Er det noe man kan gi?

Rose88

Betatt av forumet
Hei. Har ei på 12 mnd som sliter veldig med luftplager. Hun våkner jevnlig gjennom natta og trenger oss for å roe seg ned, noen ganger promper hun masse. Promper også en del på dagen, og bæsjer 2-4 ganger. Vi har vært hos legen for ikke lenge siden. Han mente nattesøvnen var pga eksem, men etter vi har begynt å smøre og huden ble fin så er nattesøvnen like ille.

Vi har nevnt luftplagene, men han sier at små barn har umodne tarmer. Og det vet jeg, men er det ingenting man kan gi for å dempe smertene/luften? Hun er veldig glupsk når det kommer til mat, det går unna, så hun svelger nok en del luft der. Det er liksom ikke bare å si til ei på 12 mnd at hun må tygge godt og spise rolig. Tenker også at det kan være noe allergi her eller andre ting, men han ville ikke teste for allergi enda. Eksem kan jo komme av matallergi og matintoleranser, så jeg synes det er rart at man ikke bare kan teste det og få det bekreftet eller avkreftet. Dårlig nattesøvn går jo utover alle her, og det begynner å tære på.

Jeg ville ta kontakt med legen igjen, eventuelt helsesøster eller barnelegen, og be om noe som kan lindre luftplagene. Ikke nødvendigvis en medisin hvis de ikke vil gi, men en matvare eller noen råd som hjelper?
Håper dere finner en løsning snart! ❤️

Da min ble utredet for allergi lærte jeg at blodprøver og prikktester for allergi er upresise for barn under 2-3 år. Melkeproteinallergi er den vanligste formen for allergi på barn, og dersom det er mest luftplager så vil barnet sannsynligvis ha det som kalles ikke-igE mediert allergi og den slår ikke ut på blodprøve.
Eneste måte å sjekke matallergier på er å være noen uker uten, for å så provosere med matvaren igjen og se om det blir reaksjon.
Anbefaler å følge barneleg1 på Instagram. Hun skriver mye om allergier hos barn (og eksem) :)
Lykke til videre med bedre søvn!

Høres litt ut som melkeallergi. Håper dere får hjelp!

PS: barneleg1 på instagram er sånn både og. Mange av oss mødre med noen år på ryggen har unfollowet pga uvitenskaplige metoder og lite kritikkvillighet hos henne. Men hun henter inn mange følgere pga allergifokuset.

PS: barneleg1 på instagram er sånn både og. Mange av oss mødre med noen år på ryggen har unfollowet pga uvitenskaplige metoder og lite kritikkvillighet hos henne. Men hun henter inn mange følgere pga allergifokuset.
Hun har ikke fått melkeprodukter på 1 uke nå. Legen sa vi kunne merke endring allerede etter 3 dager, men at det kunne ta opp til en uke. Det har ikke blitt noe mindre. Usikker på om det er melkeallergi eller om hun bare svelger mye luft ved spising og drikking? Hun er glupsk og spiser fort. Har vurdert å se om det fins drikkeflaske med tynnere sugerør enn hun har nå. Nå har vi Avent drikkeflaske. Vet ikke om sugerøret har noe å si? Det er slitsomt med lite søvn, men det er vondt å se hun så plaget

Hun har ikke fått melkeprodukter på 1 uke nå. Legen sa vi kunne merke endring allerede etter 3 dager, men at det kunne ta opp til en uke. Det har ikke blitt noe mindre. Usikker på om det er melkeallergi eller om hun bare svelger mye luft ved spising og drikking? Hun er glupsk og spiser fort. Har vurdert å se om det fins drikkeflaske med tynnere sugerør enn hun har nå. Nå har vi Avent drikkeflaske. Vet ikke om sugerøret har noe å si? Det er slitsomt med lite søvn, men det er vondt å se hun så plaget

Rart legen sa deg, med mpa mener jeg at det kan ta ukesvis før man ser bedring. Unngår dere ALLE melkeprodukter, dvs alt med melkeprotein i? Jeg spør bare fordi jeg lever vegan, og vet hvor vanskelig det er å unngå. Er melkepulver selv i potetgull av og til, helt sinnsykt hvor sneaky de kan være. Må ofte bruke en halvtime lenger på butikken bare for å lese innholdsfortegnelser godt nok.

Rart legen sa deg, med mpa mener jeg at det kan ta ukesvis før man ser bedring. Unngår dere ALLE melkeprodukter, dvs alt med melkeprotein i? Jeg spør bare fordi jeg lever vegan, og vet hvor vanskelig det er å unngå. Er melkepulver selv i potetgull av og til, helt sinnsykt hvor sneaky de kan være. Må ofte bruke en halvtime lenger på butikken bare for å lese innholdsfortegnelser godt nok.
Ikke bare potetgull, men også i noen tannkremer. Det er overalt!

@Rose88 Stemmer i det som blir sagt her. Jeg fikk beskjed av barnelege med min at man skulle kunne se bedring etter 6 uker, men det kan faktisk også ta lenger tid…

Helt enig med det som gjelder søvn! Der er hun ikke helt up to date. Men med allergier og utslett er det veldig nyttig :)

Back
Topp