er det virkelig farlig?

Lille92

Forelsket i forumet
Å spise roustbiff, spekemat og røkt ørret? Vi skal på julebord i helga med hotellfrokost..jeg har sååå lyst på ;)
Så hvor farlig er det?

De anbefaler det ikke. Rostbeef er ikke gjennomstekt, spekeskinke er også ikke kokt. Røkt ørret hadde jeg også holdt meg unna. Håper du finner noe annet godt:)

Er vel det at det ikke er stekt/lagret på en måte som dreper bakteriene som kan skade fosteret. Skjønner dillema ditt for jeg er så utrolig glad i salami og roastbiff, men holder meg unna nå. Jeg har ikke noe link til forsknig som kan fortelle eksakt hvor farlig det er, men anbefaller og holde deg unna så lenge du ikke helt vet utfallet :-) håper jeg har trykt ut ungen til 17.mai, for da vil jeg ha rømmegrøt og spekemat :-D

Spiste både roastbeef og spekemat da jeg gikk me minstejenta for 8 år siden,da sa jm at jeg kunne spise d jeg ville omtrent,og d gikk bra me jenta,men mye har forandret seg på åtte år ift kunnskap og div me tanke på sv.skap:) best å holde seg til de anbefalingene som er pr dags dato tror jeg:)

Når min mor gikk gravid, viste de ikke noe om dette og spiste hva de ville.. Nå vet man bedre, er ikke ofte det er listeria.. Men konsekvensene kan bli store, uten at du en gang merke det. Så jeg mener at det ikke er verdt det..

Risikoen er liten men konsekvensene er veldig stor

Alle får ta sine valg ifht hvor nøye man ønsker å følge det. For min egen del tenker jeg at hvis det skulle gå galt, uansett om det ikke er hva du har spist som er direkte årsak, ville jeg ikke hatt det så godt med meg selv hvis jeg ikke hadde gjort det jeg kunne og minimert risiko for at det skulle gå galt...

Mye frister her og men det er snakk om 9mnd. Jeg levde på salami etter nr2 var født. Dypt savnet :p

Vi klarer å holde oss unna den lille tiden som er igjen :)

Salami fra gilde skal ikke være farlig fordi kjøttet de bruker har vært fryst først, og da dør bakteriene. Men roastbeef hvor man ikke vet om kjøttet har vært fryst lenge nok, eller røyka fisk hadde jeg hoppet over... Samme med spekeskinke....

Sjansen er jo liten, men utrolig surt om noe sku skje når en vet om d, og d er en risiko som kan unngås:P

Ikke spis det. Sikkert mye annet godt :)

Salami fra gilde skal ikke være farlig fordi kjøttet de bruker har vært fryst først, og da dør bakteriene. Men roastbeef hvor man ikke vet om kjøttet har vært fryst lenge nok, eller røyka fisk hadde jeg hoppet over... Samme med spekeskinke....

Frysing dreper ikke listeria, det hjelper kun mot toxoplasma. Listeria drepes kun ved varmebehandling (mer enn 70 varmegrader i noen minutter, gjennomvarmet). Gilde sier sin salami er trygg, Mattilsynet (som kontrollerer gilde) er uenig, jeg stoler på Mattilsynet kjenner jeg :) Men eksempelvis salami er jo piece of cake å varmebehandle selv, så vips har man trygg og god salami man kan spise :)

Frysing dreper ikke listeria, det hjelper kun mot toxoplasma. Listeria drepes kun ved varmebehandling (mer enn 70 varmegrader i noen minutter, gjennomvarmet). Gilde sier sin salami er trygg, Mattilsynet (som kontrollerer gilde) er uenig, jeg stoler på Mattilsynet kjenner jeg :) Men eksempelvis salami er jo piece of cake å varmebehandle selv, så vips har man trygg og god salami man kan spise :)
Det aller tryggeste er selvfølgelig å varmebehandle det... Jeg var ikke klar over at listeria ikke dør ved frysing. Spiser salami på pizza, men da er den jo godt varmebehandlet... :-)

Toxoplasma har jeg hatt, og slik jeg forsto det av legen så kan ikke jeg/babyen få det igjen..men listeria kan en få igjen..jeg kommer ikke til å ta sjansen og spise sånne ting, får heller finne meg noe annet ;) tusen takk damer :D

Back
Topp