Er det virkelig slik....

Nå er ikke jeg kjent med progesteronstøtte som gis etter EL, type lutinus og slikt. Men slik jeg forstår det er jo også provera og primolutt en form for boosting av progesteron, og det bruker man jo ofte for å fremprovosere mens rett før et forsøk om kvinnen ikke får det av seg selv. Jeg går på provera nå, og skal starte med sprøyter neste syklus.

At hvis man har brukt progesteron så må man stå over en syklus?

Jeg har stått på progesteron (lutinus eller crinone) i alle mine forsøk og starta rett på ny syklus flere ganger. Måtte ha en pause en gang, men da var det blitt en cyste på den ene eggstokken som måtte slippe taket først. Har også gått på primolut i syklus før oppstart.

Jeg må stå over en, det sier de hver gang... men de har aldri sagt hva grunnen er!

Jeg har ikke måttet hoppe over syklus ved fryseforsøk selv om jeg har brukt progesteron. Har måttet hoppe over etter ferskforsøk for at ting skal få tid til å normalisere seg etter stimuleringen.

Jeg måtte det, men har jo hørt/lest om andre som får gå rett på nytt fryseforsøk. De sa til meg at det var for å «nullstille» systemet. I ettertid er jeg glad for at jeg måtte hoppe over. Syklusen etter sist fryseforsøk var helt tullete!

Jeg fikk beskjed om at jeg kunne begynne rett på nytt fryseforsøk. Det var i stimulert syklus, vet ikke om det har noe å si.

Jeg spurte legen i går ved innsett om jeg ikke skulle bli gravid nå, kan man da ta et nytt forsøk neste syklus. (Ikke at jeg vil, jeg setter pris på en pause innimellom) Fikk til svar at det må man, uavhengig om man prøver i styrt eller naturlig syklus. Legen forklarte det med at kroppen skulle få mulighet til å nullstille seg. Ikke bare det, men fordi forsøkene tærer på psyken til oss damer, gjør det oss godt å ha en pause der vi kan prøve å leve livet litt før vi setter igang igjen. Men tror også at dette er litt forskjellig fra plass til plass. Noen leger mener ditt og andre mener datt.

Back
Topp