Er det OK å ta et glass vin til fredagstacoen sammen med barna?

  • Trådstarter Moderator Wilma
  • Opprettet
Jeg tenker at om man drikker med måtta til vanlig kan man godt ta ett glas vin en slik gang.
Jeg liker ikke vin til mat så det skulle aldri falla meg inn. Samboer drikker øl i helgen, men han har egentlig aldri drukket når gutten er våken. Det har min far gjort en del ganger når han har vært på besøk, så i guttens øyne er øl noe "moppa" drikker :p
Jeg har aldri sagt til samboer at han ikke får drikke øl til mat eller så lenge gutten er våken, jeg har til og med sagt i ferien "vil du ha en øl til maten?", men jeg er egentlig glad at han ikke gjør det :)
 
Jeg drikker ikke alkohol, men mannen tar seg en øl i ny og ned. Syns det er viktig å lære barna at alkohol kan nytes. Må ikke drikke seg dritings bare det blir satt alkohol på bordet.
Har bodd i land hvor det er helt vanlig å drikke til maten for å nyte det, og vil overføre de verdiene til barna mine.
 
Lurer egentlig på om noen har spurt barna sine om de vet hva alkohol er og hva det gjør med folk..
Jeg er gravid nå og drikker naturligvis ikke alkohol, men tar meg ei munkholm til mat og kveldskos. Barna her har blitt forklart at det er ekkel voksenbrus, som smaker ekkelt og kun er til voksne. Altså det samme som jeg sier til alkoholholdig vin eller øl. Men de vet da ikke forskjellen siden selve alkohol greia ikke har vært nødvendig å forklare.. Jeg har aldri blitt beruset av å kose meg med ei øl til tacoen eller hva det nå er, så jeg ser virkelig ikke greia med at noen skal synes det ikke er greit. Vokste opp med alkoholmisbruk i hjemmet, så jeg vet veldig godt hvor grensa går..
 
Ja, et glass til mat er helt uproblematisk for meg.

Men dersom man blir lett påvirket ville jeg avstått fra alkohol i nærheten av barn.
 
Jeg tar gjerne en kald øl i solen etter en lenger skitur, og da foran barna. Vi har familiemiddager der det er helt greit å ta et glass vin til maten. Barn kan godt oppleve at foreldre har en normalt forhold til alkohol tenker jeg. Men det er ikke ok å bli beruset foran barna. Beruset er noe som tilhører festen, og på fest er ikke barn med!!
 
Lurer egentlig på om noen har spurt barna sine om de vet hva alkohol er og hva det gjør med folk..
Jeg er gravid nå og drikker naturligvis ikke alkohol, men tar meg ei munkholm til mat og kveldskos. Barna her har blitt forklart at det er ekkel voksenbrus, som smaker ekkelt og kun er til voksne. Altså det samme som jeg sier til alkoholholdig vin eller øl. Men de vet da ikke forskjellen siden selve alkohol greia ikke har vært nødvendig å forklare.. Jeg har aldri blitt beruset av å kose meg med ei øl til tacoen eller hva det nå er, så jeg ser virkelig ikke greia med at noen skal synes det ikke er greit. Vokste opp med alkoholmisbruk i hjemmet, så jeg vet veldig godt hvor grensa går..
Mine er forklart litt om effekten, det de festet seg med var svimmel. Så de kaller det svimmel-drikk. Jeg har slett ikke sagt at det er ekkelt (for hvorfor drikker pappa det om det et ekkelt) men poengtert at det er for voksne.
 
Mine er forklart litt om effekten, det de festet seg med var svimmel. Så de kaller det svimmel-drikk. Jeg har slett ikke sagt at det er ekkelt (for hvorfor drikker pappa det om det et ekkelt) men poengtert at det er for voksne.
Alle liker jo ikke det samme:p er jo samme med kaffi, det er noe voksne drikker og liker men ikke barn. Også Farris, alkoholfritt osv:p
 
Alle liker jo ikke det samme:p er jo samme med kaffi, det er noe voksne drikker og liker men ikke barn. Også Farris, alkoholfritt osv:p
At de ikke liker det er jo klart, men å si at det er ekkelt pr def blir noe annet

Mine unger liker ikke brus heller, de liker ikke kullsyre. Og det finnes unger som liker kaffi. Så jeg kaller ikke noe for ekkel drikke, men at det med alkohol er forbeholdt voksne.
 
Jeg syns det er greit at mannen gjør det. Selv vil jeg være edru så lenge jeg har små barn og ikke har barnevakt.
 
Det kommer helt an på alder av barne og om begge tar seg et glass. Personlig gjør ikke eg dette men vet om sommerene liker mannen og ta seg et glass øl. Eg mener at små barn skal få slippe å se at vi voksne drikke noe som inneholder alkohol,selv om det er snakk om små mengder så mener mange eksperter på at små barn oppfattet dette pga det skjer noe med hjerne vår. Eg kunne faktisk merka endring i min ekte mors oppførsel etter et glass vin når eg var 5 år.
 
Lurer egentlig på om noen har spurt barna sine om de vet hva alkohol er og hva det gjør med folk..
Jeg er gravid nå og drikker naturligvis ikke alkohol, men tar meg ei munkholm til mat og kveldskos. Barna her har blitt forklart at det er ekkel voksenbrus, som smaker ekkelt og kun er til voksne. Altså det samme som jeg sier til alkoholholdig vin eller øl. Men de vet da ikke forskjellen siden selve alkohol greia ikke har vært nødvendig å forklare.. Jeg har aldri blitt beruset av å kose meg med ei øl til tacoen eller hva det nå er, så jeg ser virkelig ikke greia med at noen skal synes det ikke er greit. Vokste opp med alkoholmisbruk i hjemmet, så jeg vet veldig godt hvor grensa går..
Vil har snakket med barna om at alkohol kan gjøre folk rare og få de til å gjøre dumme ting som ikke bestandig er så bra dersom man drikker for mye av det, men at det å drikke litt er helt greit..
 
Lurer egentlig på om noen har spurt barna sine om de vet hva alkohol er og hva det gjør med folk..
Jeg er gravid nå og drikker naturligvis ikke alkohol, men tar meg ei munkholm til mat og kveldskos. Barna her har blitt forklart at det er ekkel voksenbrus, som smaker ekkelt og kun er til voksne. Altså det samme som jeg sier til alkoholholdig vin eller øl. Men de vet da ikke forskjellen siden selve alkohol greia ikke har vært nødvendig å forklare.. Jeg har aldri blitt beruset av å kose meg med ei øl til tacoen eller hva det nå er, så jeg ser virkelig ikke greia med at noen skal synes det ikke er greit. Vokste opp med alkoholmisbruk i hjemmet, så jeg vet veldig godt hvor grensa går..

Ikke at det skjer så ofte, er vel egentlig kun drikke på bordet i jula og nyttår, men tror jenta mi har spurt kun én gang om hva det var og da svarte jeg helt enkelt at det er drikke som kun voksne drikker. Hun har aldri spurt om det igjen.
Vi har aldri alkohol til mat i helger fordi vi ikke er vant til det. Drikker vi er det etter ungene er lagt. Eller, er vel mannen som drikker da jeg har vært mye gravid og ammende de siste fem åra. :p
 
Lurer egentlig på om noen har spurt barna sine om de vet hva alkohol er og hva det gjør med folk..
Jeg er gravid nå og drikker naturligvis ikke alkohol, men tar meg ei munkholm til mat og kveldskos. Barna her har blitt forklart at det er ekkel voksenbrus, som smaker ekkelt og kun er til voksne. Altså det samme som jeg sier til alkoholholdig vin eller øl. Men de vet da ikke forskjellen siden selve alkohol greia ikke har vært nødvendig å forklare.. Jeg har aldri blitt beruset av å kose meg med ei øl til tacoen eller hva det nå er, så jeg ser virkelig ikke greia med at noen skal synes det ikke er greit. Vokste opp med alkoholmisbruk i hjemmet, så jeg vet veldig godt hvor grensa går..
Min jente fikk den forklaring av farmor at det var ekkel drikke som voksen drakk, jentå mi spurte hvorfor hun drakk det vist det var ekkel.. Haha farmor blei litt paff :p

Eg er også vokst opp med alkohol de første 6 leve årene mine. Eg kunne faktisk merka at hun blei påvirket litt etter en øl. Eg tenker også at det er en grunn for man ikke har lov og kjøre etter en øl pga selv om vi ikke merke noe forskjell så skjer det en forskjell i hjernen. Eg lar mannen min lov å drikk en øl om sommeren når jentå vår er fortsatt våken men eg liker det ikke.
 
Min jente fikk den forklaring av farmor at det var ekkel drikke som voksen drakk, jentå mi spurte hvorfor hun drakk det vist det var ekkel.. Haha farmor blei litt paff :p

Eg er også vokst opp med alkohol de første 6 leve årene mine. Eg kunne faktisk merka at hun blei påvirket litt etter en øl. Eg tenker også at det er en grunn for man ikke har lov og kjøre etter en øl pga selv om vi ikke merke noe forskjell så skjer det en forskjell i hjernen. Eg lar mannen min lov å drikk en øl om sommeren når jentå vår er fortsatt våken men eg liker det ikke.
Tror når man vokser opp i et hjem der alkohol blir misbrukt så er man mer sensitiv for endringer i oppførsel. Jeg merker det iallafall den dag i dag. Jeg er ekstrem på å lese kroppsspråk/ansiktsutrykk på alle mennesker og får ofte høre at jeg er en flink "menneskekjenner" . Jeg var jo avhengig av å vite dette når jeg var liten, siden de voksne ofte "gjemte" øl og slik i kopper slik vi små ikke skulle vite hva de drakk....
Men klart viss jeg setter en halvliter øl til munnen og sluker den så går jeg kanskje på en liten "snurr". Men til maten så bruker jeg fort en time på øla og da merker jeg ingenting :)
 
Vi kan ta oss et glass til maten ja, de vet at det er noe vi voksne drikker og koser oss med. De vet og at det ikke er lov å kjøre etter at man har drukket alkohol.

Jeg har troa på å gi de et naturlig forhold til alkohol og de har aldri sett noen av oss fulle, eller andre for den saks skyld.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp