Er det ok å ringer på dører for salg, pengeinnsamling o.l. etter kl.19 på kvelden?

Rogue

Forelsket i forumet
Augustbarna 2021
I fjor flyttet vi til et nytt sted. Der vi bodde før var det så og si aldri noen som ringte på, men her ringer det på hele tiden. Det er mange forskjellige selgere, folk som samler inn penger til gode formål, barn som selger lodd eller samler inn flasker og folk som samler underskrifter. De første månedene etter at minstemann ble født valgte vi rett og slett å skru av ringeklokken, men vi ønsker jo ikke å ha den permanent avslått. Problemet er vel heller ikke at det ringer på døren, men tidspunktet. Jeg har to små barn og er ofte alene om leggingen av de. Veldig ofte ringer det på midt i leggetiden eller kort tid etter at barna har sovnet, noe som er veldig forstyrrende. De siste ukene har jeg hatt flere barn og ungdommer på døren kl 20-20.30. Jeg har prøvd å ikke være sur, men fortalt at jeg synes det er for sent på kvelden å ringe på uten avtale. Jeg vurderer å sette opp en lapp hvor jeg ber folk om ikke å ringe på etter kl.19, er det urimelig?
 
Ja her er min mening at dette er ditt hjem og din ringeklokke - hvis du vil ha lapp om at det ikke skal ringes på etter 19, så gjør det :)
Jeg liker personlig dørselgere JÆVLIG dårlig. Det er hjemmet mitt liksom, og jeg får mindre lyst til å gå noe når de trenger seg på hvis du skjønner.
Ungdommer og barn som selger lodd er greit, men samtidig så har du helt lov til ikke å ønske at de ringer på og vekker småbarn. Er nok av andre familier som ikke har eller har større barn som eventuelt åpner døra for lodd fra skolekorpset og dasspapir for skoletur til tiendeklassinger ;) :D
 
  • Liker
Reactions: HCS
Nei du er ikke urimelig. Gjør det, skriv lappen og dra ut ringeklokka for sikkerhetsskyld, ville jeg gjort. Makan..kl 8-9 av alle ting...skjønner du blir irritert.
 
Irriterende med ting som vekker barna så sent ja. Her i nabolaget kommer stort sett alltid isbilen etter 19. I fjor sommer kom den rundt 21 og enda senere og det kan jeg ikke skjønne at kan være lov! Ikke plaga med folk som ringer på døra heldigvis. Men på Halloween skrudde vi av alle lys når det ble leggetid sånn at vi skulle unngå mye trafikk på døra så seint.
 
Hvis det er et problem så ville jeg satt opp lapp. Vi har løst det med å sette høytaleren til ringeklokken i stua/kjøkkenet og på bade. Da hører ikke ungene at det ringer på når de har lagt seg.
 
Jeg prøvde å Google hvor lenge det er innafor - eneste som kommer opp er diskusjonsforum om NÅR det er innafor, haha :hilarious: så fasiten finnes kanskje ikke.
Jeg tenker derfor at man bestemmer når det er innafor for sin egen ringeklokke jeg, også kan man ha en lapp hvis det er mye som kommer på døra. Her har det sjeldent vært noe etter 18-19, men har vel også på en 6 år bare hatt 7-8 tilfeller av diverse. Masing om fibernettet, alarmselskap, litt veldedighet og et par tilfeller av vitnene til jehova.
 
Det er vel to tider jeg helst ikke vil noen skal ringe på: rundt kl 16 da jeg lager middag, og rundt leggetid. Men her er det veldig sjelden noen som ringer på, hadde jeg vært plaget med det så hadde jeg nok heller slått av ringeklokke enn å sette opp en lapp. Egentlig synes jeg det er greit folk ringer på til rundt 21, samtidig så er jeg mindre og mindre villig å snakke med dem jo senere det blir, jeg vil gjerne nyte kvelden min før det er sengetid på meg. folk er ulike, og jeg forventer ikke noen andre skal skjønne at jeg er opptatt å steke fiskekaker kl 16 eller opptatt å bade barn torsdag kl 17 osv. De som ikke har barn tenker lite på det, feks ungdommer på flaskeinnsamling el., og selv de som har barn legger jo til veldig ulike tider.
 
Vi skrur av jevnt pga hunden, men hadde også blitt irritert av slikt etter leggetid fordi jeg har små barn og skrevet en lapp om at det ikke skal ringes på. (Burde jo evt vært marked for ringeklokker som bare ringer mellom 8-18/19 :p ).
 
Back
Topp