Er dette farlig når man er gravid?

Mrs.Chuck Bass

Forelsket i forumet
Er det farlig å kjøre karuseller osv på Tusenfryd så tidlig i svangerskapet?

Jeg driver med sykling, sånn typ Tour de France-sykling (ikke motorsykkel altså), landeveissykling, mil etter mil osv osv. Da bruker man jo hele kroppen, er det risikofylt mtp graviditeten? Tenker kun på selve syklinga nå, ikke på det at det er veldig enkelt å tryne f.eks :p

Intensiteten på aktivitetene bør tilpasses individuelt etter hvilken form du var i før du ble gravid, men du bør trene såpass at du så vidt klarer å holde en samtale i gang mens du trener. Ikke tren til makspuls.  Det anbefales variert trening med kombinasjoner av kondisjon og styrke, og gjerne ulike øvelser innenfor dette. Særlig er det viktig å trene bekkenmuskulaturen. Du bør du være oppmerksom på følgende:

• Leddbåndene blir slappere under graviditeten, så styrketreningen bør tilpasses noe i forhold til situasjonen
  • Unngå anstrengende fysisk aktivitet når det er svært varmt eller i høy luftfuktighet, eller når du har feber
  • Etter 12. uke bør du unngå kontaktidretter, fotball og håndball samt idretter med fallrisiko som ridning og alpint
  • Det anbefales ikke å drive med ekstremsport når du er gravid

Karuseller har også gravid forbudt skilter

Sykling, vanlig sykling er ikke farlig. Men du må selvsagt ikke falle;) 

Dette fant jeg på en nettside:

The bottom line is that we just don't hear about roller-coaster related problems in the first trimester, but I can't recommend riding them with any guaranteed safety. So why take a chance? Skipping roller coasters for nine months isn't that big a sacrifice. Believe me, if you're having children, you'll ride more roller coasters than you will ever want to.

But in the second and third trimester I would definitely tell you no.

Tror det er mye usikkerhet om det er trygt eller ikke i første trimester, men det anbefales i hvertfall ikke i andre og tredje trimester.

Tusenfryd har merket alle sine karuseller som har mye g-krefter med at disse ikke anbefales for gravide. (Står trolig også i kartet til Tusenfryd) Selv ville jeg holdt meg unna disse også i første trimester, siden det ikke er noen garanti for at det vil gå bra. Men det er mye usikkerhet rundt dette med g-krefter i første trimester.

Sykling er greit vet jeg, men jeg holder meg på fortauet når jeg er gravid, evt spinning :p er blitt superpingle..

Ellers er det greit å holde seg til moderat anstrengende trening (maks 75% av makspuls fikk jeg beskjed om i sist graviditet)

Karuseller ville jeg holdt meg unna. Nå er jeg så kvalm at jeg ikke en gang kunne tenkt meg å gå på en, men om du har veldig lyst kan du jo kontakte en jordmor å forhøre deg :)

Litt klokere..
Jeg har nemlig en drøm om å dra til Tusenfryd med kjæresen i sommer. Han har aldri vært der før, og jeg ELSKER sånt! Men vi kan jo alltids dra neste år om vi får med noen til å trille vogna, haha. 

Da kan jeg fortsette å sykle da, bare litt forsiktigere ;-) Det høres helt teit ut, men jeg er livredd for at den skal løsne ellernoe, om jeg overanstrenger meg. Jeg vet jo at det ikke skjer, men ubevisst beveger jeg meg mye roligere, spesielt mageområdet :p bøyer meg veldig sakte, strekker meg ikke like voldsomst osv.

Back
Topp