Er det slemt av meg?

Helenpia

Forumet er livet
Mamma ringte tidligere for å fortelle at pappas søster har meldt sin ankomst rundt termindatoen min for å være der når Junior blir født, og litt etterpå ( vi bor da hos mamma og pappa inntil vi får ordnet med salg av denne leiligheten, og kjøp av ny) . Hun var fortvilt på mine vegner, og jeg ble ikke mindre fortvila.
Mamma hadde prøvd å få avverga det, og begrunnet med at jeg var førstegangsfødene, og sikkert var sliten etterpå. Dessuten trengte både jeg og Reidar tid for å bli kjent m ed babyen og komme i gang med ammingen hadde hun sagt. Tante hadde bare sagt at hun ville nå ringe å spørre meg hva jeg syns.
Jeg helt ærlig er helt enig med mamma. Jeg ønsker ikke masse folk rundt meg da, og vil ha litt fred med den lille familien min noen uker.
At folk kommer innom for å se gullklumpen er jo bare hyggelig, men ikke for å bo hos oss.
Når tante ringer så håper jeg at jeg på en pen måte vil klare å forklare henne det, men det jeg lurer på er...er jeg urimelig?
Er det slemt av meg?

Nei, det er da ikke slemt! Hadde tenkt akkurat likt som deg! Vil tro du er rimelig slitn etter en fødsel og dersom du bor hjemme har du allerede en del folk rundt deg. Greit å bli kjent med sin egen baby før det begynner å komme overnattingsgjester vil jeg tro.
Håper tanten din skjønner dette [:)] Lykke til når hun ringer!

Synes absoolutt ikke det er slemt. Dette er deres første barn og det er mye nytt dere skal sette dere inn i og dere bør få lov å velge å bli kjent med barnet deres selv først.
Om du forklarer henne det på en fin måte og sier at hun selvsagt skal få hilse på den lille litt senere så bør hun godta det. Synes det er mer slemt dersom hun trenger seg på dere når hun vet dere ønsker litt tid alene først. Forhåpentligvis forstår hun det, så kan dere jo si at dere kan sende henne bilder av den lille eller noe så hun får se og høre at alt går bra etter fødselen, så får hun hilse på noen uker senere når dere er klar. [:)]

Vi kommer også til å begrense besøk like etter fødselen. Fortsatt usikker på hva vi skal si til svigers som ikke bor her, men mulig vi også ber dem om å gi oss litt tid og heller oppdaterer dem med bilder og prater med dem på telefonen. Er litt redd for at det kan bli stressende å skulle få til amming og alt det andre som er nytt for oss dersom vi i tillegg skal  ha folk her selv om det er foreldrene hans.

En mulighet er jo om tanten din kan bo hos noen andre, sånn at hun bare kan hilse på dere noen timer når dere føler for det. Andre slektninger eller lignende dersom hun er helt desperat etter å se babyen. Men synes dere som foreldre skal bestemme hva som passer for dere. Babyen kommer uansett til å være minst like søt noen uker senere selv om den har blitt litt større. [;)]

ORIGINAL: pineapple

Nei, det er da ikke slemt! Hadde tenkt akkurat likt som deg! Vil tro du er rimelig slitn etter en fødsel og dersom du bor hjemme har du allerede en del folk rundt deg. Greit å bli kjent med sin egen baby før det begynner å komme overnattingsgjester vil jeg tro.
Håper tanten din skjønner dette [:)] Lykke til når hun ringer!

signerer

Nei absolutt ikke, det er fullt forståelig at dere vil være "alene" i starten og bli kjent med den lille.
Hun kan jo komme litt senere når dere føler dere mer klar for det.
[:)][:)]
Det er jo stas for alle at du skal ha baby, men den forvinner jo ikke, så de får jo se den før eller senere[:)]

Syns heller det er rart om ikke ho skjønner at dere vil ta det med ro og være en del alene den første tiden jeg! Greit med besøk en time eller to av og til men ikke ha noen boende rundt seg i flere uker..

Si ifra du[:)]

Det er overhodet ikke frekt! Da er det mer frekt av tanta si å trenge seg på i den tida som er så viktig for deg og din kjære til å bli kjent med lilleungen. Hun burde forstå at det ikke er tida for å ha masse besøk på. Da får hun heller ramle innom etter noen uker i det minste. Iallfall om det er snakk om at hun er reisende, og skal bo der. Ikke la deg presse til å ta i mot henne. Da vil du antakeligvis angre senere, og det er en tid dere aldri vil kunne få tilbake.
Lykke til når du snakker med henne!
Vi bor i Østfold, og resten av slekta i Trøndelag, så vi slipper å ha masse folk rundt oss med en gang. Vi fikk ikke besøk på sykehuset en gang med førstemann. På forhånd syns jeg det var trist å tenke på, men da det kom til stykket, syns jeg det var en befrielse å slippe å være vertinne.

Nei, syns hun burde forstå det selv egentlig.. Det er da vanlig folkeskikk å la de nybakte foreldrene få litt tid for seg selv. Hun kan jo komme senere.. Håper du klarer å si i fra på en måte som ikke føles ubehagelig for deg.. Skjønner jo at det ikke er så lett.. Lykke til! [:)]

synes vel heller det er din tante som ikke helt er våken her
man drar da ikke for å være sammen med ferske foreldre slik
Nei, jeg hadde nok sagt noe slik som at: koselig at d vil stille opp tante, setter stor pris på det..men jeg tror ikke den første tiden er den riktige...vi trenger tid til å komme til hektene igjen...men etter litt tid er det kjempekoselig om du vil komme en tur..

Huff, så ekkel situasjon.. Men skjønner både deg og moren din. Tante må da forstå at dere trenger ro når dere kommer hjem med prinsen[:-] Men skjønner jo også at det er fælt å si fra, men i dette tilfellet så hadde jeg nok gjort det[:)] Tante kan jo komme på besøk senere, når ting har kommet på plass, og lillegutt har blitt kjent med mamma og pappa og den nye verden[:)] Lykke til[:)] Klem til deg[:)]

ORIGINAL: Sylvia80

Nei, syns hun burde forstå det selv egentlig.. Det er da vanlig folkeskikk å la de nybakte foreldrene få litt tid for seg selv. Hun kan jo komme senere.. Håper du klarer å si i fra på en måte som ikke føles ubehagelig for deg.. Skjønner jo at det ikke er så lett.. Lykke til! [:)]

ORIGINAL: Rebecca85

Syns heller det er rart om ikke ho skjønner at dere vil ta det med ro og være en del alene den første tiden jeg! Greit med besøk en time eller to av og til men ikke ha noen boende rundt seg i flere uker..

Si ifra du[:)]

Herregud - nei! Det er du absolutt ikke! Si nei! At det ikke passer! Selv om det kanskje er ubehagelig akkurat i det du må si det til tanta di, så vil du være glad for det etterpå. Det er evig nok at dere på en måte bor oppå foreldrene deres i påvente av egen leilighet - selv om dere sikkert har et fint forhold og dere får mye hjelp av foreldrene deres og det går helt fint. Det blir for mye at tanta di også skal være der! Hun er jo ikke bestemora engang! Nei, du er ikke urimelig. Si nei og stå fast ved det. Lykke til [:)]

Det er ikke slemt i det hele tatt!
Det er dere som bestemmer når dere ønsker besøk.
INGEN ANDRE!
Dere trenger tid til å bli kjent som familie, og ikke minst ro til å finne til rette i de nye rollene deres.
Vi hadde ikke besøk på sykehuset med førstemann, og det var utrolig deilig. Vi fikk første besøket etter vi hadde vært 2 dager alene hjemme med den nyfødte, og det var min mor. Hun bodde ikke hos oss. Hun bakte både boller og piroger og var vertinne for de andre besøkende som aldri var der lenge av gangen.

Om tanta di blir snurt eller fornærmet så får hun bare bli det. Eneste dere skal tenke på er deres nye familie og kose dere med babyen![:)]

Tusen takk for all støtten.
Jeg må innrømme at det gnager litt på meg dette her.
Tante bor i Oslo, mens vi da vil være boende i Bodø.
Hun har bare pappa i området, og når hun kommer på besøk er det klart hun bor der.
Men som sagt tidligere så ønsker jeg ro de første ukene etter fødselen.
Vi har jo foreldrene mine allerede der, men heldigvis er de veldig fornuftige og er klare på det området.
De mener begge at jeg og Reidar skal få tid for oss selv, og kommer ikke til å legge seg borti noe som helst.
Jeg har veldig godt forrhold til mine foreldre, og det har Reidar også. Jeg tror egentlig det blir litt godt å ha dem i nærheten.
Men ellers har vi 2 store rom til disposisjon for bare oss. Et til soverom og et til stue [:)]
Jeg får bare ta den samtalen med tante når den kommer, og håpe på at hun forstår når jeg ber henne vente en måneds tid.

Back
Topp