Er det normalt ?

Bkno1076532

Forelsket i forumet
Lillemor er 17 dager gammel og kjempe forkjølt. Eine delen av nesen er nesten tett av snørr som er stivnet. Har prøvd og ha melk nesen etter amming men det ser ikke ut til og hjelpe. Hun naus 2 ganger i natt og da kom det ut mye grønt snør. I tillegg plages ho med og få opp luften etter ho har spist og får da smerter i magen. Er det vanlig at små barn blir forkjølt. Ho har ikke vært mye ute. Kun til og fra bilen for og dra på butikken.

Jeh lurer på det samme da snuppa her på snart 1mnd er blitt snørrete :/ har å prøvd med morsmelk og nesesuger . Funker i en liten halvtime før det surkler like mye igjenn :(

Bruk heller saltvann enn melk, og sug det ut med nesesuger av et slag, apoteket har.

Så lenge hun ikke får feber går det nok bra, men blir det feber ringer du legen med en gang, så små skal ikke ha feber. Av den grunn ble min datter innlagt på sykehus først ei uke gammel, og så igjen ei uke senere. Det viste seg å være rs, fått av den to års eldre, skikkelig forkjøla (40 i feber) broren...

Bruk saltvatn som du sprøyter inn med ei sprøyte, da får du det mykje bedre oppi. Det finnes nasedråpar for babyer og, men dei ligger ikkje framme i hyllene på apoteket. Kan vere greit å kjøpe det og gi før amming og soving eit par dagar.
Om lille får feber ta kontakt med lege. God bedring:)

Bruk saltvatn som du sprøyter inn med ei sprøyte, da får du det mykje bedre oppi. Det finnes nasedråpar for babyer og, men dei ligger ikkje framme i hyllene på apoteket. Kan vere greit å kjøpe det og gi før amming og soving eit par dagar.
Om lille får feber ta kontakt med lege. God bedring:)
Saltvann med sprøyte, 0,2-0,4 ml i hvert nesebor på innpust. Vi har vært innlagt på sykehus med kraftig forkjølelse 3 uker gammel.. Dråper holdt ikke siden de ikke skylte/kom langt nok bak. Men se ann pustingen, skal helst ikke blåse magen som en ballong og puste veldig kort og fort. Ville uansett ha vært til legen med en så liten baby for å utelukke infeksjoner og RS. Samt at det kan være at din baby bør behandles annerledes :)

Mi var "født forkjølet" :p Hun har vært ofte forkjølet og det har vart over flere uker av gangen. Da ikke noe halsvondt eller lunger, kun tett nese, bihuler og tårekanaler. På barsel sa de at noen nyfødte har trange tårekanaler. Og at siden hun ble tatt med ks så blir ikke fostervann i lungene klemt ut på samme måte som ved fødsel så forkjølelse kan lettere oppstå. Pappaen hennes er generelt "tett i pipesystemet" så tror hun er litt arvelig belastet for å bli tett i nesa, og derfor er det så ofte.

Mitt beste tips er å ta henne med deg inn i dusjen, varm vanndamp løser opp. Jeg gjorde dette hver morgen når det var som værst. Så bader jeg henne før kveldstid og det hjelper også. Saltvannspray kan kanskje ikke brukes før 3 mnd? Ellers synes jeg det hjelper. Hør med apoteket om de har noen dråper el til de aller minste. Jeg ga saltvann før bad og så etter bad etter fulgt av mm. For hvis det er helt tett kommer jo ikke mm inn... Mm løser ikke opp, det er bare antibaktrielt.

Vi ga saltvann med sprøyte i nesen, etter råd fra sykehuset da, på denne som nå er snart fire, men dengang var to uker gammel. Saltvann skal i praksis alltid kunne brukes. Men sånne bittesmå er det lurt å konsultere legen en gang for mye om man er i tvil. Men i alle fall heller saltvann enn morsmelk, var konklusjonen av alle råd jeg fikk dengang fra alle med peil.

Vår gutt hadde ikke feber, bare snørr og noen saftige hostekuler innimellom. Han var da ca 10 dager gammel.
Gikk til legen og han ble innlagt i 16 dager.
Er skummelt når så små er syke, så jeg hadde ringt doktoren jeg. Hønemor kanskje, men... :-)

Jeg fikk beskjed om å IKKE bruke morsmelk, da det kan tette til nesegangene fordi melk "størkner". Måtte kjøpe saltvansspray på apoteket og nesesuger.
Like greit, for jeg ammer jo ikke.

Lillemor er 17 dager gammel og kjempe forkjølt. Eine delen av nesen er nesten tett av snørr som er stivnet. Har prøvd og ha melk nesen etter amming men det ser ikke ut til og hjelpe. Hun naus 2 ganger i natt og da kom det ut mye grønt snør. I tillegg plages ho med og få opp luften etter ho har spist og får da smerter i magen. Er det vanlig at små barn blir forkjølt. Ho har ikke vært mye ute. Kun til og fra bilen for og dra på butikken.
Btw ta kontakt med lege med en gang hvis hun får feber.

Melk er ikke anbefalt, da det bare skaper mer slim. Brukt rikelig saltvann flere ganger til dagen.

Min var snørrete og tett i nesa fra fødselen og i flere måneder etterpå. Brukte saltvann og snørrsuger.

Lærte også en teknikk av legen der man lener babyens hode nedover, sprøyter inn saltvann og så setter babyen opp igjen. Da åpnet det seg opp og snørr kom ut :)

Ja, babyer kan bli forkjøla.
Hvis tettheten plager den lille så kontakt lege.

Tips: Saltvannsspray i nesa før amming, hevet hodeende i senga/vogna, kjøli rom og masse kos.

Takk for mange gode tips. Da har pappaen vært på apoteket og handlet. Bare og Vente til han kommer. Lillemor sover godt på mage i vugga si:)

Burde vel kanskje ikke ligge på magen?
Hvorfor ikke ? Helsesøstra sa d var bra at babyer fikk ligge på mage litt hver dag når man fulgte med. Og jenta mi elsker d. I tillegg er d bra for og styrke nakke og rygg. Men de skal ikke sove på mage om natta nei pga krybbedød.

Ligge på magen skal de. Ikke sove, men ligge, ja.

Hvordan er pusten hennes? Tell antall pust i minuttet, det bør være ca 40, er det vesentlig høyere er det lege-grunn. (altså, ved hvile)

Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg talte pusten på lillesøster den perioden da hun hadde RS, mellom første og andre sykehusinnleggelse (første bare et døgn, andre ble ei uke senere) og etter at vi ble utskrevet andre gang.

Hvorfor ikke ? Helsesøstra sa d var bra at babyer fikk ligge på mage litt hver dag når man fulgte med. Og jenta mi elsker d. I tillegg er d bra for og styrke nakke og rygg. Men de skal ikke sove på mage om natta nei pga krybbedød.
For å trene nakke og rygg, ja, men det er i våken tilstand. Du skrev at ungen sov? De styrker ikke muskulaturen når de sover..

Forskning sier at det er betraktelig økt fare for krybbedød ved soving på magen når de er så små.

Back
Topp