Er det ok at baby gråter i sengen om jeg har nærkontakt med hun?

Bkno0206782

Første møte med forumet
Vi har en nydelig jente på snart 5 måneder. Helt fra begynnelsen har det vært vanskelig å legge henne ned, hun ville absolutt ikke være på ryggen. Derfor har det vært helt umulig å ligge henne i en babyseng. Jeg har hun derfor nå liggende i et babynest i sengen, mens stakkars papsen sover på sofaen.

Hun tar ikke smokk, og bruker derfor puppen min som pupp i stedet. De ekstremt få gangene hun suger tak i smokken, sovner hun. Men ellers trenger hun puppen min for å sovne. Derfor slenger jeg som regel puppen over babynesten og ammer henne slik før hun sovner, og når hun våkner opp på nettene. Problemet er at hver gang hun våkner og merker at puppen ikke er i munnen lengre, begynner hun å skrike, og klarer ikke å sovne av seg selv. Dette resulterer i at hun våkner enooooormt mange ganger på nettene, så jeg er helt utslitt.. Forrige gang våknet hun 7 ganger på 1 time, og da skjønte jeg at det muligens må til noen nye metoder. I tillegg får jeg veldig vondt i nakke og rygg av å amme over babynest, men kan ikke ta henne opp av denne, for om hun sovner når jeg ammer, våkner hun og skriker når jeg legger henne ned igjen. 1 gang i uken jobber jeg kveld, så da må faren legge henne. Selv om hun tar flaske, sovner hun ikke med denne, og pappaen har jo ikke pupp, så da skriker hun i flere timer.

Helsesøster sa til meg at jeg kunne prøve å konsekvent ikke gi pupp etter at jeg har ammet henne for kvelden. Hun sa og at jeg ikke skulle ta babyen opp, og bare ligge et kinn inntil og holde henne i hendene. Jeg har prøvd dette 3 ganger. Problemet da er at hun hylskriker i 5-15 min, før hun sovner. Jeg ligger da brystet mitt inntil hennes, kinnet inntil hennes og holder henne i begge hendene, så jeg har god nærkontakt. Når hun da endelig sovner, merker jeg at hun sover tyngre og mye lenger om gangen. Men jeg har lest at babyene ikke skal grine seg i søvn. Usikker på om dette betyr når du ikke er der, og om det er ok når du har kroppskontakt? Syntes det er litt forferdelig å ikke hjelpe på noen annen måte når hun skriker.. Og vil for all del ikke gjøre noe som "skader" henne i lengden. Hun roer seg omtrent med en gang jeg plukker henne opp, men skriker igjen når jeg legger henne ned igjen.. Er det ok at hun sovner etter 5-15 min, så lenge jeg har kroppskontakt, eller er dette og skadelig for henne?

Setter veldig pris på alle svar.

Nå har jeg ikke barn fra før,venter vår første....men... Jeg tenker at du ikke gjør noe galt. Hun skriker kanskje av vane,og hun er ikke utrygg eller lider noen nød når du er der hos henne. For at både du og babyen skal ha det bra,må nattesøvn fungere.

Jeg synes du skal høre på helsesøster. Det er en fase nå til dere finner en ny rytme i hverdagen, og da er det nok skriking i en periode. Du kan ikke slite deg ut i både nakke og rygg,og verken du,far eller baby kan ha det slik du beskriver. Du må jo feks på jobb som du skriver, da er det ikke bra at hun hyler i timevis,og far får en slik opplevelse hver gang. En "avvenning" er nok det som er best for dere alle på lang sikt,selv om det helt sikkert også er tøft å stå i det når det pågår.

Aner ikke om det er skadelig eller ikke, men hvis du føler at det ikke er riktig, ville jeg prøvd å finne en annen løsning.

For meg var det veldig unaturlig å ikke ta opp gråtende baby, så jeg tok opp hver gang det var gråt. Kjøpte til slutt en ammemadrass (sånn som man kan ta ned sidene på, så blir det helt flatt liksom) for det ble slitsomt å reise seg over babynestet sånn du beskriver.

Jeg ble mer sliten og trøtt av gråtende baby, og lot heller babyen få pupp i et par minutter og byttet puppen med smokken. Etterhvert gikk det å bare gi smokk, og når smokken ikke fungerte, var babyen sulten og måtte få mat [emoji4]

Så lenge du ligger der med henne så tenker jeg det er helt ok, når vi har hatt vanskelige perioder med jentene her har jeg sitti ved siden av senga deres og kosa, snakket osv... (de har alltid sovet på eget rom i egen seng). Skjønner godt at du syns det er ubehagelig, men om du ikke orker våken netter med så hyppig amming kan det godt være at det er det som skal til. Har du prøvd andre typer smokk? Vår minste tar kun en type, alt annet spyttes kjapt ut igjen.

Men hun er fem mnd og derved trolig i all hovedsak bare ammet eller evt flaske. Ikke annen mat enn melk. Og helsesøster sier du ikke skal gi henne nattmat? Det er ikke normalt å vente at de slutter å spise på natta før de er godt igang med fast føde. (strengt tatt er mine ammet på natta lenge etter det...)

At det ikke er holdbart å våkne hvert 10. Minutt sier seg så noe må du finne på. Føles det rett fpr deg å ligge sånn mens hun gråter? Jeg hadde ikke klart det, men vi er ulike.

Jeg samsover uten nest da, og ammer akkurat nå min datter som våknet. Jeg sa det akkurat til mannen når hun ba ham om å gå
Jeg må bare nyte denne stunden, det varer ikke så lenge. Det at mamma er det aller beste som finnes. Mamma har pupp.

Men mi sover da. Når hun nå snart sovner ammer jeg henne trolig ikke før til morgenen igjen. Det har dog begynt å bli sånn ca 5 da. Før halv seks sier hun fra at vi må stå opp. Hun skal på do. Never mind at mor er trøtt ;-)

Ja, som du ser. Jenta jeg ammer nå snakker. Hun blir to år i jula. Det varer ikke så lenge. Snart er ikke mamma lenger det aller beste som finnes i hele verden

Personlig så har det aldri vært greit for meg. Har vært i samme situasjon som deg. Her var det i tillegg låsninger som gjor det vondt for hu å ligge på rygg.
Så lenge barnet blir sett og får trøst og nærhet, men personlig ville jeg plukket opp og bysset/Amma. Tenk hu er bare 5 mnd, hu har vært lenger inni magen din uten å kjenne på sult og kulde osv enn utenfor. Lest om 4 trimester? En liten trøst, men det blir bedre. De går gjennom sykt mye i utviklingen første årene så urolig søvn er helt normalt, da de bearbeider inntrykk/følelser i søvne.

Hvor mye kan en egentlig forvente av en baby på fem måneder? Ikke for å være krass, bare et spørsmål å tenke over.

1. Kan du ikke droppe nestet og bare ha henne inntil deg slik at hun har fri tilgang?
2. Puppen brukes ikke som smokk - smokken brukes som pupp. ;)
3. Litt usikker på om helsesøster mente at du skulle slutte å gi pupp om natta. Babyer på fem måneder bør absolutt få nattmat. Jenta mi sluttet av seg selv ved 8-9 måneder.
4. Er det mulig å skifte fra kveld til dagskift på jobb? Det er jo ikke helt heldig at babyen må skrike i timesvis fordi du er borte selv om det bare er en kveld i uka.

Har selv hatt to unger som jeg har slitt litt med å sove på kveld og natt. Det er ikke lett, men det går over. Og fem måneder er ikke så gammelt...

Helt enig med hun over. Er ikke lett å være baby og bli tvunget til å vende seg til en ny verden. Hun trenger nærhet og trøst, og da er puppen number one. Ingen over, ingen ved siden av. Er plastdings kan ikke erstatte pupp.

Jeg hadde ikke klart å la være og løfte opp.
Men jeg skjønner du er sliten.

Har dere begynt med grøt? Ofte sover de tyngre og lenger om de får et fast måltid ved leggetid.

Kan baby ha vondt noe sted, feks nakke? Eller reagere på noe du spiser?

Hei igjen!

Først og fremst, tusen takk for alle som har tatt seg tid til å svare! Veldig mange gode svar, og jeg setter pris på alle tips og råd.

Bare for å oppklare litt, jeg fullammer, og når hun våkner opp på natten ammer jeg henne hver gang. Eneste jeg vurderte å endre, er å ikke ha henne på puppen for sovne, for å hjelpe henne å sove selv, uten å måtte ha puppen. Da har jeg på forhånd ammet henne godt, slik at hun ikke er sulten. Når hun gjør det, sover hun også mye bedre gjennom resten av natten.

Dette er vår første baby, så vi har bare fulgt det helsesøster har fortalt oss, men jeg ville gjerne dobbeltsjekke, for jeg vil selvfølgelig det beste for lille jenta vår. Gjorde masse research, men i alt jeg fant stod det bare at man ikke skulle la babyen gråte når man var ute av rommet, for da tror hun at hun er forlatt. Men fant ingen info om hvordan det var om jeg lå der og trøstet og koste med henne samtidig.

I forhold til spørsmål:
1. Vi har prøvd 4 forskjellige former på smokker, inkludert cherry smokken, men alt går bare ut igjen..
2. Jeg forventer selvfølgelig ikke noen av en baby på 5 mnd, men jeg vil selvfølgelig det beste for henne. Har hørt fra noen at det beste er å hjelpe henne å sovne selv når hun legges for kvelden, for da sover hun tyngre og bedre. Tenker at det ikke kan være så godt for hun å få lite søvn heller. Men jeg vet ærlig talt ikke, og trengte derfor litt råd. Men du kommer med mange interessante innspill, så tusen takk for det. Er dessverre umulig å få skiftet til dagtid.. Er som regel hjemme i 21-tiden, men hun pleier å sovne rundt 19.00
3. Vi har ikke begynt med fast føde enda, men det er sikkert ikke langt unna. Tror ikke hun har vondt, for det går som regel greit nå å ligge på rygg når hun ikke er trøtt. Har en søvn dagbok så får tatt lurer på samme tid hver dag. Men ellers er det som regel en indikasjon på at hun er trøtt om hun er på ryggen og begynner å knirke litt. Hun griner bare når blir lagt ned når hun er trøtt.

Tusen takk for alle tanker, råd, meninger og innspill :) Vil bare finne ut hva som er best for henne ❤️

• Liker
Reactions: B
Tror ikke hun tar skade av det. Som du sier, har hun allerede spist.
Og, noen ganger har man utrøstelige barn. Da må man bare være der hos de, slik du gjør.

Vil anbefale deg å ta tiden på hvor lang tid hun bruker på å sovne av seg selv. Er det noen endring. For meg var det lettere når jeg så at barnet mitt gråt kortere og kortere for hver kveld.

Og, om hun ikke vil ligge på rygg når hun skal sove: hva med å legge henne på siden til hun er i søvn, og så legge henne ned på ryggen igjen da?

Lykke til. Du gjør en god jobb!

Det var godt tips. Jeg har ikke tatt tiden, men det virker absolutt som at det blir kortere og kortere disse 3 kveldene jeg har prøvd. Og hun ligger heldigvis ikke sånn lenge før hun sovner.

Jeg ligger hun alltid på ryggen, og så vrir hun seg som regel på siden i løpet av kort tid. Det er litt av grunnen til at jeg ikke har tatt vekk babynestet. I og med at den forhindrer at hun vrir seg helt over på magen. Noen ganger roer hun seg litt når hun kommer på siden og.

Tusen takk for oppmuntringen Muskatt! Setter veldig pris på det!

Jeg hadde en sånn baby, og lyttet da til alle som da det var farlig at babyen gråt. Etterhvert så vi konsekvensen av for lite søvn på babyen vår, vi så også konsekvensen av all denne småspisingen babyen gjorde fordi smokk var uaktuelt.
Jeg hadde en baby med store blå ringer under øynene, som våknet hver 10 minutt og den fysiske utviklingen stagnerte, vekt og høyde stagnerte. At babyer ikke sover noe er ikke bra, det kan også være med å påvirke barnet.
Jeg måtte selv igjennom det samme som du gjør nå, jeg var der for barnet mitt men det er også foreldrene som har ett ansvar å lære barna sine å finne søvn. Og påvirker lite søvn barnet, ja da må man gjøre noe.
Jeg gjorde som deg, men ble gråten for intens så plukket jeg opp babyen og bysset litt for så å legge ned igjen. Jeg satt også på musikk å danset babyen i søvn om trøst ikke fungerte. Jeg synes du gjør det riktig jeg, du tenker på barnet ditt å gir barnet søvn. Det er viktig :)

Hei igjen!

Først og fremst, tusen takk for alle som har tatt seg tid til å svare! Veldig mange gode svar, og jeg setter pris på alle tips og råd.

Bare for å oppklare litt, jeg fullammer, og når hun våkner opp på natten ammer jeg henne hver gang. Eneste jeg vurderte å endre, er å ikke ha henne på puppen for sovne, for å hjelpe henne å sove selv, uten å måtte ha puppen. Da har jeg på forhånd ammet henne godt, slik at hun ikke er sulten. Når hun gjør det, sover hun også mye bedre gjennom resten av natten.

Dette er vår første baby, så vi har bare fulgt det helsesøster har fortalt oss, men jeg ville gjerne dobbeltsjekke, for jeg vil selvfølgelig det beste for lille jenta vår. Gjorde masse research, men i alt jeg fant stod det bare at man ikke skulle la babyen gråte når man var ute av rommet, for da tror hun at hun er forlatt. Men fant ingen info om hvordan det var om jeg lå der og trøstet og koste med henne samtidig.

I forhold til spørsmål:
1. Vi har prøvd 4 forskjellige former på smokker, inkludert cherry smokken, men alt går bare ut igjen..
2. Jeg forventer selvfølgelig ikke noen av en baby på 5 mnd, men jeg vil selvfølgelig det beste for henne. Har hørt fra noen at det beste er å hjelpe henne å sovne selv når hun legges for kvelden, for da sover hun tyngre og bedre. Tenker at det ikke kan være så godt for hun å få lite søvn heller. Men jeg vet ærlig talt ikke, og trengte derfor litt råd. Men du kommer med mange interessante innspill, så tusen takk for det. Er dessverre umulig å få skiftet til dagtid.. Er som regel hjemme i 21-tiden, men hun pleier å sovne rundt 19.00
3. Vi har ikke begynt med fast føde enda, men det er sikkert ikke langt unna. Tror ikke hun har vondt, for det går som regel greit nå å ligge på rygg når hun ikke er trøtt. Har en søvn dagbok så får tatt lurer på samme tid hver dag. Men ellers er det som regel en indikasjon på at hun er trøtt om hun er på ryggen og begynner å knirke litt. Hun griner bare når blir lagt ned når hun er trøtt.

Tusen takk for alle tanker, råd, meninger og innspill :) Vil bare finne ut hva som er best for henne [emoji173]️

Var slik jeg skjønte innlegget ditt, at du ammer men at du gjerne vil bli kvitt smokkingen på puppen[emoji5] det skjønner jeg veldig godt. Syns forholdene ligger godt til rette, du ligger jo sammen med henne, hun er mett så da mangler «bare» søvnen. Det er jo ikke så lett desverre, jeg har som nevnt alltid sitti inne hos mine om det har vært gråt, så de vet jeg er der, tror ikke en baby tar skade av å gråte så lenge de ikke føler seg alene så fortsett som du gjør.

Signerer hu over når det gjelder å notere når hun sovner og hvor lang tid det tar, men mye hyl og stress er det vanskelig å se noe bedring uten å faktisk kunne lese det[emoji23]

Vi har alltid vært nøye på å legge våre barn våkne etter mat/amming, så de finner søvnen selv, en baby som sovner et sted og blir føyttet kan fort våkne igjen.

Kanskje det kan være lurt å begynne å innføre litt velling/grøt? Hun er jo 5mnd, noen babyer kan fullammes og kun det lenge mens andre har tydelig behov for mer, så du kan jo prøve[emoji5]

Vi ga litt velling på flaske etter amming på kvelden rundt den alderen, det hjalp godt på innsovninga, selv om han våkna og skulle ammes et par ganger til om natta. Tenker at du gjør alt rett, når du ligger hos henne. Ikke alltid en klarer å stoppe gråten heller, noen ganger virka det bare som han måtte få det ut, på en måte.

Mitt beste råd er: ta det med ro og stol på deg selv. Du veit best hva som er best for dere. Dette veit jeg kan være vanskelig hvis man stresser men er du som sitter med fasiten. Jeg har to forskjellige barn som må behandles forskjellig i forhold til søvn og mat. Yngste er også syk så kan skjønne det med skrikingen. Men når sykehuset som opererer min sønn stoler på min magefølelse og mitt mammahjertet så burde vi alle mammaer gjøre det også. Mine fikk fast føde fra de var 4 mnd men dette er ikke riktig for alle. Min eldste sover sammen med meg enda mens yngste aldri har gjort det. Eldste var og er vanskelig å legge mens yngste er det bare å legge i senga og gå. Eldste trengte nattmat lengre enn yngste. Eldste trengte mnd lengre enn yngste. Yngste spiste mer fast føde tidligere enn eldste. Det er vanskelig å gi noen spesifikke er synes jeg og spesielt siden mine barne er så forskjellige. Men får aldri sagt nok at folk må stole på seg selv. Mammahjertet er fantastisk til å ha rett. Min sønn ble sjekket på sykehuset på mandag pga mitt mammahjertet og det hadde rett. Jeg kom rett til en kirurg som da at ja han hadde fått brokk igjen og må operers, men dette visste du jo sa han. Så kirurgen stoler på mitt mammahjertet. Stol på dere selv mammaer ( Ja jeg er litt sprø om dagen med en syk gutt som jeg gråter mye for).

Åhh, tusen takk til dere siste! Ble litt stresset tidligere, så jeg kjente at jeg ble mye mer beroliget nå.

Det virker som at det hjelper når hun sovner selv, selv om hun griner, for hun får mye bedre søvn da. Hun sover tyngre og våkner ikke så ofte.
Vi har samme problem K.M. Ser at hun begynner å få blå og lilla ringer rundt øynene, for det er like vanskelig å få henne til å sove på dagen. Hun tar som regel 3 lurer, men alle under 30 min. Så når det blir lite nattesøvn i tillegg, blir der ikke mye til sammen.

Tenker jeg gjør som en del foreslår, at jeg fortsetter å prøve med å få henne til å sovne selv mens jeg er der for henne, tar henne opp når skriking blir mer intens, og legger henne ned igjen med en gang hun roer seg. Ellers føles det som om at jeg gjør henne en bjørnetjeneste ved å bare kunne sove med pupp, i og med at jeg føler at jeg "ødelegger" den dype søvnen for henne.

Skal til helsesøster igjen neste uke, så skal høre med henne da om vi kan begynne med litt grøt. I og med at hun vil ha pupp hele tiden, er produksjonen min i full sving, så jeg har mye melk. Men en del av dere foreslo at hun kanskje sover litt bedre da, så skal prøve å få innført dette fra forhåpentligvis neste uke.

2+1+1<3 og K.M - når dere gjorde det, tok det lang tid før babyen lærte seg å sove av seg selv?

Veslejenta88 : Enig med deg om mammahjertet og magefølelsen. Og sender deg og gutten din masse kjærlighet! Håper at han blir frisk og får det bra igjen veldig snart! ❤️

Igjen, takk for all hjelp

Åhh, tusen takk til dere siste! Ble litt stresset tidligere, så jeg kjente at jeg ble mye mer beroliget nå.

Det virker som at det hjelper når hun sovner selv, selv om hun griner, for hun får mye bedre søvn da. Hun sover tyngre og våkner ikke så ofte.
Vi har samme problem K.M. Ser at hun begynner å få blå og lilla ringer rundt øynene, for det er like vanskelig å få henne til å sove på dagen. Hun tar som regel 3 lurer, men alle under 30 min. Så når det blir lite nattesøvn i tillegg, blir der ikke mye til sammen.

Tenker jeg gjør som en del foreslår, at jeg fortsetter å prøve med å få henne til å sovne selv mens jeg er der for henne, tar henne opp når skriking blir mer intens, og legger henne ned igjen med en gang hun roer seg. Ellers føles det som om at jeg gjør henne en bjørnetjeneste ved å bare kunne sove med pupp, i og med at jeg føler at jeg "ødelegger" den dype søvnen for henne.

Skal til helsesøster igjen neste uke, så skal høre med henne da om vi kan begynne med litt grøt. I og med at hun vil ha pupp hele tiden, er produksjonen min i full sving, så jeg har mye melk. Men en del av dere foreslo at hun kanskje sover litt bedre da, så skal prøve å få innført dette fra forhåpentligvis neste uke.

2+1+1<3 og K.M - når dere gjorde det, tok det lang tid før babyen lærte seg å sove av seg selv?

Veslejenta88 : Enig med deg om mammahjertet og magefølelsen. Og sender deg og gutten din masse kjærlighet! Håper at han blir frisk og får det bra igjen veldig snart! [emoji173]️

Igjen, takk for all hjelp

Her har det gått litt i perioder, hun har hatt utviklingssprang der hun har vært vanskelig å legge osv, men som regel går det noen dager så er hun tilbake i «sporet» igjen[emoji5]

Vi begynte å gi grøt tidlig, starta å gi litt tynn grøt til frokost, så evt magevondt ikke skulle forstyrre natta, etter noen dagerkye vi mengden pulver i grøten så den ble tykkere[emoji5] når hun tålte dette greit så fikk hu en liten posjon tynn grøt før natta (ca em rime før leggetid[emoji5]

Babytid er ikke så idyllisk som mange påstår :p min eldste sov minimalt, natt og dag. Det eneste som fungerte var samsoving, så vi gjorde det. Lykke til, det går over en gang. Det er utrolig slitsomt mens det står på :o

Back
Topp