Er dette flåttbitt?(med bilde)

mamat2prinsesser&4prinser

♡2007♡2009♡2012♡2018♡2021♡2023♡
VIP
Vi som prøver :)
Himmelbarn
September 2012
Novemberlykke 2018
Oktoberbarna 2021♡
Novemberfnuggene 2023
✨️Julestjernene2023✨️
Så nå at datteren min på 5 år har dette på armen sin, ganske stort 4x4 cm. Får ringe legevakten etterpå! Er ikke utenkelig om det er flåttbitt da hun går å plukker blomster hele dagen på tomta vår. Bor rett opp til skogen og halvparten av tomta vår er naturtomt med blåbærlyng, busker og høyt gress!

1435992415678.jpg

1435992437899.jpg

1435992465977.jpg

Jeg synes det ligner der jeg hadde. Fikk samme slik ring rundt. Fikk no mot det fra legen. Men er lenge siden. Husker ikke hva

Det der virker som noe en lege burde se på, ja!

Ringte legevakten, fikk beskjed om å ta kontakt med fastlegen, for måtte taes blodprøver, noe de ikke gjorde på legevakten. Om hennes almentilstand ble verre kunne vi ringe igjen! Trodde absolutt man ble tatt mer på alvor når det er snakk om flåttbitt med rød ring rundt? Er jo forstadiet til borreliose når den røde ringen opptrer?!

Måtte ha antibiotika når jeg fikk rød ring rundt husker jeg. Fikk det på ungdomsskolen.

Er visst mange som får den røde ringen rundt, bare som tegn på lokal irritasjon. Ville fulgt med på allmenntilstanden, det går helt sikkert bra:) hvis du er usikker er det jo bare å ringe inn igjen til legevakta:)

Fikk litt vondt av å se det bildet og høre at du fikk beskjed om å vente... Har vokst opp med mye flått, og alltid hørt at man må komme seg fort til legen om det blir ring rundt, eller det røde merket er større enn femkroning. Ved borreliasmitte er det avgjørende med tidlig antibiotika...

Jeg trodde de ga antibiotika med en gang i slike tilfeller. Kan jo ta veldig lang tid før det viser på prøver, og da kan en jo allerede ha fått borreliose.

Hvordan går det me jenta? Har dere vart i kontakt med lege? Var de flottbitt

Uff stakkars N! Snakk om uflaks!

Hvordan går det?

Har du sett at en flått har sittet der da? Det var et ganske synlig område, og en flått biter ikke for så å stikke av. Den sitter på til den blir forsynt, og da er den gedigen. Datteren min får sånn ring ved både myggestikk og vepsestikk, men den tilbake igjen innen et døgn, noe et infisert flåttbitt ikke gjør. Selv har jeg fått slike ringer av flåttbitt, men da har de forsvunnet rimelig fort, sånn natten over. Følg med og kontakt lege i morgen for en sjekk.

Tråden var fra lørdag, ja.. Da vil jeg tro du har funnet ut av hva det var ;)

Beklager sein update. Vi dro til legen igår, fastlegen har ferie, så kom inn til en annen. Ringen er borte nå, den var der i 3 dager, så legen mente det kunne være en allergisk reaksjon på andre stikk.
Han var ikke 100% sikker, men. Så fikk beskjed om å komme tilbake om hun fikk noen ubehag eller smerter. Hun har fått store smerter i det ene benet sitt, men det tror jeg kommer av voksesmerter:)

Sikkert bare en reakson på annet stikk som legen sa...
MEN om dere bor (eller har vært) i nærheten av hjortetråkk ville jeg vært ekstra påpasselig og skikkelig pågående hos legen m.t.p antibiotika og tester/oppfølgning da sjangrene for borelia er mye høyere i slike områder.
Man kan også begynne å reagere (få allergiske reaksjoner) på andre insektstikk om man allerede har blitt smittet av flott.

Sikkert bare en reakson på annet stikk som legen sa...
MEN om dere bor (eller har vært) i nærheten av hjortetråkk ville jeg vært ekstra påpasselig og skikkelig pågående hos legen m.t.p antibiotika og tester/oppfølgning da sjangrene for borelia er mye høyere i slike områder.
Man kan også begynne å reagere (få allergiske reaksjoner) på andre insektstikk om man allerede har blitt smittet av flott.

Vi bor rett opp til skogen der det er gaupe,elg, rådyr, rev og muligens ulv også. Om sommeren er her også kuer og sau på sommerbeite. Halve tomten er naturtomt med gress og blåbærlyng. Bor på østlandet. Datteren min som dette gjelder er atypisk Autist å går store deler av dagen og plukker blomster, blåbær og markjordbær på hele tomta(hennes interesse og hun finner roen slik), så ikke utenkelig det kunne vært flått. Samme gjør hun i bhge. Gikk ut i ferie nå nettopp, så kan evt hende hun ble bitt der også, om det har vært flått. Er obs å følger med på formen hennes. Hun er mye trøtt nå, noe hun vanligvis ikke er.

Ok. Om hun er mye trøtt ville jeg dratt inn til lege igjen. Det kan være et ganske vanlig symptom på Borealis.

Last edited:
Ok. Om hun er mye trøtt ville jeg dratt inn til lege igjen. Det kan være et ganske vanlig symptom på Borealis.

Vi fikk beskjed om at det uansett ikke var noe vits i å ta blodprøver nå, da antistoffer på borreliose ikke vil vises så tidlig?! Skal ringe legen igjen i morgen og få ny time. Takk for informasjonen:)

Håper det går bra med dere iallefall og krysser fingrene for at det ikke er borreliose. ☺

Back
Topp