Er dette helt bak mål?

Pallar

Elsker forumet
Gutten vår på 4,5 år går ikke på do. Bruker bleie konstant.
Viser absolutt ingen tegn til interesse. Vi har prøvd ALT i over 2 år.

Har funnet en ting som muligens kan motivere en smule. Godteri.
Jeg begynner å bli rimelig fortvilet over situasjonen, så jeg vurderer faktisk å gi han en godteri hver eneste gang han klarer å gjøre noe på do. En non-stop eller noe.

Er det helt bak mål?

Vi har brukt godteri. Det er enkelt for ham å forholde seg til. Og han blir superstolt når han får en godteribit etter å ha bæsjet på do.

Fungerte dårlig med "Du skal få en belønning når du har bæsjet så og så mange ganger på do". Hadde "bæsjetavle" samtidig. Men her i huset fungerte det dårlig..

Jeg synes ikke det er helt bak mål, så lenge det er små biter, som nonstop o.l.

blessa skrev:
Vi har brukt godteri. Det er enkelt for ham å forholde seg til. Og han blir superstolt når han får en godteribit etter å ha bæsjet på do.

Fungerte dårlig med "Du skal få en belønning når du har bæsjet så og så mange ganger på do". Hadde "bæsjetavle" samtidig. Men her i huset fungerte det dårlig..

Jeg synes ikke det er helt bak mål, så lenge det er små biter, som nonstop o.l.

Hmm... har dere brukt det på han som er 2 år og 10 mnd, også? Eller har dere noen eldre? Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg også har en gutt på den alderen. kanskje jeg bare skulle prøvd å bestikke begge to med godteri, slik at de kanskje blir tørre i løpet av sommeren :P

Kan jeg spørre hvor lang tid du brukte på å få ungen tørr? Og når han hadde lært det, hvordan fikk du han til å forstå at man ikke kan fortsette med godteri?

Jeg begynte og med en snopeting..Herregud, det skader jo ikke! :)

først fikk hun en hvis hun tisset.. Tilslutt ble hun så god på det at jeg sa at når har vi brukt opp snopet til tissing.. Så begynte vi på å bæsje.. 

Hun begynte vel smått i slutten av mai og var tørr iløpet av juni.. Så iløpet av juli var hun nattetørr.. Rett før 3 årsdagen..

Sønnen min blir 2 i juli.. Han får en snopeting når han bæsjer på do! Han er veldig flink til å si ifra når han skal på do! :) 

Har du prøvd et belønningssystem med klistremerker?

Lager en pyramide.. På toppen ligger en premie.. 

Live2Learn skrev:
Har du prøvd et belønningssystem med klistremerker?

Lager en pyramide.. På toppen ligger en premie.. 

Har ikke prøvd den varianten, men har prøvd å lage 8 ruter slik at når han hadde fylt de, så fikk han være med å kjøpe en ny leke. Funka ikke. Han eier ikke tålmodighet. Derfor må han vite at belønningen er der umiddelbart :)

Da hadde jeg ihvertfall prøvd med en snopeting ja! :)  

Noen er bare utålmodig (tenker på sønnen din nå) og da er det greit å bruke det som fungerer.. Han er jo faktisk over 4 år, og begynner å bli veldig klar for bleiefri.. Ihvertfall moren! ;) hehe =) 

Du kan bruke det på begge to.. Vil tro det er lettere å få han yngste til å slutte, for han ser hva storebror gjør og får! :)

Hørtes billigere ut enn den varianten jeg hadde, det var gaver. Kjøpte masse "smådrit" på Nille og hang opp i sånne bursdagsposer på veggen. For hver ting gjort på do, gave. Tre dager så var ungen bleiefri. 

Whatever floats your boat tenker jeg. 

Helt enig! =)

Er snakk om en kort periode av et laaangt bleiefritt liv! :) hehe

det hadde jeg lett gjort når ungen var blitt så stor :) men hadde jo ikke gitt en lørdags pose med snop hver gang, men en noenstop eller drops slik som du selv har foreslått :)

Synes det er greit jeg, vi gjorde også det, men vi dyttet inn en vitaminbjørn i løpet av dagen, å de bæsjer jo ikke 100 ganger i løpet av en dag heller. Så noen dager ble det kun vitaminbjørnen :-)

Ja, bare gjør det :) På tide at han slutter med bleier, og hiv på lillebror også!

Her sluttet gutten vår når han var 2 år. :) Kjekt! Men ta av bleiene, og la det stå til med begge to ;) Det ville jeg gjort nå som det er sommer. Kjøpt tisselaken, la de være med å kjøpe seg tøffe boksere, ha ekstra dyner og sengetøy og la det bare STÅ til! ;)

Bruk et par gamle joggesko, hender de kan bli tisset ut også ;)

Og gi de en non stop for hver gang de går på do ;)

Da ungen min skulle slutte, løy jeg og sa jeg glemte å kjøpe bleier. Så da fikk han bare gå uten da.. Hehe.. Han tissa seg ut èn gang og etter det gikk alt i do. (Når han tissa jeg ut bytta jeg ikke på han med en gang så han skulle kjenne hvor ekkelt det var) For oss gikk jo det der KJEMPEBRA og over all forventning. Jeg ville prøvd det først jeg.. Så godteri om det ikke funker :P

Det kan være greit med et belønningssystem - men jeg ville bare ha kuttet ut bleiene helt (i alle fall på dagtid til å begynne med). Det gikk ganske greit med de to eldste barna, mens minsta tisset seg ut flere ganger daglig i noen uker - men det måtte til.....Hun fikk klistermerker i belønning når hun gikk på do - uansett om hun hadde hatt et uhell i forkant. Viktig å fokusere på det positive og ikke for mye på uhellene.

Lykke til.

Skal ikke se bortifra at jeg hadde gitt barnet en non-stop hver gang h*n gikk på do hvis h*n var blitt så gammel.

Hufsetrulta skrev:
Skal ikke se bortifra at jeg hadde gitt barnet en non-stop hver gang h*n gikk på do hvis h*n var blitt så gammel.

Jeg hadde gjort ALT for å få ungen bleiefri hvis han var så gammel. Det er jo rett og slett disgusting med store barn (3 og opp) som driter i bleie.. 

hmm, kanskje det man skulle prøve.. Linus er 3,5år (idag faktisk) og har absolutt ingen interesse av å gå på do. Her er det og bleie 24/7.. :/

Back
Topp