Er det vits med influensavaksine?

Jeg angret fryktelig på at jeg ikke tok når jeg fikk influensa... :) var mye verre å få det nå som gravid enn vanlig, og den satt i i to hele uker.

Jeg tok i november, og med en forkjølelse som satt i nesten 3 uker så tørr jeg ikke å tenke på hva influensa ville gjort. Fikk det som gravid for to år siden og ble fryktelig syk.

Skal ikke ta!

Ja!! Om du ikke tenker på deg selv, gjør det for alle de i samfunnet som ikke bør bli smittet. Da unngår vi at smitten sprer seg og at de som er utsatt blir syke. Det blir av samme grunn som vaksiner vi gir til barna våre.

Grunnen til at jeg er så for dette, er at jeg har en gutt på snart 6år med hjertefeil og alvorlig lungesykdom. Når det var svineinfluensaen fikk vi beskjed om at han ikke ville overlevd å få den. Selv med vaksine, kunne han bli syk, er jo ingen garanti.. Vi var ikke ute blant folk på nesten ett år, supernøye på hygiene og var stressa hele tiden og redd for alle som nøys bare jeg skulle ha melk i butikken.. Smitten av svineinfluensaen ble ikke så ille, og det året var folk mindre syke og vorte fra jobb, fordi mange tok vaksinen og mange var mye flinkere med håndhygiene. A

Jeg kjenner også ei som var høygravid og fikk influensa og hun sa hun aldri hadde vært så syk før, spesielt fordi det er trangt å puste allerede.. Så tror det kan være lurt å ta vaksinen av den grunn..

Sniker fra mars. Valgte å ikke ta den, følte det ble unødvendig. Men for all del, de som ønsker den så sier legen at det ikke vil gi noe skade

Jeg fikk beskjed av lege om at jeg burde ta den.. dette var etter at jeg mistet og hvis jeg skulle bli gravid igjen var sjansen for å miste større hvis man fikk influensa.. så jeg tok den og angrer ikke.. for når alle rundt meg har vært syke har jeg klart meg...

Sent from my LG-D802 using BV Forum mobile app

Vaksinen beskytter ikke alle. Noen er bærere uten å bli syke selv. I dag er det hysteria for influensavaksinen. Jeg er i risikogruppa og burde absolutt tatt den ifølge lege og myndigheter. Men når jeg leser om alle som ble syke av vaksinen er jeg glad jeg ikke tok. Influensavaksinen i seg selv kan gi influensa. Det finnes ingen garanti. Det sa legene på legekontoret jeg jobbet for også.

Sent from my C6903 using BV Forum mobile app

Altså, jeg vet jo at jeg burde ta den, men er veldig skeptisk.. Er heller supernøye på hygiene osv, å vi kan alltids bare holde frøkna hjemme fra bhg. Hvis det kommer et utbrudd der i vinter også. (Siden jeg er sykmeldt, kan hun jo være hjemme:p)...
Syk kan man bli uansett, om man tar vaksine eller ikke, man har aldri noen garanti..
Jeg får uansett oftere kraftig hals og ørebetennelse (med høy feber, og hele pakka), som pleier sitte i over flere uker, å det er like jævlig sa legene til meg, sist jeg var kjempesyk av det i høst...

Sniker fra mai, og jeg har ikke tatt den. Kan få influensa som reaksjon på å ta vaksinen også, så ingen garanti.

Er man i risikogruppa eller har planer om å omgås noen som virkelig ikke burde utsettes for smitten ser jeg grunn for å skulle ta vaksinen.

Men da bør man jo ta den med en gang. Det tar noen uker før den "virker" for fult.

Jeg kjenner (for tiden) ingen som vil bli hardere rammet enn andre av en runde influensa. Derfor har hverken jeg eller noen i huset tatt vaksinen. Men skulle jeg tatt den ville jeg tatt den i det den kom til legesenteret vi bruker.

Nå har vi vært heldige så langt i huset her som ikke har blitt smittet. I klassen til gutten min har det vært mer enn 50% av elevene som var borte denne uken pga sykdom. Jeg jobber på skole og ingen i klassen der jeg jobber har hatt influensa enn så lenge.

Kan jo hende det kommer en topp om noen uker, og da kan det jo hende at det "ikke er for sent" å ta vaksinen nå, om man vil være garantert å slippe.

Under graviditeten med lillesnupp her fikk jeg influensa og ble ordentlig dårlig. Lå i en uke og brukte to uker på å komme meg sånn ca tilbake til "graviditetsnormalen". Gikk veldig ut over pusten. Men alikevel så vil jeg ikke ta vaksinen nå siden det ikke er en sånn "alle gravide bør ta influensa vaksinen" anbefaling.

Riktig som mange sier om at man kan bli syk samme hva, men influensasymptomene er mildere hvis vaksinert. Har selv tatt da jeg jobber på sykehus og har familiemedlemmer i risikogruppen. Men det er valg fritt og hver enkelt får ta valget ut fra sine meninger og allmentilstand.

Har tatt, både pga jobb på sykehus og fordi det er anbefalt for gravide :-) ser ikke no grunn til ikke å gjøre det

Har valgt å ikke ta den, da jeg ikke er i risikosonen, og heller ikke jobber ett sted hvor det er nødvendig.

Nok et forsøkskaninprosjekt ???? Nei takk! Aldri i verden! Heller syk 1-2 uka enn mulige bivirkninger de tilf ikke visste/varsla om

Back
Topp