Er det noen flere som kan velge mellom planlagt keisersnitt og fødsel her?

Bkno4699482

Første møte med forumet
Med min forrige fødsel for 3 år siden fikk jeg en rift på grad 3! Nå som jeg er gravid med nummer to kan jeg velge mellom keisersnitt og fødsel, noe som meg er et veldig vanskelig valg! Føler jeg må velge mellom mitt eget beste og barnets beste..
jeg var på samtale med sykehuset å fikk vite at 2-4 % av de som føder kan få denne type rift som jeg fikk der ca 80% er så heldige at dette ikke gir noe plager seinere! Mens med fødsel nr 2 er risikoen økt til rundt 10 % og 50-60% av de som har denne riften to ganger sier de har nedsatt livskvalitet da de ikke kan holde på avføring og luft!
Samtidig veit jeg at barnet i magen har best av fødsel og at det også er andre risikoer i forhold til KS!
legen på sykehuset sa det er større risiko med vanlig fødsel men mindre «farlig», og med KS er det mye mindre risiko men mere «farlig»!
Synes egentlig dette er et urettferdig valg, å jeg sliter veldig med å ta denne avgjørelsen... min samboer mener at jeg ikke hadde fått tilbudt KS om det ikke hadde vært veldig god grunn til det, noe som forsovet er sant

hva hadde dere valgt/ tenkt? Noen flere som har fått dette valget?

Med min forrige fødsel for 3 år siden fikk jeg en rift på grad 3! Nå som jeg er gravid med nummer to kan jeg velge mellom keisersnitt og fødsel, noe som meg er et veldig vanskelig valg! Føler jeg må velge mellom mitt eget beste og barnets beste..
jeg var på samtale med sykehuset å fikk vite at 2-4 % av de som føder kan få denne type rift som jeg fikk der ca 80% er så heldige at dette ikke gir noe plager seinere! Mens med fødsel nr 2 er risikoen økt til rundt 10 % og 50-60% av de som har denne riften to ganger sier de har nedsatt livskvalitet da de ikke kan holde på avføring og luft!
Samtidig veit jeg at barnet i magen har best av fødsel og at det også er andre risikoer i forhold til KS!
legen på sykehuset sa det er større risiko med vanlig fødsel men mindre «farlig», og med KS er det mye mindre risiko men mere «farlig»!
Synes egentlig dette er et urettferdig valg, å jeg sliter veldig med å ta denne avgjørelsen... min samboer mener at jeg ikke hadde fått tilbudt KS om det ikke hadde vært veldig god grunn til det, noe som forsovet er sant

Har ikke opplevd samme valg, men har en Veninne som fikk det, å hun valgte vaginal til nr2 også, å har sakt at hun nokk kommer til å gjøre samme med nr. 3 når den tid kommer. Men det kommer jo helt an på hva grunnen for risten var også tenker jeg. Hun har hatt styrtfødsler med store unger, første var setefødsel. Med nr. 3 skal hun settes i gang på sykehuset for å minske komplikasjonene siden hun ikke rakk frem sist.
Nå vet ikke jeg hva din grunn er, men om det kunne ha vert unngått med gode pusteteknikker og en jordmor som har ekstra fokus på å ivareta underlivet ditt så kunne du jo kanskje ha prøvd igjen.? Har sett en episode av fødeavdelingen også der en føde kvinne hadde rifta i grad 3 første fødsel, å der fødsel nr. 2 gikk strålende pga bruk av pust, unngå å presse for mye, ta god tid.

Kanskje ikke til så mye hjelp, men jeg kan også velge og synes det er forferdelig vanskelig. Men kan kanskje ikke sammenlignes helt for jeg kan velge pga setefødsel. Og på en måte føler jeg da at det er tryggest for meg å føde og tryggest for barnet å bli født med keisersnitt. Selv om de jo sier at barn har godt av å bli født vaginalt. Første barnet mitt ble født med keisersnitt (ikke planlagt) og det har jo gått helt fint med henne. Ikke akkurat gøy å få sånne valg altså.

Har ikke opplevd samme valg, men har en Veninne som fikk det, å hun valgte vaginal til nr2 også, å har sakt at hun nokk kommer til å gjøre samme med nr. 3 når den tid kommer. Men det kommer jo helt an på hva grunnen for risten var også tenker jeg. Hun har hatt styrtfødsler med store unger, første var setefødsel. Med nr. 3 skal hun settes i gang på sykehuset for å minske komplikasjonene siden hun ikke rakk frem sist.
Nå vet ikke jeg hva din grunn er, men om det kunne ha vert unngått med gode pusteteknikker og en jordmor som har ekstra fokus på å ivareta underlivet ditt så kunne du jo kanskje ha prøvd igjen.? Har sett en episode av fødeavdelingen også der en føde kvinne hadde rifta i grad 3 første fødsel, å der fødsel nr. 2 gikk strålende pga bruk av pust, unngå å presse for mye, ta god tid.

Tusen takk for svar!
De veit ikke helt hvorfor dette skjedde med meg, har spurt å gravd men de er veldig vage med svarene! MenJeg hadde styrtfødsel, Så fra 3cm til baby var ute tok det 3 kvarter, veldig få pressrier så verken jeg eller jordmor var klar over at han kom så fort, i tillegg hadde han relativt stort hode 39cm! Jeg måtte også operere ut morkaken da den ikke løsnet men veit ikke om det har noe med saken å gjøreDa de kom inn dagen etter fødsel å forteller meg at om jeg blei gravid igjen, måtte de ta en vurdering på om jeg kunne føde igjen, så tenkte jeg det var uaktuelt, men nå som jeg er gravid Så har jeg vanskelig for å bestemme meg! Kan også være at jeg har hatt noe problemer i etterkant i 2 år, men er nå så og si bra etter en del trening

Kanskje ikke til så mye hjelp, men jeg kan også velge og synes det er forferdelig vanskelig. Men kan kanskje ikke sammenlignes helt for jeg kan velge pga setefødsel. Og på en måte føler jeg da at det er tryggest for meg å føde og tryggest for barnet å bli født med keisersnitt. Selv om de jo sier at barn har godt av å bli født vaginalt. Første barnet mitt ble født med keisersnitt (ikke planlagt) og det har jo gått helt fint med henne. Ikke akkurat gøy å få sånne valg altså.

Kjempe vanskelig uansett årsak dette her altså! Synes det er rart at de kan gi sånne valg til hormonelle gravide! Men de skal vel ha ryggen sin fri om det går den ene eller den andre veien

Faren for permanente komplikasjoner er størst ved vaginal fødsel (alvorlige underlivsskader hos mor og cp/hjerneskade hos barn pga oksygenmangel). Faren for forbigående komplikasjoner er størst ved keisersnitt (komplikasjoner relatert til operasjonen, at baby må på nyfødsintensiven, osv). Ser man bare på risikoene syns jeg begge deler virker skummelt - men man må huske at begge deler er gode og trygge fødselsvalg her i Norge.

I din situasjon hadde jeg valgt keisersnitt. Fødselen blir trygg for ditt barn uansett, men slik jeg ser det er ikke en vaginal fødsel verdt den risikoen for analinkontinens du skisserer. :)

Faren for permanente komplikasjoner er størst ved vaginal fødsel (alvorlige underlivsskader hos mor og cp/hjerneskade hos barn pga oksygenmangel). Faren for forbigående komplikasjoner er størst ved keisersnitt (komplikasjoner relatert til operasjonen, at baby må på nyfødsintensiven, osv). Ser man bare på risikoene syns jeg begge deler virker skummelt - men man må huske at begge deler er gode og trygge fødselsvalg her i Norge.

I din situasjon hadde jeg valgt keisersnitt. Fødselen blir trygg for ditt barn uansett, men slik jeg ser det er ikke en vaginal fødsel verdt den risikoen for analinkontinens du skisserer. :)

ja det er sant! Blir så opphengt i risiko og sånt at man glemmer nesten at det er to relativt trygge valg å ta! Prøver meg på Google men det har jeg måtte slutte med

Skulle ønske eg hadde husket hvilken episode det var på fødeavdelingen, men hele greiene var å puste ut babyen i stede for å presse:pompus:

Jeg kunne velge pga seteleie. Var veldig lite motivert for keisersnitt, og ble også anbefalt å prøve vaginalt. Vannet gikk før vi egentlig rakk å ta noen avgjørelse, så da vi ankom sykehuset og igjen fikk valget gikk vi for vaginal fødsel - som gikk veldig fint. Usikker på hva jeg hadde valgt i ditt tilfelle.

Skjønner usikkerheten din. Jeg er også i utredning om KS vs vaginal fødsel. Annen forhistorie (varige skader og store smerter etter behandling av forstadie til hudkreft i underlivet). Risikoen ved vaginal fødsel er nye skader og at smertene kommer tilbake og ikke lar seg behandle. Det vil blant annet bety medisinbruk, og sannsynligvis umuliggjøre et tilnærmet normalt samliv med partner. Legene driver fortsatt og diskuterer seg i mellom, så jeg vet enda ikke om de overhode kommer til å åpne for KS. Men frykter at jeg får samme svar som deg, at jeg må ta valget selv.

Før jeg ble gravid var jeg helt klar på at jeg ønsket KS, men synes det er vanskeligere nå, risikoen for babyen ble liksom mer til stede i bevisstheten min da jeg ble gravid.

Men... Jeg snakket med spesialisten som behandlet mitt forstadie til hudkreft her om dagen, for å få hansvurdering. Forøvrig en fantastisk lege, som ikke ga opp da jeg fortsatt klagde på smerter leeenge etter at jeg etter 'normalen' skulle vært frisk. I dag er jeg noenlunde i orden fordi han tok seg tid (mange år) på å finne noe som hjalp litt. Han syntes det var vanskelig å råde medisinsk til det ene eller andre, men som han sa: "Jeg er redd du vil få et tilbakefall, og det var vanskelig å finne en kur for smertene dine. Og hvis du ikke har det godt, vil det også gå utover barnet".

Det er så nært et konkret råd jeg har fått. Og da vil jeg si at det høres ut som at skadene du risikerer er mer dramatiske enn mine, og vil kunne ha stor betydning livskvaliteten din.

Vet ikke om dette var til noe hjelp i det hele tatt, men ville skrive det siden jeg står litt i samme situasjon.

Lykke til med valget! Hadde vært fint å få høre hva konklusjonen blir til slutt :Heartred.

Jeg skal ha planlagt KS (tror ikke jeg kan velge), men hadde jeg kunnet velge hadde jeg definitivt valgt det uansett. Har ikke hørt noe om at barnet har best av å bli født vaginalt før, men jeg har kanskje unngått temaet selv, siden førstemann ble tatt med KS (etter forsøk på vaginalt i 19 timer).

Hadde nok valgt KS om jeg var deg...jeg leser og hører SÅ mye om kvinner som har plager med underlivet og mange får ikke hjelp enten fordi de ikke blir tatt seriøst eller fordi løsningene på disse problemene ikke er tilgjengelig/lette. Så får du skade i underlivet så må du leve med det, mens med KS (som noen over påpeker) er det tale om antagelig mulige kortvarige komplikasjoner ifbm operasjon som jo sykehusene i Norge er forberedt på å håndtere. Tenk på deg selv! Det er helt trygt for barnet å bli født ved KS og eventuelle mindre ulemper kan ikke måle seg med ulempen det er å ha en ulykkelig, syk og frustrert mamma. Så det som er best for deg er best for baby, lykke til!!

Eg hadde grad 3b med førstemann og var aldri noe spm her om eg ville ha KS. Eg hadde mest sannsynlig valgt det pga fødselsangst i tillegg. Eg revnet såpass mye pga styrtfødsel. Og va livredd for å revne igjen. Med nr 2 blei det da vaginal fødsel og de hadde kontroll så revnet ikke mer enn vanlig grad 1. Men er fortsatt redd for at eg skal revne nå med nr 3. Eg har fortsatt plager etter første fødsel som er snart 5 år siden, me å holda på luft og kan ikkje holde meg særlig lenge om eg må på do heller.
Men eg tenke det er viktig at dokke legge ein plan for ka som ska skje om du ikkje velge ks.

Hadde nok valgt KS om jeg var deg...jeg leser og hører SÅ mye om kvinner som har plager med underlivet og mange får ikke hjelp enten fordi de ikke blir tatt seriøst eller fordi løsningene på disse problemene ikke er tilgjengelig/lette. Så får du skade i underlivet så må du leve med det, mens med KS (som noen over påpeker) er det tale om antagelig mulige kortvarige komplikasjoner ifbm operasjon som jo sykehusene i Norge er forberedt på å håndtere. Tenk på deg selv! Det er helt trygt for barnet å bli født ved KS og eventuelle mindre ulemper kan ikke måle seg med ulempen det er å ha en ulykkelig, syk og frustrert mamma. Så det som er best for deg er best for baby, lykke til!!
Jeg må bare si meg enig i dette fine svaret!

Fikk velge med første og valgte ks og angrer ikke. Nr to ble også ks så regner med tredje også tar nødutgangen siden jeg har to ks bak meg

Back
Topp