Er dette normalt eller unormalt?

Happygirl84

Forumet er livet
VIP
Oppførsel hos en 4 åring i barnehage:

- Helle sand over hodet til andre
- Kan snakkes til for dette, skjønne "kjeften" for så å snu seg rundt og gjøre det samme igjen
- Rive ned klosser andre leker med
- Lekeslåss litt hardt, uten å forstå at den andre parten ikke vil mer når h*n sier nei
- "stenger" de voksne ute ved å ikke svare når de sier navnet

En umoden 4 åring kanskje ? Min blir fem, og han gjør ikke sånt. Men kunne fint gjøre det i 2 årsalder.

Vil ikke si at flertallet er sånn, men uvanlig er det ikke. Har både 4 og 5 åringer som er sånn i min bhg.

Ikke uvanlig. Er det ditt barn eller skjer det med ditt barn?

- Kan snakkes til for dette, skjønne "kjeften" for så å snu seg rundt og gjøre det samme igjen
- Lekeslåss litt hardt, uten å forstå at den andre parten ikke vil mer når h*n sier nei
Jeg jobber i bhg og det høres veldig kjent ut, så det er sånn sett ikke unormalt - men "disse barna" jobber vi masse med. Så nei det er ikke "normalt" i den forstand at 4 åringer ikke skal ha bedre sosial kompetanse enn dette.

Har det blitt gjort noen tiltak for dem?
Ja, kommer litt an på hvor voldsomt det er og om det går mye utover andre barn. Særlig i de situasjonene der andre barn til stadighet blir offer, så må vi være ekstra "på" det/de barna. Har en plan for hvem av oss voksne som følger med barnet og alltid er rett i nærheten for å veilede. Innenfor de rammene vi har. Ofte skulle vi ønsket oss ekstra ressurser for å være mer tilstede, men realiteten er dessverre slik at det oftest må en diagnose til for å få penger til mer personale. ( og i tilfeller som du skriver om så er det sjelden noe "galt", barn er barn og sånn er det.)

Ja, kommer litt an på hvor voldsomt det er og om det går mye utover andre barn. Særlig i de situasjonene der andre barn til stadighet blir offer, så må vi være ekstra "på" det/de barna. Har en plan for hvem av oss voksne som følger med barnet og alltid er rett i nærheten for å veilede. Innenfor de rammene vi har. Ofte skulle vi ønsket oss ekstra ressurser for å være mer tilstede, men realiteten er dessverre slik at det oftest må en diagnose til for å få penger til mer personale. ( og i tilfeller som du skriver om så er det sjelden noe "galt", barn er barn og sånn er det.)
Søk kommunen om allmennpedagogigiske midler. Man søker på våren (søknadsfrist i mars tror jeg) og søker da for den barnegruppen man har det barnehageåret, selv om det er forandringer til neste år. Midlene deles ut fra august men er ikke øremerket enkeltbarn men brukes på de barna som har behov. Barn som er sent ute med utvikling, mobbing, barn i vanskelig livssituasjon feks samlivsbrudd ol. Et barn kan slutte å trenge ekstra, mens er annet barn plutselig kan få behov og midlene fordeles fortløpende etter behov. Midlene kan brukes til materiell eller ekstra personell.

Bhg har fått innvilget ekstra ressurser.. (pga flere barn også).. Det har ikke hjulpet så veldig på min, så nå skal de ha inn ppt for observasjon også..

Min eraring etter mange år i bhg er at det ikke er unormalt hvertfall.

Enig der, jeg har jobbet ved flere småbarnsavdelinger i bhg. Og det er helt normalt at noen barn er slik i mine øyne. Det tones gradvis ned etterhvert tenker jeg. Men en må ha øyne i nakken når det gjelder slik adferd. :) Jeg blir jo glad i slike rampete barn på lik linje med de som er roligere, nei faktisk i noen tilfeller mer glad i dem fordi jeg opplever så mye gjennom interaksjonen :)

"Godt" å høre! Er såklart glad for at bhg tar tak i det og det er jo bare positivt at de får ekstra ressurser noen timer i uka.. Likevel er det sårt siden det gjelder mitt barn..

Bhg har fått innvilget ekstra ressurser.. (pga flere barn også).. Det har ikke hjulpet så veldig på min, så nå skal de ha inn ppt for observasjon også..
Så bra de har det da! PPT skal observere minsten min snart, spent på det! Der har de ikke ekstra ressurser og sliter veldig..

Jobbet i barnehage før, der hadde vi gjerne fokus på å lære barnet å leke. Vær med i leken og vis hva som er normalt. Gi positiv tilbakemelding på det som er riktig lek. Nå er dette barnet gjerne vandt med å få oppmerksomhet ved dårlig oppførsel. Prøv å la være så godt som mulig å gi oppmerksomhet ved dårlig oppførsel, men fokuser og gi oppmerksomhet ved det som er bra. Vi hadde veldig gode effekter på denne type oppfølging. Det trenger ikke alltid å være så dramatisk. Lykke til:)

Back
Topp