Er det noen som vet om man har rett til fri når man går til fertilitetsbehandling privat?

Snøkrystall

Forelsket i forumet
Hei[emoji4]
Jeg får hormonbehandling med Gonal-f på en privat fertilitetsklinikken(er ikke henvist fra det offentlige) og må stadig inn på ultralydkontroller.
Begynner å bli litt slitsomt å bytte vakter og jeg lurer derfor på om man har rett til fri når det er privat behandling?
Jobber turnus om det har betydning, og har flere timers reisevei til klinikken.
Håper noen har erfaringer å dele[emoji4]

Hei. Jeg har bare erfaring med offentlig, men da tror jeg at : Du har rett til å søke velferdspermisjon med lønn, så er det ulikt fra plass til plass hvor mange dager man har (tror jeg). Mann (hvis mann er med i bildet) har rett på å søke permisjon den dagen han må «levere varene». Jeg pleier å legge ved innkalling til time ved søknaden.

Du har ikke rett på fri til privat behandling. Kan være sjefen din gir deg det likevel, men du har nok ikke noe krav om det (med mindre det finnes noen særavtale for din yrkesgruppe/arbeidsplass.)

Har du sjekket om du kan ta ultralydkontrollene hos en gynekolog nær der du bor?

Jeg har hatt forsøk offentlig (to timer unna) og privat (5 timer unna eller noe).
Ved alle mine forsøk har jeg hatt alt av kontroller hos gynekolog her jeg bor, 10-12 minutter kjøring fra hjemmet mitt.
De fleste offentlige og private klinikker samarbeider med en rekke ulike gynekologer på forskjellige steder, så det burde ikke være nødvendig å reise så langt for en sjekk/kontroll.

Hei. Jeg har bare erfaring med offentlig, men da tror jeg at : Du har rett til å søke velferdspermisjon med lønn, så er det ulikt fra plass til plass hvor mange dager man har (tror jeg). Mann (hvis mann er med i bildet) har rett på å søke permisjon den dagen han må «levere varene». Jeg pleier å legge ved innkalling til time ved søknaden.

Takk for svar og tips[emoji4]

Du har ikke rett på fri til privat behandling. Kan være sjefen din gir deg det likevel, men du har nok ikke noe krav om det (med mindre det finnes noen særavtale for din yrkesgruppe/arbeidsplass.)

Takk for svar[emoji4] Har man ikke rett til fri uten lønn heller?

Har du sjekket om du kan ta ultralydkontrollene hos en gynekolog nær der du bor?

Jeg har hatt forsøk offentlig (to timer unna) og privat (5 timer unna eller noe).
Ved alle mine forsøk har jeg hatt alt av kontroller hos gynekolog her jeg bor, 10-12 minutter kjøring fra hjemmet mitt.
De fleste offentlige og private klinikker samarbeider med en rekke ulike gynekologer på forskjellige steder, så det burde ikke være nødvendig å reise så langt for en sjekk/kontroll.

Takk for tips[emoji4] Jeg bor på et ganske avsidesliggende sted med langt til neste by/tettsted, så jeg tviler egentlig, men kan jo prøve å sjekke det ut[emoji4]

Jeg har aldri hatt problemer med å få fri fra jobb. Enten har jeg tatt egenmeldingsdager, eller så har jeg fått fri til legetimer, eller gitt beskjed om at jeg skal på sykehuset, eller så har jeg fått sykemelding.

Back
Topp