Er det noen flinke kakebakere her?

Adrian_å_Mamma

Glad i forumet
Noen som vil hjelpe meg lit?[:)][:)]

mannen og jeg har 3 års bryllupsdag på søndag. så tenkte jeg skulle slå til og bake en kake[8D] Det blir første gang jeg baker kake, fordi jeg har hatt en gammel og fæl konfyr. Men nå har jeg fått nå, så da må jeg prøve..

Jeg har lyst til å bake en sjokoladekake, rund. sånn at jeg kan dele den i to eller tre å ha krem i mellom. Har en helt standard str rund form.

mannen min elsker sånne kaker med masse sjokolade krem inni. men jeg tenker kansje ett lag med sjokkokrem og ett lag med vanilje eller noe annet hvitt? evt noe hvitt oppå? Tar imot alle tips og oppskrifter om noen har[:D]

Gå inn på facebook på "Elins kaker og andre gøye ting <3" På "notes" har hun er hel haug med gode oppskrifter på kaker og fyll. Sjekk ut bildene så får du litt inspirasjon [:)]

Du kan lage sjokolade ganache på et lag, og et lag med vaniljekrem? Det er kjempegodt! Og så pynter du med smørkrem, og hvit marsipan på toppen. NAAAM!!!

Oppskrift på ganache kan du google, jeg har den ikke i hodet.
Oppskrift på god smørkrem finner du på www.cacas.no

Tusen takk[:D] Da skal jeg kikke lit rundt på de og se hva jeg finner[:)]

Hva med den oreokaken da????

ORIGINAL: Kineblomst

ja jeg tenkte lit på den. men den skal ikke i ovn? Googla den, og syntes det virka som ganske klissent når alt bare skulle stivne i kjølekskapet?[:)]

ORIGINAL: Adrian_å_Mamma

ORIGINAL: Kineblomst

ja jeg tenkte lit på den. men den skal ikke i ovn? Googla den, og syntes det virka som ganske klissent når alt bare skulle stivne i kjølekskapet?[:)]

Det er en kake uten mel, så den trenger ikke stekes. Det er en mektig kake, men veeeeeldig god. Og den er best når den er laget dagen før den skal spises.
Ikke vanskelig å lage, men det er litt prosesser rundt den, og den tar litt tid fordi ting skal kjøles før man kan gå videre.

mmmmmm.... oreokake er DIGG!!!!! :D om du går for det så vil jeg tipse deg om å lage med sjokolademousse og ikke sjokoladepudding! [8D] søke på oreo dream cake på detsøteliv.no

Ingredienser
Bunn:
350 gram finhakket oreokjeks
120 gram smør

Ostekrem:
2 bokser tine naturell kremost (event 1 pk filadelfia naturell kremost)
2,5 dl melis
1 boks kremfløte m/2 ss sukker
50 gram grovhakket oreokjeks

Sjokolademousse:
1 pakke lys sjokolademousse fra Toro
3 dl melk
50 gram grovhakket oreokjeks

Pynt:
Oreokjeks eller smeltet kokesjokolade

Fremgangsmåte
Bunnen:
Ta kjeksen å knus den. Jeg bruker først å kutte kjeksen med kniv og deretter putte de i en plastpose og bruke kjevle for å få det virkelig smått. Det beste er om du har foodprosessor (er litt jobb å knuse kjeksen - men VERDT det) Smelt smøret og bland sammen med kjeksen og trykk blandingen godt ned i en rundt kakeform (24 cm i diameter) Sett formen i kjøleskapet mens du nå starter på ostemassen.

Ostekrem:
Ta kremost melis i en miksmaster og blandt godt slik at det blir kremete. Pisk fløten til krem i en ny bolle sammen med 2 ss sukker. Vend kremen forsiktig inn i ostemassen! Ha ca 2/3 av massen over kjeksbunnen og stikk grovhakket oreokjeks ned i blandingen (Et tips er å bruke små oreokjeks som finnes på boks) Sett resten av ostekremen kaldt, og det samme med kaken. Kaken må stå i kjøleskap nå i 30 min.

Sjokolademousse:
Tilbered moussen som det står på pakken! Putt grovhakket oreokjeks i blandingen! Smør moussen over kaken! (Jeg bruker ikke all moussen siden jeg synes den ble VELDIG voldsom med så mye. Bruker ca 2/3 av blandingen) Sett i kjøleskapet nye 30 minutter.

Fordel resten av ostekremen over kaken og pynt med smeltet sjokolade eller eventuelt oreokjeks! Server kaken med en skikkelig god kaffe

FAnt denne oppskriften på en blogg til en av jentene her inne :)

Jeg baka en Snickers kake som slo veldig ann. Hele kaken var borte når vi hadde spist dessert[:D]

Kanskje ikke et du er ute etter men VEEEEEELG god[:D]

Hvis mannen din er veldig glad i kaker med mye sjokolade fyll inni, så burde du lage en helt enkel kake med bunn av sukker brød, og masse sjokoladesmørkrem inni.
Jeg bruker å lage en smørkrem som blir veldig god, har ikke noen eksakt oppskrift da jeg bruker å smake den til.
men kan prøve å forklare;)
en ganske stor klump med margarin
endel melis
litt vaniljesukker
kakao etter smak og behag, jo mer du har oppi jo fyldigere blir smaken
og tilslutt heller jeg oppi nja ca 5-6 ss m kaffe, kommer ann på hvor stor porsjon.
hvis den blir litt hard og vanskelig å smøre utover har du oppi mer kaffe, det blir ikke noe særlig kaffe smak av det, men konsistensen blir mye bedre av det;) kan vell understreke at det ikke smaker kaffe av den;)
Også får å få en ekstra prikk over I en kjøp et granateple å rensk, bruk som pynt over kaken eller legg sammen med smørkremen mellom lagene. den fantastiske syrlige smaken på granateplene komplimenterer sjokoladekaker så utrulig godt;)
Lykke til med kakebakingen

Back
Topp