Er det OK å ta et glass vin til fredagstacoen sammen med barna?

  • Trådstarter Moderator Wilma
  • Opprettet
For oss, nei. Vi er totalavholds og vi synes ikke det er greit å drikke i nærheten av barna. At andre gjør det er helt ok for meg. Dette må man kjenne på selv :)
 
Jeg drikker ikke til mat :p drikker jeg så er det enten en baileys til dessert eller så er det for å bli full.. Siden jeg ikke liker å bli full eller ventet med dessert til ungene er i seng drikker jeg lite og aldri forran ungene. Men mannen kan fint ta en øl til maten selv om ungene er oppe.
 
Jeg ser ikke noe problem med det. Men har aldri gjort det selv. Enda :)
 
Jeg synes ikke det. :)
Hvorfor ikke? -Fordi jeg vet nok om barns forhold til voksnes alkoholvaner, og sjansene for at de får et usunt forhold til alkohol selv. :)
 
Jeg synes ikke det. :)
Hvorfor ikke? -Fordi jeg vet nok om barns forhold til voksnes alkoholvaner, og sjansene for at de får et usunt forhold til alkohol selv. :)
Det avhenger vel mye av hvordan de voksnes alkoholvaner er...
 
Vanligvis er jeg enig i mye av det Tjomlid sier, men det blogginnlegget du linker til er problematisk i forhold ett glass vin til maten debatten. Allerede i overskriften går det galt, da det ikke er 5 grunner til å drikke forann barna, men 5 halveis dårlige svar til en kronikk.

Poeng nummer 1 har han ingen støtte for. Han sier selv at han antar at det er likt med røyking og drikking, men den antagelsen blir for tynn. Alkohol og sigaretter har helt forskjellig plass i samfunnet. Man vil jo aldri at noen skal begynne å røyke, røykere blir sett ned på og til tider uthengt i samfunnet. Det samme kan du ike si om alle som nyter alkohol. Derfor kan de to ikke sammenlignes direkte, og derfor faller poeng nummer 1 vekk.

Når det kommer til poeng nummer 2, så står det at 19% av barn, altså mennesker under 18, hadde sett foreldrene sine jevnlig beruset. Ser man på statistikken for alkoholmisbruk i Norge, ligger dette på rundt 10%. Derfor kan man sånn løst regnet anta at hvertfall 10 av de 19 prosentene har foreldre som har et alkoholproblem, og derfor ikke et normalt forhold til rus. Legger man i tillegg til de menneskene som ligger i grenseland, men som teknkisk sett ikke har diagnosen, så kommer man nok ganske nærme 19% av barnefamilier. For øvrig var den undersøkelsen gjort blandt ungdommer, ikke små barn. Dessuten så var det snakk om tydelig beruselse. De aller, aller færreste blir overstadig og tydelig beruset av ett glass øl.

Som bringer meg til punkt nummer 3. Ja, folk har en tendens til å oppfatte seg selv som mindre beruset enn de er. Men hvis man er to foreldre, og den ene tar seg en øl, så burde et voksent, edru menneske med evne til å forstå hva rus er, se om partneren sin blir påvirket av et glass vin lenge før et barn som i utgangspunktet ikke vet hva beruselse er gjør det. De ville nok også merket det med én øl innabords, selvom de ikke nødvendigvis ville merket sin egen rus. Og er man alene mes barna, og ikke klarer å la vær å drikke, så er man jo i kategorien med problematisk alkoholforbruk, og dermes reflekterer jo heller ikke det på sunt alkoholforbruk.

Punkt nummer 4 faller på sin egen urimelighet. Selvom man tar seg en øl til pizzaen forann barna, er ikke det ensbetydende med at man lar de slippe unna med alt. Man kan syns det er greit å ta en øl, og samtidig sette grenser. En forelder med en tenåring vil alltid være over 18. Derfor er det totalt uproblematisk å kunne ta seg en øl, og å nekte en tenåring å gjøre det samme før de er 18. Å si at alle som tar en øl til maten ikke evner å sette grenser for barna sine, blir en ganske drøy påstand.

Nummer 5 er egentlig bare en oppsummering.

Faren min var alkoholiker, og derfor drikker jeg ikke selv. Men man må kunne tenke kritisk, selvom det er Tjomlid som skriver det. Han er også et menneske, og ikke så rent sjeldent lar han sine egne følelser styre. Statistikk er lett å manipulere i sin egen favør, da det er så mange variabler som må tas høyde for at det skal bli korrekt, at det nesten er umulig å få et helt nøyaktig resultat. Man får estimater, og man må også behandle resultatene som sådan. Takk for meg.
 
Vanligvis er jeg enig i mye av det Tjomlid sier, men det blogginnlegget du linker til er problematisk i forhold ett glass vin til maten debatten. Allerede i overskriften går det galt, da det ikke er 5 grunner til å drikke forann barna, men 5 halveis dårlige svar til en kronikk.

Poeng nummer 1 har han ingen støtte for. Han sier selv at han antar at det er likt med røyking og drikking, men den antagelsen blir for tynn. Alkohol og sigaretter har helt forskjellig plass i samfunnet. Man vil jo aldri at noen skal begynne å røyke, røykere blir sett ned på og til tider uthengt i samfunnet. Det samme kan du ike si om alle som nyter alkohol. Derfor kan de to ikke sammenlignes direkte, og derfor faller poeng nummer 1 vekk.

Når det kommer til poeng nummer 2, så står det at 19% av barn, altså mennesker under 18, hadde sett foreldrene sine jevnlig beruset. Ser man på statistikken for alkoholmisbruk i Norge, ligger dette på rundt 10%. Derfor kan man sånn løst regnet anta at hvertfall 10 av de 19 prosentene har foreldre som har et alkoholproblem, og derfor ikke et normalt forhold til rus. Legger man i tillegg til de menneskene som ligger i grenseland, men som teknkisk sett ikke har diagnosen, så kommer man nok ganske nærme 19% av barnefamilier. For øvrig var den undersøkelsen gjort blandt ungdommer, ikke små barn. Dessuten så var det snakk om tydelig beruselse. De aller, aller færreste blir overstadig og tydelig beruset av ett glass øl.

Som bringer meg til punkt nummer 3. Ja, folk har en tendens til å oppfatte seg selv som mindre beruset enn de er. Men hvis man er to foreldre, og den ene tar seg en øl, så burde et voksent, edru menneske med evne til å forstå hva rus er, se om partneren sin blir påvirket av et glass vin lenge før et barn som i utgangspunktet ikke vet hva beruselse er gjør det. De ville nok også merket det med én øl innabords, selvom de ikke nødvendigvis ville merket sin egen rus. Og er man alene mes barna, og ikke klarer å la vær å drikke, så er man jo i kategorien med problematisk alkoholforbruk, og dermes reflekterer jo heller ikke det på sunt alkoholforbruk.

Punkt nummer 4 faller på sin egen urimelighet. Selvom man tar seg en øl til pizzaen forann barna, er ikke det ensbetydende med at man lar de slippe unna med alt. Man kan syns det er greit å ta en øl, og samtidig sette grenser. En forelder med en tenåring vil alltid være over 18. Derfor er det totalt uproblematisk å kunne ta seg en øl, og å nekte en tenåring å gjøre det samme før de er 18. Å si at alle som tar en øl til maten ikke evner å sette grenser for barna sine, blir en ganske drøy påstand.

Nummer 5 er egentlig bare en oppsummering.

Faren min var alkoholiker, og derfor drikker jeg ikke selv. Men man må kunne tenke kritisk, selvom det er Tjomlid som skriver det. Han er også et menneske, og ikke så rent sjeldent lar han sine egne følelser styre. Statistikk er lett å manipulere i sin egen favør, da det er så mange variabler som må tas høyde for at det skal bli korrekt, at det nesten er umulig å få et helt nøyaktig resultat. Man får estimater, og man må også behandle resultatene som sådan. Takk for meg.

Var flere ting som skurret hos meg i den linken.

Kan snakke for meg selv. Jeg så mamma drikke et glass vin til maten én gang. Pappa er avholds. Jeg begynte å drikke da jeg var 16 år. Hvorfor? Fordi det var spennende, venninna mi fikk meg med på det og fikset drikke. Vi visste det var fyfy, ikke noe som var normalt i mitt hjem, men jeg var tenåring. Da eksperimenterer man. Hadde jeg hatt tilgang hadde jeg sikkert testet ut tyngre rusmidler, og det eksisterte i hvert fall ikke i hjemmet mitt.
 
Ja, selvfølgelig :) greit at man skal ta hensyn til barna men man skal ikke slutte å leve og kose seg for det om man får barn å ett glass vin eller øl skader ikke barna:p
 
Det synes jeg er helt okei, et glass eller to er greit en gang i blant så lenge man ikke blir synlig beruset.

For meg er det viktig og gi barna et normalt forhold til alkohol, at det verken er fyfy eller at det noe som passer i alle anledninger.

Også synes jeg det er viktig at de vet hva voksne drikker når det er alkohol, altså at det er en voksendrikk.
 
Vi er fosterforeldre til en gutt som har opplevd mye vondt på grunn av alkoholiserte omsorgspersoner. Det er mange år siden han flyttet inn nå. I starten hadde vi noen øl i kjøleskapet. Han hadde fullstendig kontroll på hvor mange og nøyaktig hvor de stod. De stod på samme sted i over et halvt år. Så ble alkohol introdusert veldig forsiktig. Han var superstresset da vinen kom på bordet. Satt klistret til bordet hele kvelden (etter maten pleier jo unger å ville leke, men han trengte å ha kontroll). Han fikk med seg at det ble med det ene lille glasset hele denne kvelden. Etter som årene har gått, er han trygg på at vi ikke drikker oss fulle.

Noen mener dette er å utsette gutten for unødvendig stress. Kanskje det, men alkohol er en del av samfunnet vårt, om vi liker det eller ikke. Jeg vil at mine barn skal ha sunne alkoholvaner - det får de bare ved å se at andre har sunne alkoholvaner...

Så ja, jeg tar meg gjerne et glass vin eller to til maten på julaften eller i lystig lag. Jeg vet at ungene er trygge på oss, uavhengig av hva vi har i glasset ;)
 
Altså, for det første er det da slettes ikke greit med vin til taco. Hverken sammen med barn eller uten. Som flere sier, så er øl da mye bedre til taco enn vin. :D

For det andre, så er det et spørsmål om egen situasjon. Jeg drikker veldig sjeldent, og nå som jeg er gravid, drikker jeg da i hvert fall ikke, men ellers ser jeg ikke et problem med ett glass vin eller en enkelt øl til maten. Vi er ofte hos svigerforeldrene, og i helgen er det vanlig med en øl til maten, men jeg har aldri opplevd noen av de fulle, når gutten vår er der.

Så kan man styre det - altså nøyes med en enkelt øl eller to/ett glass vin eller to (folk er forskjellige, noen tåler mer enn andre, før det merkes), så er det ikke et problem. Men kan du ikke kontrollere det, så er det bedre å la være... :)
 
Back
Topp