg. Skjønner det er skummelt, spesielt når du har fått en slik beskjed tidligere og forberedt deg på det verste. Klem til deg, du er absolutt ikke alene om disse bekymringene [emoji173]️

Jeg svarer ærlig. Har erfart at det lønner seg, og har ei jordmor som er skikkelig grom og bare vil hjelpe. Føler liksom jeg får bedre hjelp hvis jeg er åpen om alt. :)

Back
Topp