Er det ny regnemetode? NÅR begynner andre trimester?

*Labambie

Forumet er livet
Det har liksom "alltid" vært når man er 12+0, nå ser jeg diverse forum på nett at de regner fra uke 13+3, noen fra uke 14. Hva skjedde? 

Jeg trodde det var uke 13... Men hva vet vel jeg? Har aldri styr på hvilke dager jeg er i uka en gang. Haha :-P

ville tro at når en går over i uke 13 skulle man være i andre trimester.
Jeg regner megselv som i andre trimester i allefall=)

Hvis hvert trimester hadde vart i 12 uker ville ikke svangerskapet vart i mer enn 36 uker, så det sier vel seg selv at det blir feil?
13+ 3 blir kanskje mest riktig, da blir det like mye på hvert trimester.

Fru H skrev:
Hvis hvert trimester hadde vart i 12 uker ville ikke svangerskapet vart i mer enn 36 uker, så det sier vel seg selv at det blir feil?

Men 2trimester er jo lengre. har regna 12 på første og siste både denne gang og sist gang :) også resten på 2 :)

Currrlysue skrev:

Fru H skrev:

Men 2trimester er jo lengre. har regna 12 på første og siste både denne gang og sist gang :) også resten på 2 :)

Da har jeg i såfall misforstått legen min og app'ene jeg har som regner ut for meg =)
Jeg var sikker på at alle var like lange.

Har selv trodd at 2dre trimester begynner når man er 12+0.
Så måtte forske litt her.. hehe
Sånn som jeg forstår det så begynner 2dre trimester når man er 13+0 og 3dje trimester når man er 28+0 :)
Så da lever jeg etter det til noen forteller meg noe anna.. hehe

*2 prinsesser & en spire* skrev:
Jeg og trodde det var fra uke 12+0

Aner ikke.. Men jeg lurer litt på hvor langt et svangerskap egentlig er jeg, for han som har satt termindatoen min har regnet 40+3, men det virker som om de fleste regner 40+2.. Hva er riktig? :p

Jeg har aldri sett et eneste sted at andre trimester er fra 12+0, ikke denne gangen, og ikke sist jeg var gravid:) Trur det er noe mange har fått for seg pga den "magiske" grensen.. :)

LittleMonkey skrev:
Aner ikke.. Men jeg lurer litt på hvor langt et svangerskap egentlig er jeg, for han som har satt termindatoen min har regnet 40+3, men det virker som om de fleste regner 40+2.. Hva er riktig? :p

40+3 er noe nytt de har begynt med.. så det er visse d riktige nå!

LittleMonkey skrev:

Det kommer an på hvor i landet man er, begge deler er visst riktig =) 

Fru H skrev:

Currrlysue skrev:

Fru H skrev:

Da har jeg i såfall misforstått legen min og app'ene jeg har som regner ut for meg =)
Jeg var sikker på at alle var like lange.

Mine 2 apper regna 2trimester ifra 12+ 0 :) Og legen min sa at ettr uke 12 er 2.trimester. så tydelig at det regnes forskjellig :)

Frk.MammaMor skrev:

LittleMonkey skrev:

Ok, det var det jeg trodde. Men lurer på om det er så "nytt" at de fleste fortsatt regner 40+2...

google :p

1 trimester:
De første 12 ukene regnes som første trimester. I denne perioden utvikler fosteret de ulike organene i kroppen. Dette er den perioden hvor det er størst sjanse for spontanabort.

2. trimester:
varer frem til uke 28.

3 trimester:
varer fra uke 29 og frem til fødselen. Blir barnet født nå vil det normalt overleve selv om det er for tidlig født.

Linkhttp://mammanett.no/graviditet/livsstil/trimester_her_er_oversikten_over_de_tre_trimestrene 

oog enda en link ;) http://www.terminkalkulator.com/category/svangerskapskalender/1-trimester/

LittleMonkey skrev:

Frk.MammaMor skrev:

LittleMonkey skrev:

Ok, det var det jeg trodde. Men lurer på om det er så "nytt" at de fleste fortsatt regner 40+2...

Her regner jordmor 40uker, lege 40+2 og på sykehuset 40+3 :p hurra for full forvirring ;)

Currrlysue skrev:
google :p

1 trimester:
De første 12 ukene regnes som første trimester. I denne perioden utvikler fosteret de ulike organene i kroppen. Dette er den perioden hvor det er størst sjanse for spontanabort.

2. trimester:
varer frem til uke 28.

3 trimester:
varer fra uke 29 og frem til fødselen. Blir barnet født nå vil det normalt overleve selv om det er for tidlig født.

Linkhttp://mammanett.no/graviditet/livsstil/trimester_her_er_oversikten_over_de_tre_trimestrene 

oog enda en link ;) http://www.terminkalkulator.com/category/svangerskapskalender/1-trimester/

Og her står det omtrent uke 13-14
http://www.helseleksikon.no/Trimester

LittleMonkey skrev:

Frk.MammaMor skrev:

LittleMonkey skrev:

http://www.nsfm.no/esnurra/0.php Det er fra 2009 ca. Du kan lese om det her! :)

Back
Topp