er det uheldig med for mye kaffe?

Jeentaa

Betatt av forumet
Har fått dilla på nescafe sine caffemocca... drikker 2-3 kopper av dette.. + jeg drikker gjerne lightbrus..

burde kanskje trappe  ned litt? litt for mye koffein

Det kan være uheldig med for mye koffein, ja.

Anbefalingene i Norge er:

Koffeinholdige drikker
Kaffe, te og cola og såkalte ”energidrikker” inneholder koffein. Koffein i store mengder under graviditeten kan øke risikoen for spontanabort. Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 100-200 mg daglig.

Koffeininnhold i ulike typer kaffedrikker er (per dl drikke):
  • Koke- og filterkaffe: 50-60 mg.
  • Pulverkaffe: 40 mg.
  • Espresso: 120 mg.
  • Te: 26 mg.
  • Coca Cola: 13 mg.
  • Energidrikk: 12-32 mg (avhengig av produkt) 

(Kilde: matportalen.no)

ORIGINAL: merete_80

Det kan være uheldig med for mye koffein, ja.

Anbefalingene i Norge er:

Koffeinholdige drikker
Kaffe, te og cola og såkalte ”energidrikker” inneholder koffein. Koffein i store mengder under graviditeten kan øke risikoen for spontanabort. Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 100-200 mg daglig.

Koffeininnhold i ulike typer kaffedrikker er (per dl drikke):
  • Koke- og filterkaffe: 50-60 mg.
  • Pulverkaffe: 40 mg.
  • Espresso: 120 mg.
  • Te: 26 mg.
  • Coca Cola: 13 mg.
  • Energidrikk: 12-32 mg (avhengig av produkt) 

(Kilde: matportalen.no)

Ville vært meeeget forsiktig ja. Et selv veldig glad i Cola men begrenser det.

ORIGINAL: halt0

Er det ikke maks 1 liter som er greit?

Tror "grensen" er lavere enn det...

Hvis du drikker brus med koffein i i tillegg så burde du tenke deg om litt.

Jeg har aldri brydd meg så nøye om dette, jeg drikker to stooore kopper om dagen, ca 8 dl.
Mye mer enn anbefalt, men kroppen er vant til det. hehe
Men jeg drikker ikke andre ting ved siden av.
Hadde jeg f.eks likt tab, cola eller lignende så måtte jeg kuttet ned på begge eller fjernet en.

MEN når det er sagt: kafferådene er pga ekstra fare for abort.
Den faren er jo over, så vet ikke hvor mye det har å si nå.

[;)]

Kaffe, te og cola
·         Maks 1-2 kopper kaffe daglig
·         Maks 3-4 kopper te daglig
·         Maks 1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikk daglig

Koffein i store mengder kan være skadelig for barnet i magen – for eksempel kan det øke faren for spontanabort. Husk at denne oversikten viser maksimumsinntak totalt. Hver av disse mengdene tilsvarer mellom 100 og 200 mg koffein per dag. Det betyr at gravide som drikker kaffe bør redusere inntaket av te og brus med koffein – og motsatt.

Dette står her inne på bv sine sider!
Og disse koppene er beregnet med ren kaffe...i nescafe sine cafemocca posene så er det mindre kaffe og masse sjokolade (ikke at for mye sjokolade er bra heller) men du kan nok drikke en kopp ekstra med de posene i forhold til koppene her om du synes det er greit for deg.
Selv drikker jeg bare cola, det eneste magen vil ha...men prøver å begrense meg da...men drikker ikke 1 liter vær dag[;)]

Jeg har fått helt dilla på nescafe chocolate..drikker 2 sånne poser om dagen..men det står kun at den inneholder 11% kaffe, og ikke oppgitt noe mg...så vet ikke helt hvor mye koffein det er...[8|]

Jeg har lest en del forskning på koffein i svangerskapet, og grunnen til at det er farlig er at barnets kropp ikke klarer å fordøye koffein på samme måte som våre voksne kropper kan. Hvordan barnet ditt takler koffein er helt uavhengig av hvor vant din egen kropp er med koffein fra før av. For stort inntak kan føre til at barnet dør uansett hvor langt på vei du er så det er på ingen måte sikkert å drikke store mengder koffein selvom vi er over den største faren for spontanabort.

Når det er sagt er det forholdsvis store mengder koffein det er snakk om, og så lenge man følger de anbefalte mengdene i Norge går det helt sikkert bra. Dette er et tema som får økende oppmerksomhet i ernæringsverdenen og det er veldig spennende å se hva de finner ut. Det er jo ikke så mye kaffe i en mocca, men ville kanskje drukket light brus uten koffein ved siden av... Absolutt ikke meningen å skremme altså. Drikker cola selv, men fokuserer på å holde meg innenfor de anbefalte grensene[:)]

Back
Topp