Er det vanlig

Ancita

Glad i forumet
Jeg har en 5 åring, som nesten aldri vil i barnehagen.
Jeg må lokke han hver morgen for å få han i bilen.
Avogtil sier han bare at han ikke vil eller så sier han at han er syk.
Men det virker som han koser seg når han blir hentet, og er ikke alltid klar til å gå hjem.
Flere som har det slik?
Ser for meg at det blir et stort problem når lillesøster får være hjemme med mamma og ikke han..

vet om et barn som hyyyylte av full hals HVER dag når foreldre forlot han i barnehagen, men barnehagetantene sa at det gikk ti minutter så hadde han glemt alt og koste seg, og var alltid glad og fornøyd når han ble hentet... allikevel hylte han like høyt og lenge når han ble levert hver dag...... nå vet jeg jo ikke helt hvorfor din sønn er sånn, det kan være ingenting, men jeg tror jeg kanskje ville sjekket opp at det ikke var noen som var stygg med han i barnehagen..... jeg hadde det helt jæævlig det halve året jeg gikk i barnehagen fordi det var noen barn som var skikkelig stygge med meg..

Jeg vet ikke hva som er vanlig, men jeg husker da jeg og min søster ble levert i barnehagen når vi var på den alderen. Vi hylteog skrek og hang i gjerdet til mamma/pappa hadde satt seg i bilen. Vi hadde det likevel kjempefint i barnehagen. Ingen var stygge med oss og vi hadde mange venner.

Jeg og min søster har snakket litt om dette etter at vi har fått barn selv, og vi tror at det bare ble en uvane for oss. Det var sånn det var. Vi hadde det ikke forferdelig i det hele tatt, men det var altså mer som et rituale - det var sånn vi gjorde det når vi ble levert.

Kanskje har sønnen din kjørt seg fast i et spor, sånn som vi gjorde? Kanskje har han problemer med overgangen hjem/barnehage og barnehage/hjem? Det behøver ikke å bety at han har det kjipt i barnehagen!

Kanskje et belønningssystem hadde fungert? Han er jo såpass gammel at det går an å diskutere det med han. Håper du finner en løsning på problemet:)

Sliter med det samme her. Ett mareritt og gå ifra han i bhg for han gråter og hyler og vil at jeg skal være der sammen med han. Men de sier i bhg at det går 5-10 minutter så er han i godt humør igjen. Han er 4 foresten.

gutten her som ble 6år nå i mars, driver på slik nå om dagen, sier han har vondt i magen og etc. Her så sa han ogås at de andre bare maste på ham siden han er eldst.
Så ta det opp med de i barnehagen, prat med gutten å prøv å fin ut hvordor han er slik
kan være bare en ond sirkel han har kommet i, kan være noe som plager ham

her har vi kommet til en løsning med at det er kun oss og en av de i barnehagen som er med i gangen ved levering, døren inn til avdelingen blir lukket når vi kommer og en voksen kommer ut til oss, slik at han kun blir mottat av en voksen og ikke mange unger.det har hjulpet oss en del

Jobber selv som ped leder i bhg og opplever sånne situasjoner rett som det er. Noen ganger kan det være noe de ikke er komfortable med i bhg, som at de ikke tør å gå på doen, eller at det faktisk er noen som ikke er like snille med dem. MEN stort sett er det faktisk ingenting. Det blir bare sånn, og så merker barna at foreldrene blir usikre, og da kan de fort bli litt usikre selv også. Nå er din gutt såpass stor at det går an å snakke med han (hjemme, i en rolig situasjon) om det er noe som han gruer seg til i bhg. Og jeg vet noen som bruker belønningssystem med hell. Men det er ikke sikkert at det funker for alle. 

Ting som jeg vet har fungert for en del, er at pappa lever (om mulig) i en periode. Mange barn skjønner at mamma er litt ekstra var når de skriker. Pappa er som regel ikke så "skjør".
Lag en avtale om hvordan leveringen skal foregå: (eks) Vi skal gå inn, ta av oss klærne, gi kos og nuss og så si hadet. Avtal gjerne at personalet skal ha klar en morsom aktivitet e.l. Det er viktig og da ikke avvike avtalen med en ekstra klem eller å dra ut avskjeden på andre måter. Gå bestemt ut, og ikke vis barnet at du er usikker. Det overføres fort! 

I min bhg har det blitt en hitt å dytte mamma ut døra, at mamma blinker med lysene når hun kjører osv. Gjøre avskjeden litt lystbetont.

Håper virkelig at det ordner seg for dere. Det er ikke noe særlig greit verken for mamma eller barn når det er sånn!! 

Er forresten veldig enig i at det kan være lurt at det ikke er "en haug" med unger i garderoben. Ikke alle er like glad for den oppmerksomheten.

jeg hylte visst selv da jeg skulle til dagmamma... min mamma måtte være der min. 30minutter før jeg roet meg og det var greit..

samme greia var det når jeg skulle hjem...

for å si det sånn så ble mamman min god venninne med dagmammaen min :P

Tror det er et vanlig problem for mange at barna nekter, vanskelig og si noe grunn på hvorfor det er sånn, men så lenge barnet koser seg og de som jobber i barnehagen ikke sier noe om at barnet ikke trives så må man nok bare prøve og motivere til og være i barnehagen, noen ganger kan det hjelpe mens andre ganger så vil det kanskje være sånn hele veien :( min vil nok være sånn hele veien tror jeg :(

Har en som er lik, han vil aldri i barnhagen, han har vært sånn fra start, gråter ofte når jeg går og holder igjen, jeg feller stadig vekk noen tårer når jeg går der i fra for det er vondt når han gråter eller nekter, men så fort jeg har gått der i fra er han i hundre og leker og koser seg masse, når jeg henter han ser jeg han er så blid og fornøyd og leker og det er ikke no tvil om at han trives der.

Godt å se det er flere..
Trodde det var mer vanlig for de litt mindre å ikke ville gå fra mamma jeg..
Men det er foresten svigerfar som leverer i barnehagen, det vanskelige er å få han ut i bilen :/
Skal prøve å snakke med han å høre om det er noe galt, men jeg tror den eneste grunnen er at han vil kose seg hjemme med meg, se barnetv å leke lego..

Back
Topp