Er det teit ? Bytte etternavn

*Kula*

Elsker forumet
Jeg har et etternavn jeg overhode ikke ønsker og beholde pga at det er fra en del av familien som jeg ikke vil ha tilknytning til.
Mamma er gift og har samme etternavn som stefar. Jeg har vurdert og bytte til mammas pikenavn, men hun sier det er teit for hun har jo det som mellomnavn og ikke brukt det som etternavn på 27 år. Er det teit å bytte til det etternavnet ? Det er fra mammas farside (min morfar som døde da mamma var barn). Hele hennes familie på farsiden har det navnet.
Vil bare ha vekk mitt etternavn. Kunne jo tatt sambos men vi er jo ikke gift enda, og skal ikke gifte oss med det første heller.

Ble langt og teit dette. Men jeg er fortvilt over denne teite situasjonen og vil ikke ha det etternavnet jeg har nå.

Jeg ville kanskje ikke sagt teit, men litt rart? Hvis din mor ikke bruker det, og ikke ønsker det, så ville jeg droppet det. Det er vel flere og flere samboere som tar felles navn, du trenger ikke gå med gifteplaner for å ta hans etternavn. Spørs jo hva han mener om saken så klart.

Jeg synes godt du kan bytte til din mors pikenavn. Hvorfor skulle det være teit? Evt bytte til samme som mor og stefar om han har vært med fra langt tilbake?

Mamma byttet til mormors pikenavn da hun var ung, uten at jeg helt vet hvorfor. Har ikke tenkt på å spørre. Det er samme navn som jeg altså har nå. Syns ikke det er så rart, man kan jo få hete hva man vil. :)

Syns ikke det var teit. Men har barna deres din samboers etternavn? For da kan du jo like greit ta det, så har du samme navn som barna :)

Synes ikke det er teit :) Mamma og pappa fant et felles nytt etternavn fordi de ikke ønsket tilknytning til de navnene de hadde :) Om du velger et helt nytt eller mors pikenavn er jo opp til deg, ikke mor :)

Dersom du føler det slik, er det jo ein grunn til det. Du kan byte navn sjølv om de ikkje skal gifte deke endå. Er det eit sjeldent etternavn, kan du få nei. Begrunn kvifor du vil ta det, f.eks. ta same navn som barna.

Jeg skjønner deg veldig godt! Har selv et etternavn jeg ikke ønsker å beholde. Jeg kommer mest sannsynlig til å bytte til samboerens navn selv om vi ikke er gift eller har planer om å gifte oss. Snuppa har fått samboers etternavn og det samme vil lillebror :) Hadde jeg ikke vært i et forhold nå ville jeg mest sannsylig ha byttet til et etternavn på min mors side :)

Klart du kan bytte! Ta en ny prat med din mor og sjekk at ikke hun har vonde følelsen til pikenavnet sitt? Hvis det bare er det at hun synes det er rart eller unødvendig å bytte, venner hun seg fort til tanken.

Jeg ville kanskje ikke sagt teit, men litt rart? Hvis din mor ikke bruker det, og ikke ønsker det, så ville jeg droppet det. Det er vel flere og flere samboere som tar felles navn, du trenger ikke gå med gifteplaner for å ta hans etternavn. Spørs jo hva han mener om saken så klart.
Jo hun bruker det, men har det nest sist i navnet sitt

Jeg syntes ikke det er teit. Hvis du føler en tilknytning til det navnet så er det det viktigste. Jeg har tatt vekk mitt etternavn av samme årsak. Tok mamma sitt, det var også allerede mitt mellomnavn da :) Hadde jeg ikke valgt det hadde jeg tatt min samboer sitt, men vil helst spare det til vi faktisk er gift :)

Vis min datter hadde kommet til meg å ønsket det så hadde jeg med glede sagt ja :D
Så nei jeg syntes ikke det :) men hun har mitt som mellomnavn da :)

Jeg forstår deg godt og syns ikke det er teit. Jeg skal fjerne et navn selv.

Hvis dere tenker å gifte dere en gang i fremtiden og du vil da bytte til hans etternavn vett jeg det er regler på hvor ofte du kan bytte navn, men usikker om hvilke untak det finnes men har hørt du kun kan bytte hvert tiende år hvis det ikke er endret da?

Hvorfor er det teit? Jeg tok min mors pikenavn som mellomnavn når hun døde. Hun hadde også dette navnet som mellomnavn. Hadde jeg av en eller annen grunn ikke ønsket å beholde etternavnet mitt, så hadde jeg tatt mammas pikenavn/mellomnavn som mitt etternavn, uten problem.

Back
Topp