er dette et lokalt ord????? *haster* *takk for hjelp, oppklart:)*

Bruker123kar

Forumet er livet
søstera mi skal i bryllupp og de skal lese et dikt på rim de har laget..
ene steningen handler om å dra på galeien , dvs på fylla, på byn osv.

er det et lokalt ord for oss, eller er det viden kjent for dere uti norges land? vi kommer fra vestlandet..

Hørt det før jeg, og er fra nord-norge [:)]

[:)]Normalt ord på østlandet i alle fall -bærum -og på Lillehammer - og i Gudbrandsdalen...

ORIGINAL: TrineBallerine

Hørt det før jeg, og er fra nord-norge [:)]

flott! noen flere? elle e det bare oss haugesundere og nordboere som vet det?

Ja er ett lokalt ord, men det er også en plass (restaurant/pub) på Hundvåg (Stvg) som heter Galleien...

jeg er fra Bergen,og jeg har hørt det....
men gjør det noe med litt lokalt språk og intern humor da?

ikke hørt det før... trønder/oslojente.

[:)]Har hørt med to veninner - og den ene er godt kjent med uttrykket - å havne på galleien.. Men den andre så litt spørrende på meg og lurte på hva jeg mente. Ser ut som om vi over 30 har hørt det[:D]-selv nærmer jeg meg jo 40....

Vert brukt her og...

men so er slekta frå Haugesund/Stavanger/Bodø.... (Jepp Bodø er ikkje i nærheita eingong av vestlandet... )

ORIGINAL: mammasin

Jeg har ikke hørt det, er fra østlandet.

sørlandet

Uttrykket er kjent i Buskerud [:D]

ORIGINAL: Snuppo og Sneipen

jeg er fra Bergen,og jeg har hørt det....
men gjør det noe med litt lokalt språk og intern humor da?

neida, bare at bruden e fra bømlo, og brugdommen fra drammen, og de har massevenner fra hele landet, så kjekt om alle forsto "talen" liksom[:D][:D]

har hørt det.. nordmøring

d e et norsk ord ja, å ikke kun et lokalt ord.. Sjekke bokmålsordboka.

ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA
(offisiell rettskriving)

Tilslagsord:
Bøyingsform
Oppslagsord

galei
substantiv hankjønn, entall, ubestemt form, normert
galei

galei' m1 (norr galeið f, gj gfr fra sp 'skip', besl med galeas)

1
om e forh: krigsskip med årer

2
i uttr hva ville du på den g-? (etter replikk i Molières 'Les fourberies de Scapin', om en mann som gikk om bord i en galei og ble tatt til fange) hvordan kunne du være så lettsindig å innlate deg på noe slikt? / gå på g-en, være ute på g-en feste, rangle

nynorskordboka:

(offisiell rettskriving)

Tilslagsord:
Bøyingsform
Oppslagsord

galei
substantiv hannkjønn, eintal, ubunden form, normert
galei

galei' m1 (norr galeið; gj fr frå sp 'skip'; smh med galeas; i tyd. 2—3 etter Molière)

1
i e tid: krigsskip rodd av slavar el. fangar

2
(uheldig) spor, tralt har han kome (inn) på den g-en att?

3
rangel, utskeiing kome, vere, gå på g-en på rangel, på glattisen

Jeg vil i alle fall si at NEI, det er ikke noe lokalt uttryk. Det står tom. i ordbøkene:

galei -en, -er
1 ( hist.) smalt, gruntgående krigsskip som ofte ble rodd av slaver
2 hva ville du på den galei? hvorfor var du så lettsindig å gi deg ut på dette? ( e. replikk i Molières Fourberies de Scapin om en mann som er gått ombord på en galei og blitt tatt til fange) / ( fam.) i kveld skal vi ut på galei ?:fest, rangel / gå på galeien
Etym.: gno. galeið oppr. ital. og mlat. galea skip; sm. ord som mgr. galia en fisk

Beckymams: Thihi vi satt visst å lette samtidig, men du var litt kjappere med postingen din gitt [:)]

ORIGINAL: Helene Harefrøken

Beckymams: Thihi vi satt visst å lette samtidig, men du var litt kjappere med postingen din gitt [:)]

hehe, jess! Førstemann [8D]

ORIGINAL: Pearl81

Ja er ett lokalt ord, men det er også en plass (restaurant/pub) på Hundvåg (Stvg) som heter Galleien...

Det er meget mulig det er, men da tror jeg nok stedet er oppkalt etter begrepet, ikke motsatt... For det er IKKE et lokalt ord, det er i bruk over store deler av landet, absolutt. Jeg har aldri satt mine bein i stavanger, men begrepet er meget godt kjent for meg likevel. Og tydeligvis også for ordboka. Med andre ord, slett ikke et lokalt begrep.

beckymama og harfrøken, tusen takk for skikkleig godt detektiv-arveid!! skylder der en!

supertdupert[:D][:D][:D] anser saken som oppklart,så får det heller sitte noen snerpete tanter og se ut som spørsmålstegn i enden av bordet, om det skulle væra så vanskelig[:D][:D][:D]

Back
Topp