Er dette virkelig lov?

Pallar

Elsker forumet
Har som sagt tidligere en kollega som er sykemeldt 50%, og får dermed snurra sjefen rundt lillefingeren. Han får alle godene på jobben pga tilrettelegging. Mens vi andre får drittjobbene. Han slipper også helgejobb, noe som fører til at det blir mere helgejobb på oss andre.

På siden av jobben sin driver han ett firma. Firmaet innebærer salg av scooterdeler. Når han har jobbet sine 50% på jobben, så drar han hjem og mottar sykepenger, samt legger ut på hjemmeside og face hvilke deler og klær han selger.

Anses dette som hobby da eller? For sånn egentlig så jobber han jo?
Dette irriterer meg grønn!

Vet jeg har nevnt noe av dette tidligere. Men nå irriterer det meg så sykt mye, at jeg klikker snart.

Har dere ikke kontrakt på hvor ofte dere kan jobbe helg?

Kleo79 skrev:

Nei. Er kun stillingsprosenten vår som står i kontrakten. Så vi har ikke noe å slå i bordet med sånn sett. For vi får fri en dag etter helgen hvis vi jobber helg. Men dette går utover min familietid i allefall.

man kan være sykmeldt for en jobb og jobbe et annet sted, hvis det er jobb som en har hatt samtidig med den andre jobben

Som her så ble mannen sykmeldt fra jobben i kommunen, men han jobbet jo hjemme på gården siden det var ting der han måtte gjøre. Så da hadde mannen sykpenger for jobben i kommunen, og den inntekten vi fikk på gårdsbruket

bondekone skrev:
man kan være sykmeldt for en jobb og jobbe et annet sted, hvis det er jobb som en har hatt samtidig med den andre jobben

Som her så ble mannen sykmeldt fra jobben i kommunen, men han jobbet jo hjemme på gården siden det var ting der han måtte gjøre. Så da hadde mannen sykpenger for jobben i kommunen, og den inntekten vi fikk på gårdsbruket

Trodde ikke dette var lov jeg.

Han startet firmaet rett før han ble sykemeldt, og ba om å få gå ned i 50% fordi han ønsket å jobbe mere i firmaet sitt. Det fikk han ikke. Det tok vel rundt 1 mnd før han var 50% sykemeldt.

Han har også lagt ut bilder av diverse skruejobber han tar på seg. Skriver selfølgelig ingenting om at han tjener penger på det, men alle vet at han gjør det.

imsa gto skrev:

bondekone skrev:

Han startet firmaet rett før han ble sykemeldt, og ba om å få gå ned i 50% fordi han ønsket å jobbe mere i firmaet sitt. Det fikk han ikke. Det tok vel rundt 1 mnd før han var 50% sykemeldt.

Han har også lagt ut bilder av diverse skruejobber han tar på seg. Skriver selfølgelig ingenting om at han tjener penger på det, men alle vet at han gjør det.

og da stiller jeg spørsmålstegn ved sjefen din.

imsa gto skrev:

bondekone skrev:

kan virke som han er litt i gråsonen slik sett

imsa gto skrev:

Kleo79 skrev:

Nei. Er kun stillingsprosenten vår som står i kontrakten. Så vi har ikke noe å slå i bordet med sånn sett. For vi får fri en dag etter helgen hvis vi jobber helg. Men dette går utover min familietid i allefall.

Jeg hadde ringt NAV jeg, han høres ikke ut som typen som melder inn ekstrainntekt til skattemyndighetene så tviler på at de er klar over den lille ekstrajobben hans ;)

Back
Topp