Er det noen...

MinusNinus

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Septemberlykke 2015
Julibaluba 2017
som har fått problemer med after, eller blemmer på tungen, i forbindelse med graviditeten her? Jeg har aldri hatt det før, men nå er jeg inni andre runde på kort tid og det dukker jo bare opp nye hele veien når de første gir seg. Har selvsagt helt på tungespissen og det brenner som pokker, så er utrolig irriterende og faktisk nesten smertefullt å ha det sånn. Føler det hemmer meg fra å spise og drikke som normalt, natt til søndag våknet jeg av at hele tungen var i "brann". Skeptisk til medisinbruk i svangerskapet, så bruker skyllevann og drikker mye vann, men hjelper lite. Andre triks i boken???

Samboer har vært veldig plaget med after. Etter at vi byttet til zendium tannkrem så har han ikke fått det like hyppig. Når det først har brutt ut skyller han med listerine for å døyve litt, men har ellers ikke funnet noe som hjelper på dessverre :-( vil gjerne også ha tips hvis noen har.

Får kjøpt et etsende (?) middel som man kan ta på når det har brutt ut. For samboer gjorde det at aften forsvant fortere (blir vanligvis i flere uker når den kommer), men det var så inntenst vondt at han var usikker på om det var verdt det....

Jeg pleier ikke å slite med det..men hadde noen "blemmer" på tungen en gang(for lenge siden, før graviditet). Jeg skyldte med samme middel som jeg brukte når jeg hadde tatt hull i tunga for å forhindre betennelse,brun flaske med blå etikett og blått lokk/doseringskopp(husker seff ikke navnet på den i farta[emoji17]). Og det jar virket godt skyldte etter tannpuss morgen og kveld, og etter middag. Men vet ikke om denne virker på det du har men den svei ihvertfall ikke engang når jeg hadde hull i tunga[emoji6]

Det er jo forårsaket av herpes viruset, og lite man kan gjøre med. Men det hevdes at det kan hjelpe å dempe mengden søtt i kostholdet.

Det er sett sammenheng mellom jern verdier og herpes. Så sjekk jern og lager :) Zovirax skal ikke brukes under graviditet. Så er bare å bite tenna sammen..

Det er jo forårsaket av herpes viruset, og lite man kan gjøre med. Men det hevdes at det kan hjelpe å dempe mengden søtt i kostholdet.

Det er sett sammenheng mellom jern verdier og herpes. Så sjekk jern og lager :) Zovirax skal ikke brukes under graviditet. Så er bare å bite tenna sammen..

I følge norsk helseinformatikk er det ikke relatert til herpes, og hvis man tror det er herpes og ikke after skal man oppsøke lege. Nå ble jeg brått litt usikker!

Skal til jm på tors, så skal be henne sjekke jern. Visste det kunne ha en sammenheng med B12, så får eventuelt sjekke den også. Begge var helt fin på 12 ukers kontrollen, men ting endrer seg fort.

Ja, forstod at de fleste legemidlene ikke ble anbefalt ved graviditet, så derfor jeg håpte noen hadde noen gode triks i baklommen.

Jeg pleier ikke å slite med det..men hadde noen "blemmer" på tungen en gang(for lenge siden, før graviditet). Jeg skyldte med samme middel som jeg brukte når jeg hadde tatt hull i tunga for å forhindre betennelse,brun flaske med blå etikett og blått lokk/doseringskopp(husker seff ikke navnet på den i farta[emoji17]). Og det jar virket godt skyldte etter tannpuss morgen og kveld, og etter middag. Men vet ikke om denne virker på det du har men den svei ihvertfall ikke engang når jeg hadde hull i tunga[emoji6]
tror du sikter til cosodyl? jeg bruker også det når jeg får after i munnen [emoji4]

tror du sikter til cosodyl? jeg bruker også det når jeg får after i munnen [emoji4]
Det heter nok noe i den gata ja,hørtes kjent ut[emoji6] er så dårlig på sånne navn, og har det selvfølgelig ikke i skapet nå så jeg kunne sjekka[emoji23] men godt å vite at den funker på andre og[emoji4] og siden den ikke skal svelges,kun som munnskyld er det jo ikke farlig[emoji1][emoji106]

I følge norsk helseinformatikk er det ikke relatert til herpes, og hvis man tror det er herpes og ikke after skal man oppsøke lege. Nå ble jeg brått litt usikker!

Skal til jm på tors, så skal be henne sjekke jern. Visste det kunne ha en sammenheng med B12, så får eventuelt sjekke den også. Begge var helt fin på 12 ukers kontrollen, men ting endrer seg fort.

Ja, forstod at de fleste legemidlene ikke ble anbefalt ved graviditet, så derfor jeg håpte noen hadde noen gode triks i baklommen.
Ja jeg trodde at jeg plages med afte når jeg var yngre, men fikk etterhvert lære at det er herpes, og at de aller fleste har herpes simplex, blir smittet som barn og får kun små utbrudd iblant. Det kommer som regel bare en eller to blemmer av gangen i munnen, men de er jo veldig vonde. Legen kan ikke gjøre så mye med det da, og det er veeeeeldig vanlig å ha det. Mener man kan bruke valtrex i svangerskapet, og det kan lindre plagene. Men usikker

Nå har jeg tatt opp tråden og lest mer om afte, og helt ærlig så minner mine symptomer mer om afte ennherpes, så nå ble jeg også usikker! Det var legen som sa til meg at det var herpes når jeg tok det opp, det var som ungdom, men det ble ikke tatt prøver. Legen min var litt udugelig, så han kan godt ha gitt meg feil diagnose uten undersøkelse :meh: Så da vet jeg likevel ingenting :p

Nå har jeg tatt opp tråden og lest mer om afte, og helt ærlig så minner mine symptomer mer om afte ennherpes, så nå ble jeg også usikker! Det var legen som sa til meg at det var herpes når jeg tok det opp, det var som ungdom, men det ble ikke tatt prøver. Legen min var litt udugelig, så han kan godt ha gitt meg feil diagnose uten undersøkelse :meh: Så da vet jeg likevel ingenting :p

Hahaha, da er vi to ;)

Problemet mitt er at det kommer 2-3, så brenner de i to døgn. Så roer det seg og så tenker du, jaja, det var ikke så ille. Så går der to timer, så kommer der 2-3 nye... i går kom der 5 (!!), så føler det aldri tar slutt. Ser at dette også rammer langt flere kvinner enn menn, hvorfor er det alltid vi som skal få driten?!

Hahaha, da er vi to ;)

Problemet mitt er at det kommer 2-3, så brenner de i to døgn. Så roer det seg og så tenker du, jaja, det var ikke så ille. Så går der to timer, så kommer der 2-3 nye... i går kom der 5 (!!), så føler det aldri tar slutt. Ser at dette også rammer langt flere kvinner enn menn, hvorfor er det alltid vi som skal få driten?!
Hahaha ja jeg så også det om kvinner, og tenker faen har vi ikke nok?! :p

Ja smertefullt er det uansett, håper du finner ut av det!

Back
Topp