Er dette lov..? *link*

Hm...nei, må si jeg reagerer på den, altså!

"Mannen vi søker"...osv.

Hadde vært morsomt og gjort de oppmerksom på dette (altså reaksjonene!!)

Uten å ha satt meg så veldig inn i hva samemisjonen driver med og retningslinjene demmes.

Så er min første tanke at dette er en eller annen form for en kristen sekt/menighet hvor gamle verdier fremdeles er gjeldende. Blant annet det at kvinner ikke kan være pastor/prest, eller ha andre lederstillinger i menigheten. Da kvinnen er mannen underdanig.

Var min første tanke.

Ripley skrev:
Uten å ha satt meg så veldig inn i hva samemisjonen driver med og retningslinjene demmes.

Så er min første tanke at dette er en eller annen form for en kristen sekt/menighet hvor gamle verdier fremdeles er gjeldende. Blant annet det at kvinner ikke kan være pastor/prest, eller ha andre lederstillinger i menigheten. Da kvinnen er mannen underdanig.

Var min første tanke.

Ja, jeg skjønner jo det. Men jeg lurte på om det var lov? Kan menigheter som ansetter folk, bare velge å se bort fra likestilling?
Jeg bryr meg ikke, og er ikke noe rødstrømpe. Jeg liker bare å vite :)

Sitat fra lovkommentar til likestillingsloven § 4:

Utlysningen må heller ikke på en indirekte måte gi inntrykk av at arbeidsgiveren henvender seg til eller foretrekker det ene kjønn. En bør derfor unngå kjønnsbestemte yrkesbetegnelser i stillingsannonser, eller eventuelt gjøre det klart i utlysningen at både kvinner og menn kan søke stillingen. Se § 3 a om positiv særbehandling for unntak fra denne hovedregelen.

Må man betegnes som det negativt ladete "rødstrømpe" hvis man er opptatt av likestilling? Bare nysgjerrig.

Det reagerte jeg på og. Send dem en mail med det lovutdraget som er sitert i tråden her!

Bouncy B skrev:
Må man betegnes som det negativt ladete "rødstrømpe" hvis man er opptatt av likestilling? Bare nysgjerrig.

JAAA!!!
Neida, men babyverden er NM i kjerring, og jeg gidder ikke det i dag :)

Gollemor skrev:

Bouncy B skrev:

JAAA!!!
Neida, men babyverden er NM i kjerring, og jeg gidder ikke det i dag :)

Forøvrig er de rødstrømpene jeg kjenner stolt av det, og bruker selv uttrykket, så jeg føler ikke det er et negativt ladet ord.

Back
Topp