Er det noen lærere her inne? oppdatert i siste innlegg

Starlight

Gift med forumet
[:)]
 
Jepsi pepsi. Men, nå har du kanskje fått svar?[:)]
 
Saken er den at jeg jobber i en 100% lærerstilling 1års vikariat idag.
Jeg har halvannet år med høyskole-utdanning i engelsk, men ingen pedagogikk...
Noen av dere så kanskje at jeg hadde en tråd hvor jeg vurderer sykepleier utdanning også.
For jeg er VELDIG i tvil om hva jeg skal fortsette med!

Jeg har 9.klasse i engelsk og rle totalt 10timer i uka og 15timer har jeg på mellomtrinnet hvor jeg er i flere forskjellige klasser litt avhengig av hvor behovet er størst. Hovedårsaken til at jeg er på mellomtrinnet er for å ta plassen til en annen lærer så fort hun har fravær fordi hun sliter veldig med ryggproblemer.
Men jeg føler at arbeidsmengden er veldig stor og sliter med å balansere hverdagen med jobb, små barn og hjem.
Jeg spør meg selv om arbeidsmengden føles så stor fordi jeg er uerfaren, fordi jeg har små barn, eller fordi jeg ikke er engasjert nok...
Og det er nok en kombinasjon av alle tingene.
Jeg bruker gjerne 2-3 timer hver kveld til planlegging og retting, KPM-ark, ukeplaner etc, og dette skjer alltid etter at ungene har lagt seg.
Jeg får ikke gjort noe før det.
Prøver å få tatt litt husarbeid mens ungene er våkne, men føler da at det går utover den lille tida man har sammen på ettermiddagen før de skal i seng. Så som regel er det mye som skal gjøres på kvelden etter kl 20.
Og dermed blir klokka ofte både ett og to før jeg er i seng.
Med en pjokk som våkner 06 og gjerne et avbrudd på søvnen i mellomtiden der av diverse årsaker hos de små, så blir det ikke så mye søvn.

Akkurat nå føler jeg det er mye mer ork enn moro.
Jeg gruer meg ikke til arbeidsdagen, men det er ingen glede heller.

Har dere noen gode tips til meg som kan gjøre meg litt klokere?

Dette ble langt, men jeg er veldig takknemlig for svar.
 
Det er mye mer stress å være vikar enn å ha en fast stilling på et fast trinn. Det hørtes veldig mye ut med 25 timer undervisning i uka. Jeg jobber 80 % og har vel 16 timer tror jeg? Kanskje det er mer/mindre også. Det første året som lærer er også veldig slitsomt. Jeg har lært meg en del triks og har en del igjen for å bruke noen av de samme planene om igjen. Jeg bruker ikke mye tid på å forberede meg, for jeg vet liksom hva jeg skal si bare jeg ser emnet og bruker litt forskjellige læringsstrategier for elevene sin del. F.eks skal de lese tekstene på ulike måter, og det er jo det samme hvilket fag det er. Ellers så er jeg veldig god til å ta ting på sparket. Håper det var nok svar..
 
Og det er slik jeg ser det, mye mer arbeid på ungdomsskuletrinnet.. Jeg har 6.klasse. Har hatt de siden 2. klasse.
 
Tusen takk for svar, Rappo[:)]

Men er du kontaktlærer for 6.klassen du har eller?
Jeg syntes jo først at 5 "fritimer" i uka var helt herlig, men så jo veldig fort at de blir spist opp fortere enn man rekker å tenke.

Jeg skjønner selvfølgelig at som uerfaren så tar ting lengre tid enn hvis man har vært med en stund, men det er vel disse triksene dine, læringstrategier og lignende som jeg skulle ønske jeg hadde. Men om jeg skal sette meg på skolebenken for pedagogikk, det er det jeg er i tvil om.
Hvor mye glede burde man ha av elevene for å burde være lærer? Hvor mye hjelper pedagogikkstudier på det området?
Jeg merker jo også at elevene er mye mer hjertelige på barnetrinnet enn ungdomstrinnet, så kanskje det er der nøkkelen ligger?

Mye å tenke på...
 
Jeg er kontaktlærer ja. Følte jeg lærte lite av pedagogikken på lærerskolen, men det er jo opp til hvilken lærer du får da. Det jeg har lært av pedagogikk har jeg lært gjennom egen praksis og gjennom å jobbe som tolærer med erfarne lærere (og har lært av egne feil etter snart 5 år i jobben.) Men, det er jo et fag en må ha hvis en skal få godkjent utdanningen.

Jeg kunne ABSOLUTT ikke tenkt meg å jobbe på ungdomstrinnet, er mye kjekkere på mellomtrinnet syns jeg da.

I forhold til elever så teller det at du er interessert i å lære mye selv ift klasseledelse, konflikthåndtering, kontakt med foreldre og at du liker å lære å lære. Du må jo være glad i barn da! Noen dager synes jeg ikke at jobben er såå kjekk, mens andre dager er det mye bedre. Og jeg liker jobben min mer og mer. Det første året var i grunnen pyton syns jeg. Følte bare ift foreldre, elever og andre lærere at jeg gjorde feil..[8D]
 
ORIGINAL: Rappo

Jeg er kontaktlærer ja. Følte jeg lærte lite av pedagogikken på lærerskolen, men det er jo opp til hvilken lærer du får da. Det jeg har lært av pedagogikk har jeg lært gjennom egen praksis og gjennom å jobbe som tolærer med erfarne lærere (og har lært av egne feil etter snart 5 år i jobben.) Men, det er jo et fag en må ha hvis en skal få godkjent utdanningen.

Jeg kunne ABSOLUTT ikke tenkt meg å jobbe på ungdomstrinnet, er mye kjekkere på mellomtrinnet syns jeg da.

I forhold til elever så teller det at du er interessert i å lære mye selv ift klasseledelse, konflikthåndtering, kontakt med foreldre og at du liker å lære å lære. Du må jo være glad i barn da! Noen dager synes jeg ikke at jobben er såå kjekk, mens andre dager er det mye bedre. Og jeg liker jobben min mer og mer. Det første året var i grunnen pyton syns jeg. Følte bare ift foreldre, elever og andre lærere at jeg gjorde feil..[8D]


Er jo litt godt å høre dette da[8D] Da er det ikke så rart at jeg ikke syns hver dag er en stor glede, hehe. Jeg tror nok jeg hadde trivdes mye bedre bare på mellomtrinnet, og det at jeg er strukket over så mange trinn og klasser påvirker sikkert også hvordan det store bildet føles.
Jeg kommer uansett å jobbe ut dette 1års vikariatet (varer til 31.07.11) og kanskje har jeg en bedre idé om hva mitt neste skritt burde være da...

Tusen takk for at du har delt litt tanker med meg! Alltid greit å få litt andre input[:)]
 
Bare kjekt[:)]
 
Back
Topp