Er det noe vits å kontakte legen med ryggvondt?

Uventa nummer 3

Bli kjent med forumet
Hei,

Er det noen her som har erfaring med å kontakte legen med rygg- og hoftevondter?

Jeg har en stillesittende kontor jobb og det verker fælt hofter, men spesielt i korsryggen. Jeg kan ikke engang være på jobb i en time uten at smertene kjennes. Jeg prøver å få bevegd meg/stått så mye som mulig, men i utgangspunktet må jeg sitte for å få jobbet ordentlig og effektivt.

Det jeg lurer på er om noen kan fortelle om erfaringene sine med å kontakte lege med bekkenløsning/låsning? Ble dere sykemeldt, henvist videre, "ledd av" osv?

Har i utgangspunktet ikke lyst til å sykemelde meg så tidlig 18+6, så ikke det jeg er er ute etter eventuelt, men dersom helsepersonell mener det er høyst nødvendig gjør jeg selvfølgelig det.

Kunne du ha sittet på en sånn yoga ball istedenfor kontorstol? Det hjalp bekkenet mitt fælt. Evt be om tilrettelegging med en stå pult?

Rygg/hofte plager blir hovedsakelig henvist til evt fysioterapeut, bedt om tilrettelegging på jobben og evt sykemelding.

Trenger ikke henvisning mer, men ville kontaktet en fysio isteden for legen. Og som hun krever over med ball er supert å sitte på for bekkenet og ryggen, men også ikke være stillesittende for lenge av gangen, men løfte seg opp innimellom så kroppen ikke stivner. Jeg ble sykmeldt av det grunnlaget sist, de kunne kjøpt bedre stol til meg men fysio og lege syntes det var mye bedre å kunne slappe av på siden hjemme, og ikke belaste kroppen mer enn det som er nødvendig, men jeg ville kontaktet fysio også snakket med lege hvis du trenger avbelasting via sykmelding for å ha kortere dager, eller full sykmelding eller hva som passer deg❤️

Last edited:
Spør jobben om tilrettelegging. Men sikkert greit å gå til en fysioterapeut å få anbefaling på hva du trenger.

Hvis jeg sier at jeg har noen form for plager til min lege sier han alltid det samme: «det skjer mye rart i kroppen når man er gravid» :stop:. Så har du en lege som min, så skjer det antakelig ikke så mye :shifty:

Jeg hadde veldig mye bekkensmerter sist svangerskap. Gjorde ingenting med det, og endte opp i rullestol om vi måtte på IKEA eller kjøpesenter. Kjempekleint.
Denne gangen har smertene meldt seg tidlig igjen, men har vært et par rundet til osteopat nå, og føler jeg har mye mer kontroll på problemet. Er nesten smertefri i dag, selv etter en travel dag på jobb i går (er sykepleier, så mye gåing).
Å sitte på pilatesball er en del av behandling/forebyggingen :)

Back
Topp