Er dette vanligt?

Krristy

Gift med forumet
Jeg blir faktisk litt sjokkert og stolt av 2 åringen min ( ble 2 år for 1 mnd siden)

Hun teller til 20 alene !!!

Er det helt vanligt det at 2 åringer kan sånt?
Enten så er det jeg som undervurderer at 2 åringer klarer det eller så er hun tidlig ute!
Hvor langt kunne/kan 2 åringene deres telle?

Det er lov å være stolt når ny kunnskap blomstrer hos de små. Verdens flotteste følelse. Jeg vet ikke om det er vanlig eller ikke, så basert kun på eget barn, han gjorde også det. 

siden min godt over 2 åring ikke kan si en engang syns jeg det er ganske utrulig ja :) Men hva som er "vanlig" vet jeg ikke :)

min er ikke 2 enda, men blir det i september og han teller sånn; 2, 4, 6... og så starter han på nytt igjen... hehehe.
Vet heller ikke hva som er "vanlig".

Åh, sånne øyeblikk av stolthet er herlig!!

Snuppeluring kunne også det da hun var 2. Så brått "glemte" hun det litt (om det var andre ting som tok opp utviklingen mer) og så kom det tilbake ved nærmere 3 år

mini har telt til 20 ifra han var 2 år.

Det kunne mi også, men herligheeet så stolte man blir om det er vanlig eller ei!! (Sier hun som nesten hopper i taket av stolthet når yngste står alene i 10 sekunder)

I barnehagen jeg jobber ser jeg at en del 2-åringer kan telle litt, men ofte er det ikke sammenhengende og i allefall ikke så langt som til 20 =) Det er nok ikke "vanlig".

Selv kunne jeg telle til 100 som 2-åring og alfabetet da jeg var 26 mnd.. Likevel var jeg treeeegt med å lære å lese.

Det er ikke vanlig, men min kan det også.
Det betyr ikke at hun kan telle 20 ting og vite at det er tjue av noe, men at hun hermer etter en regle hun har lært fordi vi har telt mye sammen med henne.
Hun har derimot full kontroll opp til 3 og kan også telle 3 ting.

Guten vår har alltid vore tidleg med språket og kunne telle såpass ved 2 år. Eg veit ikkje kva som er mest vanleg, lillesøster kunne det ikkje (men så var ho og ganske sein med språket fram til det "eksploderte" nokre mnd etter ho fylte 2.

Egentlig er det ikkje vanskelegare å telle til 20 enn å huske teksten på ein sang eller ei regle, det er jo berre ei rekke med ord som kjem i ei bestemt rekkefølge. Det er noko ungane lærer utenatt av å høyre det mange nok gongar.

Tallforståelsen kjem seinare, 3 1/2-åringen veit no at 10 er meir enn 3, kan finne ut f.eks. kor mange epler som ligg på bordet (og skjøne meininga med tallene), det kunne verken ho eller broren ved 2 år.

Min toåring har akkurat lært å telle til fem.. Eller, hn sier ikke 1 da;S Hehe.. Så det blir "to, to, tje, fie, fem"

IsThaBeth skrev:
Det er lov å være stolt når ny kunnskap blomstrer hos de små. Verdens flotteste følelse. Jeg vet ikke om det er vanlig eller ikke, så basert kun på eget barn, han gjorde også det. 

toåringen her også teller til 20 - ikke alltid det går uten feil da men men :)

Back
Topp