Er det virkelig vanlig? Ang. smertestillende

*Labambie

Forumet er livet
Jeg opererte jo ut mandlene på fredag, hjemme på lørdag. Og de smertene jeg har nå hører f*en til for å si det meget pent. Jeg skjelver og kaldsvetter. Fikk med meg paralgin forte og voltaren hjem fra sykehuset. Og helt ærlig, jeg kunne like gjerne spist sukkertøy. Har ikke store effekten. Så ringte jeg fastlegen for å be om noe annet, noe mer. Noe som gjorde at jeg faktisk kunne roe meg og sove en times tid hadde vært fint. Fikk beskjed om at jeg hadde allerede fått det sterkeste, neste trinn er morfin og det gir de bare ikke ut. Enkelt og greit. [&o] Men legen ringte meg opp igjen, han hadde nå skrevet ut vival så jeg skal slappe av litt....

Hvorfor kunne jeg ikke fått bare litt morfin da? Kunne tatt bare i kveld og i morgen kveld så jeg fikk litt ro i kroppen, kanskje drukket litt også....?[&o][&o][&o] Jeg tar jo ALDRI smertestillende så klager jeg, så har jeg VONDT!

ORIGINAL: Vesle Helmine!

Paracet og Ibux,  det får man etter keisersnitt og andre operasjoner. De to gir god smertestillende effekt sammen. 

Fikk morfin jeg etter ks....

ORIGINAL: Labambie

Paracet og Ibux,  det får man etter keisersnitt og andre operasjoner. De to gir god smertestillende effekt sammen. 

Nå er jo paralgin forte og voltaren en del sterkere enn paracet og ibux men gir samme effekten - bare sterkere.. Ikke noe poeng i å gå NED i styrke..... Jeg fikk også morfin preparater etter ks labambie, men vet at de er veldig strenge på å skrive ut så sterke midler for slike "kortvarige" smerter pga stor risiko for tilvenning.. Slike midler er jo heller ikke uten bivirkninger....

I Paralgin Forte er virkestoffet kodein. Kodein omdannes til et morfinpreparat i kroppen. Men... en viss prosent av befolkningen mangler det enzymet som skal til for at denne omdanningen skal skje. Da vil en Paralgin Forte kun virke som en vanlig Paracet. Kanskje ikke så dumt å prøve Ibux i tillegg til Voltaren....

Leger er veldig strikse på å skrive ut morfin, hadde du vært innlagt ved sykehus hadde du heller fått d.

Spis noe kaldt, det lindrer. God bedring[:)]

PS: Obs på feber, så du ikke sliter med en infeksjon i tillegg.

Uff, god bedring. Men kan ikke du få paralgin major da? den er sterkere enn forten..

når jeg tok mandlene så fikk jeg den typen som er hakket sterkere enn paralgin forte, tror den het ett eller anna major, pluss voltaren.. funka fint for meg[;)].. 

Jeg er en av de som ikke har effekt av paralgin eller pinex forte.

Få deg ibux og/eller paracet, som stikkpiller.

ORIGINAL: Amy09

I Paralgin Forte er virkestoffet kodein. Kodein omdannes til et morfinpreparat i kroppen. Men... en viss prosent av befolkningen mangler det enzymet som skal til for at denne omdanningen skal skje. Da vil en Paralgin Forte kun virke som en vanlig Paracet. Kanskje ikke så dumt å prøve Ibux i tillegg til Voltaren....

Leger er veldig strikse på å skrive ut morfin, hadde du vært innlagt ved sykehus hadde du heller fått d.

Spis noe kaldt, det lindrer. God bedring[:)]

PS: Obs på feber, så du ikke sliter med en infeksjon i tillegg.

Man bør ikke blande to NSAID's slik... Man bør enten ta ibux eller voltaren, ikke begge deler.. I felleskatalogen står dette om både voltaren og ibux :

"Samtidig bruk av andre NSAIDs, inkl. COX-2 hemmere, bør unngås"

de som ikke har effekt av paralgin/pinex forte/major har ofte god effekt av oxicontin eller oxynorm.

ville ringt behandlende enhet,altså der du ble operert.og hørt om de kunne gi deg en annen dosering,el ett annet preparat. om ikke fastlegen har nok info om inngrepet ditt enda.

Jeg fik paralgin major og voltaren etter mandeloperasjon, og det er nesten som du sier - kunne like gjerne spist sukkertøy... Jeg syntes alltid at det hjalp den første timen etter at jeg hadde tatt dem, og så forsvant all effekt... Fikk ikke noe annet, spiste/drakk ikke på nesten 3 uker og ble innlagt med alvorlig dehydrering... Håper du blir bedre snart...!

ORIGINAL: tindra

de som ikke har effekt av paralgin/pinex forte/major har ofte god effekt av oxicontin eller oxynorm.

....Som er et opoid og et A preparat som man ikke får resept på sånn helt uten videre...... Mange fastleger skriver ikke ut denne medisinen til pasienter med kroniske smerter engang, men overlater det til spesialister på smertepoliklinikker... Tror dessverre neppe at man finner en lege som gir ut så sterke preparater for smerter etter en tonsilectomi... (fjerning av mandlene)..

Labambie; snakk med legen om å få prøve Paralgin Major som en annen foreslo....

disse to gikk jeg på etter transplantasjonen min. pluss panodil som bakgrunns-smertestillende.
funket genialt.

ORIGINAL: Pearl

....Som er et opoid og et A preparat som man ikke får resept på sånn helt uten videre...... Mange fastleger skriver ikke ut denne medisinen til pasienter med kroniske smerter engang, men overlater det til spesialister på smertepoliklinikker... Tror dessverre neppe at man finner en lege som gir ut så sterke preparater for smerter etter en tonsilectomi... (fjerning av mandlene)..

Labambie; snakk med legen om å få prøve Paralgin Major som en annen foreslo....

Søkebegrep

Vet ikke hva som skal til for å "få" det av legen..fikk utskrevet totalt 500 etter skaden..har brukt 4. kan ikke fordra virkninga. for hos meg fungerer paralgin/pinex F/M.

Pass på at du ikke får en infeksjon i operasjonnsåret, da.

Jeg har en kompis som fikk streptokokker i såret etter at han tok mandlene, det var ille...

Det er ikke noe godt å gå å ha vondt!!
Jeg også er av den typen at jeg reagerer nesten ikke på noe smertestillende.
De gangene jeg har kommet med ambulanse inn på sykehuset og hatt sikkelig smerter har de prøvd en haug med diverse. Til og med ikke morfin biter sikkelig på meg, legene bare kikker på hverandre og skjønner ingenting. Pøser på helt til de ikke kan mer...
Blir jo te slutt dopa, ja vet ikke av hva jeg. (ikke bra, men jeg slipper å ha så j.vondt..

Det finnes masse andre medikamenter de kan prøve med andre virkestoffer - som kanskje fungerer bedre for deg.
Syntes det er helt feil at du skal gå rundt å ha så vondt og ikke få slappe av.
Hvis legene ikke forstår" deg ville jeg ringt legevakta etter legekontoret er stengt jeg bare for å få en annen leges mening.?

Signerer det meste som står over her. Om du skal snakke med legen igjen, så kan du jo foreslå Tramadol; ikke et morfinpreparat, men sterkere enn paracet/ibux/paralgin forte.

Om du ikke kommer noen vei, så er jo trøsten at det er kortvarige smerter; om noen dager er du sikkert mye bedre.

god bedring!

Fikk jeg å!!!

Men tramadol hjalp for meg da, jeg syntes det funka like bra som voltaren og paralgin forte!

ORIGINAL: kricam

Det er ikke noe godt å gå å ha vondt!!
Jeg også er av den typen at jeg reagerer nesten ikke på noe smertestillende.
De gangene jeg har kommet med ambulanse inn på sykehuset og hatt sikkelig smerter har de prøvd en haug med diverse. Til og med ikke morfin biter sikkelig på meg, legene bare kikker på hverandre og skjønner ingenting. Pøser på helt til de ikke kan mer...
Blir jo te slutt dopa, ja vet ikke av hva jeg. (ikke bra, men jeg slipper å ha så j.vondt..

Det finnes masse andre medikamenter de kan prøve med andre virkestoffer - som kanskje fungerer bedre for deg.
Syntes det er helt feil at du skal gå rundt å ha så vondt og ikke få slappe av.
Hvis legene ikke forstår" deg ville jeg ringt legevakta etter legekontoret er stengt jeg bare for å få en annen leges mening.?

Det fikk jeg forkalrt av anestesilegen at det skyldes at man begynner smertebehandlinga for seint..når man har nådd en smertetopp er det ingenting som hjelper. At det er viktig å ta smertene når man aner dem, å være i forkant istedefor å forsøke å jage etter smertene..som ikke fungerer.

sign..

Back
Topp