Er det trygt for baby å bli født?

Synne1233

Blir kjent med forumet
Fødselen nærmer seg og jeg begynner å tenke mer og mer på den. Gruer meg ikke så mye til smertene, men bekymrer meg mest for at noe skal skje med baby underveis i fødselen. Hvor vanlig er det at baby blir skadet / ikke overlever fødsel? Finner lite informasjon om det på nett.
 
Fødselen nærmer seg og jeg begynner å tenke mer og mer på den. Gruer meg ikke så mye til smertene, men bekymrer meg mest for at noe skal skje med baby underveis i fødselen. Hvor vanlig er det at baby blir skadet / ikke overlever fødsel? Finner lite informasjon om det på nett.
Er ekstremt uvanlig. Står om sannsynlighet op universitetssykehusets hjemmesider :)
 
Det går stort sett bra. Ja det kan skje ting men vi har veldig godt helsetilbud og føder du på sykehus så har de god kunnskap og erfaring med de fleste ting.
Dør svært få barn i fødsel i Norge, det samme gjelder for mødre. Og babyer tåler overraskende mye :Heartred
 
Som de nevner over her, så er det svært sheldent babyer dør under fødsel i norge.

Ubder fødsel så overvåker de babyens hjerterytme hele tiden, slik at hvis det skulle skje noe, så klarer de å gjøre noe med det, så du er i veldig trygge hender om du føder på sykehus ❤
 
På sykehuset så er de veldig flinke til å følge med. Når jeg ble satt i gang sist så fikk jeg på et magebelte for å registrere hvordan baby har det hele tiden. Om du sier at du er litt bekymret så kan de nok ta det i bruk fra tidlig fase. Om barnet ikke har det godt så vil de reagere fort
 
Siden fødselen hos meg ble satt i gang, fikk baby en elektrode på hodet så de nøye kunne overvåke under fødsel.
De så at hun ble stresset da riene økte på. Det likte ikke legen, så det ble keisersnitt.
Det var nok det beste, jeg følte meg veldig trygg og godt ivaretatt hele veien.
Også uten elektrode passer de godt på, det er trygt å føde på sykehus i Norge :happy:
 
Hvis du er veldig bekymret, snakk med jordmor ved neste kontroll. Det er ikke riktig som noen skriver her at babyen overvåkes konstant under hver enste fødsel i hver eneste fasr av fødsel når man er på sykehuset, men det er en mulighet og gjøres ofte om man setter igang eller om man har epidural for eksempel. Mulighetene er magebelte som gir en viss indikasjon, men det som viser aller mest er elektrode på babyens hode, det festet naturlig nok først etter at vannet har gått. Da har man full kontroll på babyens puls :)
 
Fødselen nærmer seg og jeg begynner å tenke mer og mer på den. Gruer meg ikke så mye til smertene, men bekymrer meg mest for at noe skal skje med baby underveis i fødselen. Hvor vanlig er det at baby blir skadet / ikke overlever fødsel? Finner lite informasjon om det på nett.

Jeg var redd for akkurat det samme og vil si deg, det er veldig trygt:Heartred

Jeg fikk kjempe god oppfølging under fødselen (den var satt i gang vel og merke) og de tok absolutt ingen sjanser om de så at f.eks babyens puls var litt høy eller dalte litt under/mellom riene. De risikerer ingenting fordi det er det "letteste". De er også klare for alt og har kontroll om det skulle være noe de må hjelpe til med eller assistere med. Det er også flere som vet at du er i fødsel og den informasjonen de trenger selv om ikke det er masse folk inne på fødestuen.

Babyen fik tidlig elektrode på hode for å passe på henne. Jeg er ikke den aller største jenta og derfor fikk vite når jeg skulle presse at OM babyen ikke klarte å komme ut så skulle hjelpe til med tang og om de skjønte før at det kunne bli vanskelig så sto det ikke mindre enn 5(!) leger/kirurger utenfor helt klare som ventet på svar om de trenge å hjelpe til. Man er absolutt i de beste hender på norske sykehus.
 
Det er relativt trygt for en baby å bli født. De aller, aller fleste kommer fra det i god behold. :)

I Norge får 1 av 1000 moderat til alvorlig oksygenmangel under fødsel, som kan gi varige skader. 10-25% av disse babyene dør i forbindelse med fødselen - det er altså snakk om et veldig lite antall. I Norge tilbys også barn med moderat til alvorlig oksygenmangel behandling umiddelbart etter fødselen, slik at sjansene for senskader reduseres.

Her snakker de litt om fødselsskader og hvordan de jobber for å reduser senskader dersom babyen har fått for lite oksygen under fødsel:
https://blogg.forskning.no/forsknin...emser-hjerneskade-etter-fodselsstress/1095904
 
Det er reaktivt trygt å føde i Norge, men ja en sjelden gang går det galt. MEN selv om det blir komplikasjoner under en fødsel betyr det ikke at babyen dør eller får varige skader. Har 3 barn hvorav to av fødslene ikke gikk helt etter boka, men de fikk ingen varige skader.
 
Eg har hatt komplikasjoner under begge mine fødsler men har ikkje opplevd det som dramatisk eller farlig medan det sto på. Eg har vært skikkelig godt ivaretatt begge gongane, og barnelege sto klar til å sjekke begge ungane rett etter fødsel. Ho minste trengte litt pustehjelp heilt med ein gong, men kom seg utruleg fort.

Som dei andre skriver ville eg ha snakka med jordmor om du er bekymra. Kanskje de kan lage eit brev til fødestaden i lag med ynskjer du har som kan gjere det lettare for deg?
 
Fødselen nærmer seg og jeg begynner å tenke mer og mer på den. Gruer meg ikke så mye til smertene, men bekymrer meg mest for at noe skal skje med baby underveis i fødselen. Hvor vanlig er det at baby blir skadet / ikke overlever fødsel? Finner lite informasjon om det på nett.
Gammel tråd, men for de som lurer så er det ca 180 barn i året som dør i slutten av svangerskapet, under fødsel eller før de er 1 uke gamle. Av over 50 000 fødsler. Kun under fødsel er jo da enda sjeldnere, da de fleste av disse barna dør i magen. Årsaken er oftest da morkakesvikt i en eller annen form.
Sannsynligheten er bitteliten, men den er der. Dette er ikke for å skremme, men det kan være godt for de som opplever det å ikke bare få sjokk fordi de aldri har hørt om det. Man hører om syke barn som dør, krybbedød og å miste før uke 20.. La oss snakke mer om det, så alle kan forstå mer av hva det innebærer for de som opplever det!:Heartbigred
 
Jeg var veldig redd for at noe skulle skje babyen under fødsel. "maste" om at de måtte sjekke fosterlyd hele tida:rolleyes:så til slutt satte jordmor en sånn elektrode på hodet til baby som viste fosterlyd hele tiden. Hjalp veldig på at jeg fikk slappet bedre av.
 
Back
Topp