Er det riktig å skrive det sånn?

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
Det har bestandig plaget med når jeg leser/hører at folk letet i stedet for lette. Man kan bøye sånt med mange verb, men jeg kommer jo aldri på flere eksempler i farta. Der blir brukt mye, både i bøker og muntlig. 
Jeg tenker at den omskrivingen "lette" er det som høres best ut, det er enklere og bare høres rett ut i mitt hode. 

Tenkte bare på det da jeg leste denne artikkelen http://www.dagbladet.no/2012/08/19/nyheter/utenriks/amelia_earhart/ekspedisjon/23020508/, nesten nederst står dette:

- Ikke bare er området fullt av kroker, kratere og huler, men vraket kan også ha fløtet bort med strømmen, skrev de. 

Fløtet?
Det kan da ikke være riktig?

flyte - fløt el. fløyt, flytt (norr fljóta)

Så her vil nok riktig form være "flytt".
Å fløte (har fløtet) er jo noe man gjør med tømmer - riktignok på vannet, men tror ikke det er heeeelt det de tenker på...

Minerva skrev:
flyte - fløt el. fløyt, flytt (norr fljóta)

Så her vil nok riktig form være "flytt".
Å fløte (har fløtet) er jo noe man gjør med tømmer - riktignok på vannet, men tror ikke det er heeeelt det de tenker på...

Ah... Sterke verb - in my heart ;p

Omvendt er faktisk like vanskelig i enkelte tilfeller.
Som f.eks "Å tisse" "Å stikke"

Tiss - tass - har tusse ---> Klassiker
Stikk - strakk - har strukket 

Men det er jo bekymringsverdig at media ikke kan å bøye sterke verb. De har jo til og med folk som leser over og godkjenner. *Riste på hodet*
Jeg forstår det er enkelt å ta feil i det daglige når man skriver selvsagt.

Caffa skrev:

Men det er jo bekymringsverdig at media ikke kan å bøye sterke verb. De har jo til og med folk som leser over og godkjenner. *Riste på hodet*

Der det DET som er forskjellen på sterke og svake verb? Det husker jeg ikke fra skolen, klarte liksom aldri å lære meg det, Det var en av de få tingene jeg slet med. :p

Jeg kjenner jeg er litt glad jeg ikke valgte norsk som fag nå på lærerskolen, for å skulle rydde opp i dagens norsk er ikke noe jeg vil ha på meg. Kan heller sitte på sidelinja og klage. 

Caffa skrev:

Åja, strekt! Den er jo vanlig, og høres fæl ut!

Hva er det som kjennetegner et sterkt eller et svakt verb? Hva er reglene egentlig? Kjenner jeg kunne hatt godt av å tatt norsken på nytt igjen

I en norskstil vet jeg at jeg ville ha omskrevet og kommet unna ordene totalt haha
Her hadde jeg ikke klart å få å ha flytt til å høres riktig ut.

På dialekt sier jeg "har fløti"....

Back
Topp