Er det sånn at alle her inne tar tul?

Jeg gjør det fordi jeg har hatt et svangerskap som måtte avbrytes i uke 16 pga misdannelser som var uforenelige med liv på utsiden. Så jeg gjør det for min egen skyld.

Hvis du skal ta så ville jeg gått i uke 12. Da får du en organrettet ul som sjekker mye mer enn bare at hjertet slår. :)
 
Jeg tok i dag, men var for å berolige meg selv. Hatt en del brunt utflod og blødning og har pcos. Så ville være på den sikre siden. Jeg synes det var verdt det for min del, og for å få sett hvordan det står til der inni. Er første gangen min, og alt er heldigvis helt normalt [emoji7][emoji7]
 
Tusen takk [emoji173]️ eg trur eg ikkje tar noko tul før oul. Har aldri opplevd noko som tilseier at eg bør gjere det, og er ganske rolig for det no. Eg trur den lille har det bra siden dette svangerskapet her er ganske likt dei to andre eg har hatt... tenkte litt på det med å ta ein tul før vi fortalte barna det, men skulle det vere noko galt, så hadde nok ikkje eg klart å skjule det overfor barna uansett eller nokon andre... så eg trur eg venter, om ikkje det er noko som dukker opp som tilseier at eg bør ta ein sjekk. Men blir lenge å vente til rett før jul [emoji28]
 
Litt sjokket over hvor mange som tar tul selv! Men leste en artikkel for ikke lenge siden som sa at så mye som 80% av damer faktisk gjør det.

Jeg var ikke på tul forrige gang, men trodde jeg var to uker lenger på vei enn jeg var og dermed måtte jeg komme tilbake på ny oul. Så da var jeg jo litt heldig og fikk 2 stk gratis. Det var på den første av disse to vi fikk vite kjønn og fikk med noen fine bilder, andre gangen var det hovedsaklig fastsetting av termin for det var nærmest umulig å se noe pga hvordan hun lå.

Usikker på om det blir noe tidlig ultralyd denne gangen. Har jo lyst, men det er så himla dyrt. I såfall vil jeg vente til mellom uke 12 og 14, slik at vi får mest mulig ut av det :)
 
Syns det er synd at så mange stresser med om det er liv eller ikke når ingenting tilsier at det ikke er det. Skal selv ikke på tul, så blir å vente til ordinær. Stress ned folkens!

Og alle nedtellingene til tul alle har her inne er veldig kjipt å se på for oss som ikke skal. Jeg skjønner at de som har hatt komplikasjoner før/ma/sa/medisinsk grunn til tul er helt greit, men de som kun gjør det for å «berolige seg selv» for de er stressa osv, ta deg en bolle [emoji4] Du får ikke gjort noe med det uansett.
 
Syns det er synd at så mange stresser med om det er liv eller ikke når ingenting tilsier at det ikke er det. Skal selv ikke på tul, så blir å vente til ordinær. Stress ned folkens!

Og alle nedtellingene til tul alle har her inne er veldig kjipt å se på for oss som ikke skal. Jeg skjønner at de som har hatt komplikasjoner før/ma/sa/medisinsk grunn til tul er helt greit, men de som kun gjør det for å «berolige seg selv» for de er stressa osv, ta deg en bolle [emoji4] Du får ikke gjort noe med det uansett.

Her fremstår du sikkert som mer nedlatende enn du mente å være, men det å gå på TUL er jo helt frivillig. Det er med andre ord ikke et eksklusivt tilbud noen få utvalgte har mulighet til, men derimot noe hver enkelt bestemmer selv. Sånn sett bør det vel ikke være "kjipt" for de som ikke skal på ul å høre om andre som skal det.

Det er kjempekoselig med en sniktitt inni magen, uansett om det er medisinsk grunn til det eller ikke. For noen er det med på å gjøre svangerskapet mer virkelig.

Så lenge man betaler av egen lomme og ikke benytter seg av offentlige ressurser så skjønner jeg virkelig ikke at det plager deg at andre velger annerledes enn deg selv. Det er ingen her som kritiserer deg for ikke å gå på TUL, fint om du viser samme respekt tilbake.
 
Eg skjønner godt at det er dei som er veldig usikre og får på ein måte mykje av svangerskapet ødelagt fordi dei bekymrer seg slik.. da er det nok godt å bestille ein time. Eller dei som trur noko er galt men får ikkje støtte hos legen, og må dermed ordne opp i ting sjølv. Veldig bra at vi har eit alternativ der ein kan velge sjølv.. for i andre land tar jo dei ultralyd i veke 12. Og personlig synest eg godt vi kunne hatt det her i Norge også. Men... eg bekymrer meg ikkje for nurket i magen. Det er så lite eg kan gjere... og så lenge eg kjenner meg gravid, så trur eg h*n har det bra. [emoji173]️ men ingen må dømme andre for kva dei ønsker/trenger å gjere. Eg var berre nysgjerrig på om alle tok her inne, for dei som ikkje tar tul seier lite om det [emoji28] meeen veldig kjekt å sjå ultralyd bilde fra dere som tar [emoji1303] dei er vel ganske like på dette nivået så synest det er flott å sjå utvikling [emoji7]
 
Tok tul i uke 8 sist, men det var fordi jeg hadde noen dager med blødninger.
Hadde ultralyd i dag (11+2), men det er bare fordi jeg hadde alvorlig sv.forgiftning sist og fått beskjed om at jeg måtte
 
Jeg har aldri hatt ma, sa eller andre problemer, men ble litt nervevrak av å lese her inne på forumet, så jeg skal :3 Uff.
Dette svangerskapet er selvsagt ikke likt de to andre jeg har bak meg, så da går jeg rundt å bekymrer meg.
 
Vi tok tul på grunn av det er prøverør, da vil de gjerne at vi skal ta slik at de ser hvor mange det er. I tillegg har jeg tilbud om flere dersom jeg ønsker på grunn av det som skjedde forrige svangerskap. Men tror det for min del vil bli mer aktuelt å ha hyppigere ul mot slutten av svangerskapet.
 
Jeg har tatt tidlig ultralyd denne ganga på grunn av blødninger. Sist tok jeg fordi de var usikker på termindato etter en SA.
 
Jeg var nå på mandag, uke 7+3, for å se hvor mange foster det er. Mulig jeg tar en ul rundt uke 12.
 
Jeg tenkte å ta tul først, men nå har jeg blitt usikker på om jeg orker. Jeg har fullt opp med ei lita ei på 6mnd og tia går så fort så plutselig er det vel tid for OUL
 
Jeg blir kalt inn til tre tul dette svangerskapet pga. diagnosen min og forskning. Forrige svangerskap trengte jeg ikke ta det. Selv er jeg helt rolig på det, og har vært på to av de allerede. Tror kanskje ikke jeg hadde tatt noen privat om ikke sykehuset hadde kalt meg inn. Jeg merker selv at jeg blir litt mer stresset i forkant av undersøkelsene og begynner å bekymre meg litt, noe jeg altså ikke gjør ellers.
 
Back
Topp