Er det spark?

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Dette fant jeg på lommelegens side; "Du kjenner antagelig spark på forskjellige steder i magen fordi den lille har god plass og kan danse fritt i fosterhulen. Fosteret kan registrere både lys og lyd som kommer gjennom alle lagene; bukveggen din, livmorveggen og fostervannet. Det kan snu seg bort ved skarpt lys, noen gravide kjenner dette tydelig hvis de legger seg i solen med magen bar."

Dette føler jeg ikke stemmer med meg. Når jeg kjenner noe så er det alltid på det samme stedet; i nedre del av magen. Har vel opplevd kun en gang at det har kommet tydelig spark (vil tro det er spark) to ganger på rappen. Ellers er det mer som en glidende bevegelse inne i magen. Kjennes best om jeg sitter foroverlent en stund. Er dette spark eller er det rett og slett noe helt annet? På de to siste ultralydene har vel babyen ligget vendt innover. På ordinær hadde hun hodet ned, mens et par uker senere lå hun enten med hodet ned eller sidelengs. Litt vanskelig å finne ut av hva JM mener til tider. På ordinær for 2 1/2 uke siden sa JM at jeg nok ville begynne å kjenne spark om 2-3 uker.

Om det ikke er spark, hva er det jeg kjenner da? Føler ikke at det er luft i magen heller. Jeg er utålmodig, og ikke minst så smått bekymret (dette har vært et angstfullt svangerskap så langt så det er ikke noe nytt å være bekymret). Bevegelsene kommer liksom bare når jeg sitter i ro og er avslappet, og det skal jo vel være normalt i forhold til spark?

Er det bare å smøre seg med tålmodighet? Vet at babyen lever og har det bra. På UL i uke 14 snudde hun seg som det første hun gjorde, men i uke 18 og uke 20 har hun bare bevegd seg så smått og veivet svakt med hendene. Tenker at kanskje hun ikke er sterk, at noe er galt med musklene osv osv. Blir jo hysterisk tankegang etter hvert, og det ble ikke bedre av å lese på lommelegen. Liker ikke å være hysterisk gravid, normalt sett er jeg veldig fornuftig

Har ikke tid til å svare så langt, men ser ingen andre som har svart deg enda..
Jeg tror nok at alt du føler er veldig normalt! Jeg har to og føler det mye på samme måte som deg :) Jeg er riktignok ikke i uke 20, men synes ikke du bør være bekymret :) Man trenger faktisk ikke merke liv hver dag før etter uke 28! :D
Sov godt Sylvanas :) Og husk: Tenk gode tanker :D Det må jeg minne meg på selv også iblant ;) Denne gangen skal alt gå fint med barna i magene våre <3

Heia
Jeg forstår deg at du kan føle deg hysterisk, men tror du bare kan slappe av å nyte tiden din som vordende mor. Vi vil jo alle at di små nurkene våre skal ha d godt inni magene våres....
Jeg er gravid for 4.gang å har ikke før nå (ca julaften) begynt å kjenne virkelig m liv - d vil si at jeg nå kan se spark/bevegelser på utsiden. Bevegelene kommer som regel når du holder deg i ro eller slapper av.
Dette går så bra ;););)

jeg begynte å kjenne liv i uke 20, og det føler du altså hehe....

og ser der....plutselig kan jeg se noe som bulker magen min hehe...

Jeg har kjent forsiktige dult i én uke nå kanskje, og mine kommer alltid nærme navlen. Jeg trooor dette er babyen, men er jo 1. gangsgravid, så aner jo virkelig ikke :P Kjente bra mye en dag, også ble det stille i flere dager, også kom det ett i ny og ne. Bekymrer meg ikke i det hele tatt, for jeg vet at jeg har morkaka foran og at det kan ta litt tid. (Men jeg NEKTER meg selv å gå og bekymre meg, for da blir jeg sprø :P) Så tenker så mye positivt jeg bare kan, også har jeg doppler jeg kan lytte med innimellom :) Det mest naturlige er jo at alt er bra :D

Jeg er andregangsfødende, og jeg kjenner ikke mye liv. Litt skuff siden jeg hadde vetet å kjenne liv mye før. Har jo kjent liv, men veldig svakt...

Fra erfaring fra tidligere så vet jeg at spark kan føles veldig forskjellige, bobler, press,dunking,kiling osv... så tror ikke du skal kun tenke på hva du leser på nettet... visst du føler selv at det er spark så er det spark...
Tror det viktigste er å bare nyte det vi tror er spark............................og om noen mnd til så er det ikke alltid like lett å nyte alle sparkene(i allefall ikke de som går i ribbebeina osv)

Selv så kjenner jeg ikke noe særlig av bevegelse inni der ennå (morkaken forran er nok grunnen)
Men pga sykdommer har jeg UL hver 14.dag så liv er det der inne :) (har iallfall vært til nå)

Tusen takk

Det er så rart med det, en tror at en kommer til å være rolig som før, men nå er alt helt forandret. Får bare tro at det er spark og nyte det, men gleder meg virkelig til det kan kjennes på utsiden!

Jeg er andregangs og har kjent liv ganske lenge nå. Først de siste dagene har jeg merket noe andre steder enn nederst i magen. Det er der livmoren er "tettest til overflaten" eller hva jeg skal si. Det er først når ungen blir større at jeg venter å kjenne liv over hele magen. Etter uke 28 bør du kjenne liv hver dag og da kjenner du det nok over større deler av magen. Mange kjenner ikke liv før langt etter uke 20.

Surrehøna skrev:
Jeg er andregangs og har kjent liv ganske lenge nå. Først de siste dagene har jeg merket noe andre steder enn nederst i magen. Det er der livmoren er "tettest til overflaten" eller hva jeg skal si. Det er først når ungen blir større at jeg venter å kjenne liv over hele magen. Etter uke 28 bør du kjenne liv hver dag og da kjenner du det nok over større deler av magen. Mange kjenner ikke liv før langt etter uke 20.

Ah, det gir jo mening!

Lå på sengen for et par dager og kjente litt til det jeg da tror er spark. Fant ut at jeg skulle legge handa der jeg kjenner det, og plutselig følte jeg dult i håndflaten emoticon
La handa til mannen på samme plass og han tror han følte det han og. Utrolig spennende, men nå er jeg selvsagt utålmodig på å kjenne det igjen. Får aldri nok

Det høres helt klart ut som spark dere kjente. Det dumme med den teksten du siterte i første innlegg er at den ikke sier noe om når i svangerskapet det er de beskriver. Barnet åpner vel ikke øynene før i uke 26 så det vil jo ikke reagere på lys før da.

Hoppsann, glemte å opplyse om hvilken uke ja. Det er 22. uke (jeg er 21 uker på veg og lommelegen oppererer med hvilken uke du holder på med).
Skulle igrunn bare sjeke hva som skjedde denne uken, men endte jo opp med å bli mer bekymret istedet for bare nysgjerrig

Back
Topp